Przelew natychmiastowy powinien być standardem wg 34% klientów banków

Przelew natychmiastowy powinien być standardem wg 34% klientów banków
Fot. stock.adobe.com / William W. Potter
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ponad 1/3 klientów banków (34%) uważa, że przelew natychmiastowy powinien być standardem, wynika z badania Krajowej Izby Rozliczeniowej i Związku Banków Polskich. Liczba takich transakcji wzrosła o 62% r/r w drugim kwartale 2023 roku.

„Współcześni konsumenci oczekują wygodnych, szybkich i prostych rozwiązań. Dotyczy to także sektora usług finansowych. Popularność przelewów natychmiastowych stale rośnie właśnie dlatego, że wszyscy jesteśmy już przyzwyczajeni do usług działających tu i teraz.

Wiemy, że aby natychmiastowo przelać pieniądze, wystarczy kilka kliknięć i odbiorca od razu ma środki na swoim koncie. Nie ma przy tym znaczenia, z jakiego kanału bankowości korzystamy oraz kiedy wysyłamy pieniądze, ponieważ Express Elixir działa o każdej porze, przez 365 dni w roku” – powiedział  dyrektor linii biznesowej płatności natychmiastowe w KIR Grzegorz Leńkowski, cytowany w komunikacie.

„Obserwujemy jednak bliski związek pomiędzy rozwojem usług mobilnych, a wzrostem transakcyjności płatności natychmiastowych, co wynika właśnie z potrzeby mobilności dzisiejszego konsumenta i sprawczości jaką umożliwiają przelewy online” – dodał.

Czytaj także: Revolut zaproponował darmowe przelewy natychmiastowe Express Elixir

Jak klienci korzystają z przelewów natychmiastowych?

Według 34% ankietowanych, przelew natychmiastowy powinien być standardem. 42% ankietowanych wskazało, że sięga po taką formę płatności, gdy chce mieć pewność, że pieniądze od razu pojawią się na koncie odbiorcy.

Dla 33% ważna jest możliwość uregulowania „w ostatniej chwili” rachunku za prąd, wodę czy gaz (33%).

Jedna piąta badanych docenia to rozwiązanie przy okazji ważnych transakcji (jak np. zakup samochodu), jako alternatywę dla noszenia przy sobie dużej ilości gotówki.

19% respondentów postrzega przelewy natychmiastowe jako świetne narzędzie do spłaty raty kredytu, pożyczki lub karty kredytowej.

Najwięcej respondentów (30%) korzysta z przelewu natychmiastowego na numer telefonu w przypadku pilnej potrzeby, na prośbę znajomego bądź członka rodziny.

Badani używają tego rozwiązania także do drobnych rozliczeń w gronie znajomych, jak np. dzielenie rachunku w restauracji (18%).

17% ankietowanych korzysta z nich zawsze, ze względu na prostotę określania adresata przelewu, podano.

Czytaj także: FTBS 2023: trendy w płatnościach – wyzwania i rozwiązania. Nowi klienci i nowe potrzeby

Express Elixir: 30,81 mln transakcji w czerwcu ‘23

Jak wskazują autorzy badania, popularność przelewów natychmiastowych potwierdzają również statystyki systemu Express Elixir.

W czerwcu 2023 roku zrealizowano 30,81 mln transakcji o wartości 16,7 mld zł.

W porównaniu z czerwcem 2022 roku jest to 58% wzrost liczby przelewów oraz 33% wzrost ich wartości.

W drugim kwartale 2023 r. w systemie Express Elixir zrealizowano łącznie 87,85 mln transakcji o wartości 48,18 mld zł.

W stosunku do II kw. 2022 r. liczba transakcji wzrosła o 62%, a wartość o 34%.

***

Badanie przeprowadził ośrodek Minds & Roses w marcu 2023 r. na próbie N=1 000.

Źródło: ISBnews