Raport Unlocking Ambitions: 40% polskich firm finansowych korzysta już z AI
Niniejszy raport Unlocking Ambitions, oparty na danych badawczych 1000 reprezentatywnych firm, zapewnia głębszy wgląd we wzorce wdrażania, możliwości i postrzegane wyzwania związane z AI w polskich firmach.
Obecnie już 30% polskich firm korzysta obecnie z AI, co oznacza wzrost o 36% w stosunku do roku 2023.
Firmy świadczące usługi finansowe również wykorzystują AI, choć w nieco wolniejszym tempie. Obecnie 40% z nich korzysta z narzędzi AI. Główne zastosowania AI w tej branży obejmują analizę finansową (44%), analitykę predykcyjną (29%) i zarządzanie zasobami ludzkimi (29%).
Firmy z tego sektora zgłaszają również, że korzystanie z AI doprowadziło do znacznej poprawy wydajności (55%) i podejmowania decyzji (48%). Oczekują one, że dalsze wdrażanie AI w usługach finansowych będzie napędzane obietnicą dalszego wzrostu wydajności (41%) i potrzebą spełnienia zmieniających się oczekiwań klientów (35%).
Przedsiębiorstwa w tym sektorze stoją również przed wyzwaniami związanymi z AI – przede wszystkim potrzebą przeszkolenia obecnych pracowników (32%) i złożonymi przepisami dotyczącymi AI (27%).
Czytaj także: ZUS szuka dostawców usług AI
Sztuczna inteligencja (AI) w sektorze finansowym
Dane branżowe dot. sektora usług finansowych:
- 85% firm świadczących usługi finansowe jest zaznajomionych z AI, 68% – bardzo dobrze;
- 40% firm z sektora finansowego korzysta z AI, a 33% – z wielu narzędzi;
- powszechne zastosowania AI obejmują analizę finansową (44%), analitykę predykcyjną (29%) i zarządzanie zasobami ludzkimi (29%);
- AI najbardziej poprawiła wydajność (55%) i podejmowanie decyzji (48%);
- szkolenie istniejącego personelu (32%) i rekrutacja talentów w zakresie AI (26%) są kluczowymi barierami dla dalszego wdrażania AI w sektorze finansowym.
Czytaj także: Banki spóźniają się z wprowadzaniem GenAI?
Polska może stać się cyfrowym liderem w Europie
Polskie firmy dostrzegają transformacyjny potencjał AI, wdrażają i są zdecydowane kontynuować inwestycje na ten cel w swojej działalności. Zgłaszają jednak również, że stoją przed poważnymi wyzwaniami związanymi z niedoborem umiejętności, niepewnością regulacyjną i wysokimi kosztami związanymi z wdrażaniem AI.
Ponieważ AI staje się coraz ważniejsza w zmieniającym się krajobrazie cyfrowym, kluczowe znaczenie dla firm i decydentów ma sprostanie tym wyzwaniom poprzez ukierunkowane inicjatywy w zakresie podnoszenia kwalifikacji, klarowne ramy regulacyjne i większe inwestycje w infrastrukturę AI.
Utrzymując wysokie tempo wzrostu w zakresie wdrażania AI, Polska może stać się cyfrowym liderem w Europie, zapewniając swoim firmom konkurencyjność w globalnej gospodarce, która w coraz większym stopniu oparta jest na AI.