Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
23godzin
26minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
23godzin
26minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Samorządy

Ranking polskich miast zrównoważonej mobilności

25.06.2023 08:58 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ranking polskich miast zrównoważonej mobilności
Źródło: FPPE
Ranking odpowiada na pytanie „jak moje miasto się zmienia?” – zbadano wysiłek miast w kierunku transformacji w miasta przyjazne nie tylko dla kierowców, ale dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców. Polskie miasta są zaparkowane pod same rogatki, ale to się zmienia. Ranking pokazuje, jakie postępy robią miasta w otwieraniu się na alternatywy dla tradycyjnej motoryzacji, czytamy w informacji Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Miasta od lat rozwijają zrównoważoną mobilność. Składa się na nią bardzo wiele działań – zarówno rozbudowa infrastruktury jak i polityki miejskie dające wygodną i zdrową alternatywę dla prywatnego auta – od dobrej komunikacji miejskiej, przez system dróg dla rowerów, aż po zeroemisyjną logistykę miejską.

Ostatnie lata nie rozpieszczały miast. Pandemia, inflacja, wsparcie osób dotkniętych wojną w Ukrainie – wszystkie te wydarzenia pokrzyżowały wiele planów rozwojowych miast. A mimo tego, w cieniu codzienności, polskie miasta zmieniają się na lepsze – w stronę zrównoważonej mobilności.

Trzeci raz FPPE zbadała, jak radzą sobie polskie miasta m.in. z transportem zbiorowym, ofertą dla indywidualnej mobilnością, logistyką miejską i dbaniem o czyste powietrze.

– Tegoroczna edycja rankingu pokazuje wysiłek miast w trudnym dla nich czasie. Nie widać tego w pytaniach badawczych ani wnioskach, ale oceniając działania samorządów trzeba pamiętać, że patrzymy na zmiany w czasach niezwykłych wyzwań.

Po pandemii samorządy czekała kolejna porcja wyzwań. Musiały poradzić sobie z konsekwencjami wojny w Ukrainie, a towarzyszące wszystkiemu szalejąca inflacja i kryzys energetyczny wymusiły rewizję wcześniejszych założeń.

To ranking czasów wyzwań, tym bardziej należy docenić wysiłek włożony w zmianę paradygmatu mobilności miast – komentuje Marcin Korolec, prezes FPPE.

– Od rozwoju zrównoważonej mobilności zależy przyszłość polskich miast. Z jednej strony to przyszłość z punktu widzenia mieszkanek i mieszkańców, ich zdrowia i komfortu życia. Możliwości bezpiecznego przebywania i poruszania się w przestrzeni przyjaznej, cichej, łatwo dostępnej i niepoprzecinanej jezdniami pełnymi samochodów dla wszystkich, w tym dzieci i seniorów.

Z drugiej strony ma ona wymiar bardzo praktyczny dla włodarzy miast i wiąże się z możliwością rozwoju i pozyskiwania funduszy. Zarówno programy unijne jak i polityki krajowe wymagać będą od miast wyraźnej wizji zrównoważonego rozwoju, bez której pozyskiwanie środków finansowych będzie niemożliwe. Ze względu na europejską politykę klimatyczną tego samego od miast oczekuje również biznes – dodaje Aleksander Szałański z FPPE.

Czytaj także: Samorządy mogą się ubiegać o sfinansowanie budowy e-stacji ładowania

Polskie miasta są zaparkowane po same rogatki

Do tej pory dominuje przekonanie, że miasto jest dla samochodów. To nie jest sprawiedliwe – jest wiele grup społecznych poszkodowanych przez takie myślenie – od dzieci do seniorów. Jak do tego doszło, że chodniki zostały zdominowane przez samochody? Poupychane wszędzie gdzie się da, zamieniają spacer w tor przeszkód.

Polska jest najbardziej zmotoryzowanym krajem Unii Europejskiej – na 1000 mieszkańców przypadało aż 687 samochodów, podczas gdy unijna średnia wynosiła 567. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest fakt, że narracja kierowców przez wiele lat dominowała w debacie na temat rozwoju miast.

Nadszedł czas, aby zawrócić z tej drogi. Obecnie możemy zauważyć, że w polityce miast coraz częściej ustępuje się komfortu kierowców na rzecz pieszych i rowerzystów. Jest to wynik rozwoju idei zrównoważonej mobilności oraz dążenia do tworzenia bardziej przyjaznych dla wszystkich mieszkańców miast przestrzeni miejskich.

Zmniejszenie liczby aut na ulicach miast jest ważne dla zdrowia, poprawi się jakość powietrza. Jest też równie ważne dla klimatu i portfeli. Rosnące koszty paliw sprawiają, że gospodarstwa domowe wydają więcej pieniędzy. Rezygnacja z prywatnego samochodu na rzecz alternatywnych form mobilności zmniejsza emisję gazów cieplarnianych.

Czytaj także: Raport EY i Eurelectric: na świecie jeździ już niemal 27 mln pojazdów elektrycznych

Co to jest zrównoważona mobilność?

Zrównoważona mobilność to taki model mobilności, który spełnia trzy kluczowe założenia.

Po pierwsze, zaspokaja potrzeby mieszkanek i mieszkańców miast w taki sposób, który nie jest szkodliwy w innych obszarach (np. kosztem zdrowia czy hałasu).

Po drugie, jest sprawiedliwy społecznie, tzn. uwzględnia potrzeby różnych grup i nie stawia interesów jednych ponad drugimi (np. interesu kierowców ponad interesem dzieci w drodze do szkoły).

Po trzecie, jest neutralny dla klimatu i jakości powietrza lub szkodzi im w możliwie najmniejszym stopniu.

Co bada ranking

Ranking jest podzielony na sześć głównych kategorii. Zbadano jak największe miasta w Polsce radzą sobie z:

1) dbaniem o czyste powietrze – oceniono działania związane ze smogiem, długofalowe podejście miast do problemu emisji z transportu i edukowanie mieszkanek oraz mieszkańców;

2) mobilnością indywidualną – czyli jak działają alternatywy dla aut – od rowerów miejskich aż po hulajnogi oraz infrastrukturę dla tych środków transportu indywidualnego;

3) rozwojem transportu zbiorowego – zbadano ofertę miast, stopień wykorzystania pojazdów zeroemisyjnych oraz nakłady samorządów na rozwój oferty tzw. zbiorkomu;

4) dekarbonizacją miejskich pojazdów komunalnych – jaki jest ich udział we flocie miejskich służb komunalnych;

5) budowaniem infrastruktury do ładowania aut elektrycznych

6) tworzeniem regulacji i polityk miejskich wspierających mobilność

Wnioski z raportu

Wyniki rankingu zrównoważonej mobilności miast jasno pokazują, że polskie miasta są na dobrej drodze do zmiany swojego oblicza. Dotychczasowa dominacja samochodów w przestrzeni miejskiej ustępuje miejsca bardziej równoważonemu podejściu, które uwzględnia potrzeby wszystkich mieszkanek i mieszkańców.

Chociaż wyzwania są nadal obecne, widać pozytywne zmiany i świadomość, że istnieje potrzeba przedefiniowania naszego sposobu poruszania się po mieście.

Działania podejmowane przez miasta w kierunku zrównoważonej mobilności przynoszą korzyści społeczne, ekologiczne i ekonomiczne. Ta transformacja to nie tylko krok w stronę lepszych miast, ale również inwestycja w lepszą przyszłość w trosce nie tylko o jakość życia, ale i o klimat.

Raport jest dostępny tutaj

Źródło: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych / FPPE
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Aleksander SzałańskiESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych / FPPEkomunikacja miejskaKomunikacja publicznaMarcin KorolecMiastaOchrona środowiskaSamochodySamorządyZrównoważona mobilnośćZrównoważony rozwój
Autor mb
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców

Najnowsze

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Christine Lagarde
Z rynku finansowego
Stopy EBC bez zmian
Przelewy w okresie świąteczno-noworocznym, KIR
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze w okresie świąteczno-noworocznym 2025/2026?

Zobacz także

książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
symbole OZE, ESG na stosach monet
ESG
Porozumienie między Parlamentem a Radą UE w sprawie Omnibus i ESG
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}