Raport NetB@nk: już 17 mln Polaków korzysta wyłącznie z aplikacji bankowych, III. kwartał ’24

Raport NetB@nk: już 17 mln Polaków korzysta wyłącznie z aplikacji bankowych, III. kwartał ’24
Źródło: ZBP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z najnowszego raportu NetB@nk, przygotowanego przez Związek Banków Polskich, wynika, że liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych na koniec III kwartału 2024 roku wyniosła 23 mln. Oznacza to wzrost o 3% w porównaniu z poprzednim kwartałem oraz o 10% w porównaniu z III kwartałem 2023 roku.

Liczba rachunków klientów indywidualnych z dostępem do bankowości elektronicznej wyniosła w III. kwartale 2024 roku ponad 44 mln, co oznacza wzrost na poziomie 1% w porównaniu z II. kwartałem 2024 roku.

Nieznacznie zmalała natomiast liczba klientów aktywnie korzystających z e-bankowości. Obecnie jest 23 mln klientów, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do bankowości elektronicznej. Spadek w porównaniu do II. kwartału 2024 roku wynosi 0,5%.

Dane dotyczące liczby umów dostępu do bankowości internetowej wskazują na dalszy wzrost. W III. kwartale wzrosła liczba umów dostępu do bankowości internetowej wynosiła ponad 44 mln.

Niewielki spadek o 0,5% w porównaniu do II. kwartału 2024 roku dotyczy natomiast liczby aktywnych klientów bankowości internetowych.

Dynamiczne rośnie liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych. W III. kwartale 2024 odnotowano wzrost o ponad 2% liczby aktywnie korzystających z bankowości mobilnych klientów indywidualnych. Obecnie jest ich ponad 23,2 mln. Wśród nich blisko 17 mln zalicza się do użytkowników mobile only, czyli użytkowników, którzy zarządzają swoimi finansami wyłącznie za pośrednictwem mobilnych aplikacji bankowych. W stosunku do II. kwartału 2024 roku liczba użytkowników aplikacji wzrosła o 4%.

Sektor małych i średnich przedsiębiorstw odnotował wzrost liczby rachunków bankowych z dostępem do bankowości elektronicznej, osiągając łącznie ponad 3,6 mln kont w bankach na koniec III. kwartału 2024 roku. Oznacza to wzrost o niemal 1% w porównaniu do poprzedniego okresu.

Ponadto o 1% wzrosła średnia wartość przelewu klientów z sektora MSP i obecnie wynosi ponad 6,2 tys. złotych.

Nieznacznie do poziomu 2,5 mln zmalała natomiast liczba klientów MSP korzystających z elektronicznego dostępu do bankowości.

Czytaj także: Raport NetB@nk: wzrost liczby aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych i e-bankowości utrzymuje się, II kwartał ‘24

Rośnie znaczenie bankowości mobilnej

Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.

– Stały wzrost liczby użytkowników aplikacji mobilnych oraz klientów mobile only pokazuje, jak ważnym elementem codziennego zarządzania finansami stała się bankowość mobilna.

Obecnie już niemal 17 mln Polaków korzysta wyłącznie z aplikacji bankowych, co świadczy o ich rosnącym zaufaniu do tych rozwiązań.

Banki nieustannie rozwijają usługi dostępne w aplikacjach, dostosowując je do potrzeb klientów i jednocześnie dbając wysoki poziom bezpieczeństwa – mówi Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.

Transakcje w systemie Elixir

Dane za III. kwartał 2024 roku wskazują na niewielki spadek o 2% liczby transakcji w systemie Elixir w porównaniu do poprzedniego kwartału. Natomiast wartość komunikatów wzrosła nieznacznie o 0,5%. 

Największy przyrost w porównaniu do danych z minionego kwartału, w systemach rozliczeń prowadzonych przez Krajową Izbę Rozliczeniową, dotyczył wartości transakcji w systemie Express Elixir, który wyniósł blisko 5% oraz liczby transakcji w tym samym systemie, który wyniósł ponad 2%.

System Euro Elixir odnotował wzrost liczby transakcji o 0,5% w porównaniu do II. kwartału 2024 roku, obecnie kształtuje się na poziomie blisko 14 mln.

Wartość operacji rozliczanych w tym systemie w odniesieniu do minionego kwartału pozostała na tym samym poziomie – 93 mld euro. Natomiast w porównaniu do III. kwartału 2023 roku wartość operacji wzrosła znacząco o niemal 8,5%.

Czytaj także: Raport NetB@ank: dynamiczny wzrost liczby użytkowników bankowości internetowej i mobilnej w I kwartale 2024 roku

Raport NetB@nk: rosnąca cyfryzacja sektora bankowego

Prezentowane wyniki za III. kwartał 2024 roku wyraźnie wskazują na rosnącą cyfryzację sektora bankowego w Polsce, jednocześnie świadczą o wzroście znaczenia rozwiązań mobilnych.

Rosnąca liczba użytkowników aplikacji mobilnych i klientów mobile only potwierdza zmieniające się preferencje Polaków, którzy cenią łatwy i szybki dostęp do usług bankowych.

Trend ten odzwierciedla zaangażowanie sektora bankowego w rozwój innowacyjnych i bezpiecznych narzędzi finansowych.

Źródło: Związek Banków Polskich / ZBP