Recyclery jako przyszłość obsługi gotówki w oddziałach banków spółdzielczych
Recyclery, czyli bankomato-wpłatomaty z zamkniętym obiegiem gotówki, stają się standardem na rynku. Jak pod tym względem wygląda oferta IT Card?
– IT Card obsługuje ponad 7300 urządzeń, z czego ponad 4000 to urządzenia sieci własnej Planet Cash (w tym 2000 bankomatów i 2000 wpłatomatów).
Nasze maszyny to recyclery wiodących producentów – Diebold Nixdorf i NCR. Nasze urządzenia dostępne są w całej Polsce a wybór lokalizacji podyktowany był potrzebom naszego klienta (banku).
Dziś sieć Planet Cash zlokalizowana jest w placówkach bankowych i w wybranych galeriach handlowych oraz sieciach sklepów Biedronka, Carrefour i InterMarche. Ponadto na wyłączność obsługujemy prestiżowe, warszawskie lokalizacje – Lotnisko Chopina i Metro.
Tworzenie i obsługa sprawnej sieci urządzeń obsługujących zarówno wypłaty, jak i wpłaty jest złożonym przedsięwzięciem. Powierzenie tych zadań wyspecjalizowanemu dostawcy jest korzystnym rozwiązaniem dla banku. Bank nie musi angażować zarówno swoich pieniędzy, jak i czasu w obsługę takich urządzeń.
Skorzystało z tej oferty wiele banków komercyjnych, coraz więcej banków spółdzielczych decyduje się również na oddanie w zarządzenie swojej sieci urządzeń, zmieniając przy okazji bankomaty na recyclery.
Od ponad dwóch lat trwa transformacja oddziałów bankowych. Wpływ na zmianę miały zarówno: zwiększenie obrotu bezgotówkowego, rosnąca w szybkim tempie bankowość mobilna, wprowadzenie opłat za transakcje gotówkowe w oddziałach. To spowodowało, że klient coraz rzadziej odwiedza oddziały bankowe i oczekuje usług dostępnych w trybie 24h/7. Obsługa wpłat i wypłat w urządzeniu daje właśnie takie możliwości.
Od jak dawna działa usługa recyclingu gotówki?
– Możliwość wpłaty gotówki w bankomacie funkcjonuje od 7 lat, a dla banków spółdzielczych od 1,5 roku. Wydaje się, że nadszedł czas, aby dostęp do recyclerów stał się powszechny również dla klientów banków spółdzielczych, którzy nadal w dużej mierze korzystają z wpłaty gotówki w okienku bankowym.
Oczywiście wpłatomaty funkcjonowały już w bankach spółdzielczych, ale to zainteresowanie nie wykroczyło poza lokalny zasięg. Klient mógł wpłacić pieniądze jedynie w urządzeniu banku spółdzielczego, w którym miał założony rachunek.
Nasza usługa stwarza ogromne możliwości rozwoju, znacznie zwiększa liczbę dostępnych dla klienta urządzeń. Klient banku spółdzielczego może wpłacić pieniądze nie tylko w innym banku spółdzielczym, ale także w urządzeniach sieci Planet Cash. To zwiększa możliwość zaofertowania usługi nie tylko dla przedsiębiorców w miejscowości, w której znajduje się placówka bankowa.
Czytaj także: Czy państwo powinno dopłacać do bankomatów w mniejszych miejscowościach?
Co należy zrobić, aby uzyskać możliwość wpłaty gotówki w całej Polsce?
– Jeśli bank wyrazi chęć przystąpienia do naszego projektu, podpisuje porozumienie z bankiem zrzeszającym – Bank Polskiej Spółdzielczości SA. Nie musi posiadać własnych urządzeń, ani ich kupować. Może skorzystać zarówno z maszyn Planet Cash, jak również innych banków spółdzielczych, które obsługiwane są przez ITCARD.
Usługa już funkcjonuje na rynku banków spółdzielczych, które z nich mogą udzielić referencji zainteresowanym instytucjom?
– Liderami wpłat są Gospodarczy Bank Spółdzielczy w Barlinku, Bank Spółdzielczy w Lubaczowie, Bank Spółdzielczy w Izbicy, Bank Spółdzielczy w Iławie, Bank Spółdzielczy we Włoszczowej, Bank Spółdzielczy w Łęcznej.
To banki, które zainwestowały w usługę, zakupiły własne urządzenia, promują idee wpłat w urządzeniu. Ponadto dwa pierwsze przeszły na usługi outsourcingowe. W ich placówkach na bankomatach pojawiło się logo Planet Cash, a same maszyny są utrzymywane i serwisowane przez ITCARD.
Duże banki także korzystają z naszych usług. Są to m.in. ING Bank Śląski, BNP Paribas, Getin Bank, mBank. Usługa obsługi gotówki stanowi nadal ważną część oferty banku, a sam bankomat to jeden z głównych punktów kontaktu z klientem. Dostępność, wygoda i bezpieczeństwo ważnych dla klienta operacji, jakimi są wypłaty i wpłaty gotówki, zapewnia satysfakcję klienta i podtrzymuje pozytywny obraz banku.
Czy bank spółdzielczy musi zakupić urządzenie, aby mógł zaoferować klientom usługę wpłaty w urządzeniu?
– Recycler to drogie urządzenie, dlatego też coraz częściej bank woli skorzystać z naszej sieci Planet Cash, niż budować własną. Urządzenia samoobsługowe stoją w sprawdzonych lokalizacjach, zapewniających klientom wygodę korzystania.
Co więcej, na naszej stronie internetowej www.planetcash.pl umieściliśmy wyszukiwarkę dla klienta umożliwiającą odszukanie urządzenia, w którym możemy wpłacić lub wypłacić pieniądze. To ogromne ułatwienie np. dla przedsiębiorców realizujących umowy poza swoją siedzibą. Łatwo znajdą recycler i nie muszą stać w kolejce w banku lub płacić za konwój gotówki.
Czytaj także: Konsumenci powoli powracają do płatności gotówką w małych sklepach
Na czym polega wpłata gotówki w urządzeniu?
– Wpłata w dużej mierze nie różni się znacząco od wypłaty gotówki, którą wszyscy doskonale znamy. Wkładamy do urządzenia swoją kartę, a następnie poprzez wybór z menu na ekranie „wpłata” urządzenie przeprowadza nas przez kilka prostych kroków. Co ważne – w momencie akceptacji transakcji wpłaty środki trafią w tym samym momencie na konto powiązane z kartą.
Dzięki czemu możemy korzystać już ze środków, dokonując np. przelewu czy płatności w terminalu lub podczas zakupów w Internecie.
Jakie korzyści płyną z uruchomienia usługi wpłat w urządzeniach BS i sieci Planet Cash?
– Recycler obsługujący zarówno wpłaty, jak i wypłaty jest idealny dla miejsc o dużym natężeniu operacji gotówkowych, wypłaca gotówkę uprzednio wpłaconą przez innych klientów. Działanie recyclera w obiegu zamkniętym minimalizuje koszty ładowania i rozładowania kaset. Nasza usługa obniża koszt obsługi gotówki. A jest on znaczący.
Nie chodzi tylko o personel banku, który coraz trudniej zatrzymać do obsługi gotówkowej. Zmiany w produktach oferowanych w placówkach bankowych (większe skomplikowanie produktów, nowe technologie) wymagają wyższych kwalifikacji.
Pracownicy o wyższych kwalifikacjach oraz specjaliści często nie chcą realizować prostych transakcji kasowych. Skupienie pracowników oddziałów na pozakasowej obsłudze klienta daje korzyści umożliwiające lepszą jakość oraz efektywność realizowanych procesów sprzedażowych.
Optymalizujemy koszty, rezygnując z typowych punktów kasowych, które należy wyposażyć w liczarki, a później zapłacić za konwój gotówki.
Koszty obsługi transakcji realizowanej przez urządzenie samoobsługowe są zdecydowanie niższe niż te, które występują przy realizowaniu tych transakcji w kasie banku.
Czy planowany jest rozwój usługi? Jakie udogodnienia zaproponujecie?
– Oczywiście. Wprowadzimy wpłaty BLIKIEM, co jest możliwe od niedawna, po wejściu w ten system przez banki spółdzielcze. Innym kierunkiem ewolucji jest technologia zbliżeniowa.
Podsumowując, urządzenia recyklingowe są coraz powszechniejsze w Polsce. Taki trend, który za chwilę będzie standardem, daje możliwość zwiększenia efektywności obsługi klienta i pozwala na uruchomienie wielu nowych lub niedostępnych dotychczas usług.
Czytaj także: Czy obrót gotówkowy przetrwa pandemię COVID-19?