Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
17godzin
46minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
17godzin
46minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
17godzin
46minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Raportowanie niefinansowe – rola sektora bankowego w promowaniu wymogów ESG

11.01.2024 08:00 Karol Mórawski | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Raportowanie niefinansowe – rola sektora bankowego w promowaniu wymogów ESG
Źródło: BANK.pl
Raportowanie niefinansowe to jedna z najświeższych, ale i najdynamiczniej rozwijających się gałęzi sprawozdawczości we współczesnej, globalnej gospodarce. W ostatnich latach udało się wypracować kompleksowe reguły społecznej odpowiedzialności biznesu, obejmujące nie tylko relacje z własnymi pracownikami, ale również społecznościami lokalnymi czy środowiskiem naturalnym. Stąd zrodziło się pojęcie ESG, które obejmuje trzy zasadnicze kierunki odpowiedzialności w biznesie – obok środowiskowego (E) i społecznego (S), dotyczy również transparentnego i wolnego od ryzyk korupcyjnych ładu korporacyjnego (G).

Sprawozdawczość w zakresie ESG ma na celu nie tylko ukazanie wpływu danego przedsiębiorstwa na wspomniane czynniki środowiskowe i społeczne, ale również uzmysłowienie ryzyk, jakie wiązać się mogą choćby z oddziaływaniem nagłych zjawisk pogodowych na rentowność danego podmiotu lub całej branży.

Aktualne dokonania w obszarze raportowania niefinansowego, w tym ewolucję europejskiego prawa obejmującego ten obszar oraz rola sektora bankowego w promowaniu wymogów ESG w biznesie stanowią główne wątki najnowszego raportu technologicznego, przygotowanego przez Centrum Procesów Bankowych i Informacji przy współpracy z Biurem Informacji Kredytowej, Deloitte oraz Szkołą Główną Handlową w Warszawie.

Pobierz Raport Przyszłość po znakiem ESG

Sektor finansowy a Cele Zrównoważonego Rozwoju

– Wśród spółek nadal niska jest świa­domość wymagań w obszarze ryzyka związanego ze zmianą klimatu, które ma coraz większe znaczenie dla inwestorów i dotyczyć będzie zarówno raportowania niefinansowego, jak i sprawozdania finansowego.

Przed polskim biznesem stoją klu­czowe wyzwania, należą do nich działania na rzecz neutralności klimatycznej oraz nowe wytyczne Komisji Europejskiej doty­czące raportowania niefinansowego w zakresie kwestii ESG – podkreśla Piotr Glen, kierownik Zespołu Zrównoważonego Rozwoju i ESG w warszawskiej SGH. 

Przypomina on, iż myślenie przez pryzmat ESG obejmuje wszystkie procesy realizowane w instytucjach finansowych. 

– Wy­jątkową rolę do odegrania w tym przypadku ma sektor finansowy, którego zadaniem jest za­pewnienie możliwości i narzędzi finansowych w zakresie wsparcia transformacji gospodar­czej, a także przesunięcie strumieni finanso­wania na inwestycje i działalność wspierającą realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju – przypomina ekspert SGH.

Taksonomia ESG: nowe podejście do transparentności

Wyzwania, towarzyszących wdrażaniu Taksonomii ESG, obszernie scharakteryzowały ekspertki Deloitte.

– Przedsiębiorstwa w dalszym ciągu stoją przed wieloma wyzwaniami, które wynikają nie tylko z nowego wymogu dla przedsiębiorstw niefinan­sowych raportowania udziału działalności zgod­nej z taksonomią w odniesieniu do ich obrotu, nakładów inwestycyjnych (CapEx) i kosztów operacyjnych (OpEx) – oprócz danych kwalifikujących się do taksonomii – ale głównie z trud­ności w interpretacji kryteriów oraz gromadze­nia potrzebnych danych – wskazują Marta Górecka, starszy menedżer i Anna Bryła, starszy konsultant w Zespole ds. Zrównoważonego Rozwoju Deloitte.

Ekspertki wskazują, iż nowe wymogi raportowe wiążą się z nowym podejściem do transparentności oraz poszerzo­nym rozumieniem roli banku.

Platforma ESG BIK

Wsparciem w realizacji tych niełatwych zadań może być Platforma ESG BIK, która wydatnie ogranicza zakres obowiązków biurokratycznych towarzyszących sprawozdawczości niefinansowej.

– Współczesna gospodarka w coraz większym stopniu bazuje na danych, a ich przepływ ma nie mniejsze znaczenie od transferów środ­ków pieniężnych. Kryterium w największym stopniu decydującym o wartości danych jest ich aktualność, nie inaczej jest w przypadku informacji o charakterze niefinansowym, które będą przecież mieć przełożenie na finansowanie zarówno poszczególnych podmiotów, jak i ca­łych segmentów rynku.

Dlatego w zamyśle BIK rozwój Platformy ESG ma przebiegać ustawicz­nie, a jego podstawą będzie sukcesywne włącza­nie firm planujących korzystanie ze wsparcia instytucji finansowych – deklaruje Andrzej Zduńczyk, dyrektor rynku informacji finansowych w BIK.

Przypomina on też, że standaryzacja danych w ramach Platformy pozwoli na ograniczenie powtarzających się czynności sprawozdawczych wobec różnych organów, bez uszczerbku dla kompletności i wiarygodności danych.

Zapraszamy do lektury!

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Andrzej ZduńczykAnna BryłaBiuro Informacji Kredytowej / BIKCentrum Procesów Bankowych i InformacjiDeloitte PolskaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceMarta GóreckaPiotr GlenPlatforma ESG BIKRaportowanie niefinansoweSektor bankowySektor finansowySzkoła Główna Handlowa / SGHTaksonomiaZrównoważony rozwój
Autor Karol Mórawski
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Adam Glapiński, grudzień 2025
Uncategorized
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp

Najnowsze

ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
banknoty, klocki z napisem RPP
Z rynku finansowego
Eksperci o decyzji RPP: po intensywnych obniżkach stóp przerwa na początku ’26, potem lekkie cięcia
symbole % nad smartfonem w dłoni mężczyzny
Gospodarka
RPP zdecydowała o obniżce stopy referencyjnej do 4,00 proc.

Zobacz także

Prezentacja programu rozwojowego „Kobiety w Finansach” w Rotundzie PKO BP. Źródło: ZBP
ESG
„Kobiety w Finansach” – wspólny program rozwojowy ZBP, Komitetu ZBP ds. DEI i SGH
Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG
Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}