Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – Technologie | Bez AI ani rusz
Artur Król
W 2016 r. oprogramowanie AlphaGo pokonało Lee Sedola, 18-krotnego mistrza świata w Go, złożonej grze planszowej wymagającej intuicji, wyobraźni i strategicznego myślenia – zdolności przypisanych dotychczas tylko ludziom. Dodajmy, że AlphaGo korzysta z zaawansowanego algorytmu, który stanowi kombinację technik sieci neuronowych, uczenia maszynowego oraz wyszukiwania o nazwie Monte Carlo. Przez kolejne siedem lat technologie sztucznej inteligencji rozwinęły się jeszcze bardziej, dziś wykorzystywane są praktycznie we wszystkich branżach. Maszyny napędzane AI dostosowują rekomendacje treści cyfrowych do indywidualnych gustów i preferencji odbiorców, projektują linie ubrań dla sprzedawców odzieży, a w medycynie pomagają w wykrywaniu objawów raka.
Nie ma odwrotu
Przez kilka dziesięcioleci banki niestrudzenie wdrażały najnowsze innowacje technologiczne, w latach 60. XX w. wprowadzono bankomaty, a dekadę później elektroniczne płatności kartą. Początek nowego stulecia przyniósł upowszechnienie całodobowej bankowości internetowej, a następnie, od 2010 r. mobilnej. Obecnie jesteśmy w epoce cyfrowej napędzanej przez sztuczną inteligencję, czemu sprzyjają spadające koszty przechowywania i przetwarzania danych, ułatwiona łączność w skali globalnej, dostępna dla każdego, czy wreszcie szybki postęp technologiczny.
Technologie AI ułatwiają automatyzację, a w zakresie kontrolowania ryzyka usprawniają podejmowanie decyzji przez ludzi – zarówno jeśli chodzi o szybkość, jak i dokładność. Firma analityczna McKinsey szacuje, że potencjalnie mogą one dostarczać bankowości nawet miliard USD dodatkowych wpływów co roku. Są w stanie – przez personalizację usług – pomóc zwiększyć przychody, obniżyć – dzięki większej wydajności generowanej przez automatyzację – koszty, zmniejszyć wskaźniki błędów i ułatwić lepsze wykorzystanie zasobów, a także stworzyć nowe obszary poznawania potrzeb i oczekiwań klientów. Sztuczna inteligencja pozwala radykalnie poprawić zdolność banków w sferze czterech kluczowych wskaźników: wyższych zysków, personalizacji, doświadczeń wielokanałowych i szybkich cykli innowacji.
Brak AI oznacza ryzyko
Banki, które nie uczynią sztucznej inteligencji centralnym elementem strategii ryzykują, że zostaną wyprzedzone przez konkurencję i porzucone przez klientów. Zagrożenie to potęgują cztery trendy. Pierwszy związany jest ze wzrostem popularności bankowości cyfrowej. W pierwszych miesiącach pandemii COVID-19 wykorzystanie bankowości internetowej i mobilnej w różnych krajach wzrosło od ok. 20 do 50% i oczekuje się, że poziom ten zostanie utrzymany. W miarę jak konsumenci coraz częściej korzystają z cyfrowych usług bankowych, zaczynają oczekiwać więcej, coraz częściej zatem wprowadzane są nowe usługi, wyprzedzające niekiedy oczekiwania odbiorców.
Drugi kierunek zmian związany jest z wykorzystaniem zaawansowanych technologii sztucznej inteligencji przez główne instytucje finansowe. Z raportu „Global AI Survey” firmy McKinsey wynika, że niemal 60% respondentów z sektora ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI