Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI | Czy sztuczna inteligencja sprosta oczekiwaniom?
Bohdan Szafrański
ChatGPT zyskał ponad milion użytkowników w zaledwie pięć dni od uruchomienia w listopadzie 2022 r. – zaznaczono w raporcie dotyczącym SI, przygotowanym przez Fortune Business Insight i opublikowanym w kwietniu 2023 r. Inne, równie popularne dziś usługi online, potrzebowały znacznie więcej czasu, aby przełamać granicę miliona użytkowników. W odpowiedzi na nowo wprowadzone narzędzie hiperskalerzy, czyli najważniejsi gracze globalnego rynku IT, wprowadzają swoje wersje chatbotów wykorzystujących sztuczną inteligencję, które bezpośrednio konkurowałyby z ChatGPT i pomagały im utrzymać dominującą pozycję.
W lutym 2023 r. Baidu uruchomiło własnego chatbota AI o nazwie Ernie (w języku angielskim) i Wenxin Yiyan (w języku chińskim). Akcje tej firmy natychmiast zwiększyły swe notowania na giełdzie w Hongkongu o ponad 13%. Nie da się zatem zaprzeczyć, iż technologie sztucznej inteligencji nakręcają koniunkturę. Ten popyt prawdopodobnie utrzyma dominację SI w nadchodzących latach.
Specjaliści z indyjskiej firmy analitycznej Mordor Intelligence uważają, że rynek sztucznej inteligencji w latach 2023–2028 będzie rósł średnio o 31,22%. Zwracają uwagę, że wzrost ten napędza popularność aplikacji i usług opartych na chmurze, gdyż jest ona niezbędnym elementem dzisiejszego środowiska cyfrowego. Najnowsze technologie sztucznej inteligencji dodają unikalnych wartości do przetwarzania w chmurze. Według badania przeprowadzonego przez IBM, w 2022 r. 25% respondentów korzystało z wielu chmur i różnych usług aplikacyjnych, takich jak: SI/uczenie maszynowe, analiza dużych zbiorów danych, analityka biznesowa, IoT itp. Zapotrzebowanie na hybrydowe modele obliczeniowe zwiększają również wymagania w zakresie ciągłości działania i infrastruktury informatycznej.
W lutym 2023 r. firma Oracle ogłosiła, że utworzy trzecią chmurę publiczną w Arabii Saudyjskiej, aby zaspokoić szybko rosnący popyt na te usługi. Nowy region chmury, zlokalizowany w Rijadzie, jest częścią przewidywanej inwestycji Oracle o wartości 1,5 mld USD, mającej na celu zwiększenie możliwości infrastruktury chmurowej w tym kraju. Z kolei SAS, pionier w dziedzinie analityki, zawarł umowę z Moro Hub, aby wykorzystać usługi chmurowe tej firmy do rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji dla instytucji w Dubaju i dla przyspieszenia transformacji cyfrowej.
Najważniejsze wyzwania dla inteligentnych algorytmów
Autorzy raportu Fortune Business Insight wśród wyzwań związanych z pełnym wdrożeniem narzędzi sztucznej inteligencji wymieniają brak kompetencji w zakresie SI w krajach rozwijających się, co potęguje wyzwania związane z powszechnym ich wdrażaniem. Innym ryzykiem jest tzw. efekt czarnej skrzynki. Firmy zmodernizowały swoje systemy, aby przeciwdziałać tym czynnikom, wprowadzając bardziej etyczne i wytłumaczalne modele SI. Ma to wyeliminować wspomniany problem, bo algorytmy czasami pokazują wyniki, które nie są łatwe do zweryfikowania. Mogą być w nich ukryte różne, trudne do wykrycia, odchylenia. Dla uż...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI