Przedsiębiorcy i pracownicy w czasie COVID-19: czas wyzwań i przemian
‒ Żyjemy w świecie, który charakteryzuje się ogromną zmiennością. Aktualnie stoimy nie tylko w obliczu transformacyjnych wyzwań gospodarczych, społecznych i środowiskowych, lecz także mierzymy się z kolejnymi kryzysami.
Jeśli na to wszystko nałożymy trwającą rewolucję technologiczną ze wszystkimi jej konsekwencjami, zrozumiemy, że wyzwaniem dla każdej organizacji staje się zarządzanie w wyjątkowo zmiennym i niepewnym środowisku.
Sądzę, że te doświadczenia powinny zwrócić naszą uwagę na to, że nie uodpornimy się na kryzysy i związane z nimi trudności, ale możemy na ich podstawie uczyć się, jak reagować na podobne wydarzenia w przyszłości ‒ stwierdziła Ewa Małyszko, prezes zarządu PFR TFI.
Jak rozwiązuje się problem pracy online?
‒ Praca zdalna stała się nieodzownym elementem funkcjonowania firm i wiele wskazuje na to, że nie ulegnie to zmianie nawet po zakończeniu pandemii. Większość organizacji przeszła test gotowości w marcu tego roku, gdy nieprzewidziana sytuacja wymagała szybkiego przejścia w tryb pracy zdalnej.
Analizując ostatnie pół roku można uznać, że w większości firm cały projekt zakończył się sukcesem ‒ mówi Anna Czyż, Head of People and Culture w Hays Poland.
Jednocześnie podkreśla, że:
‒ Obecnie firmy dysponują lepszym zapleczem technologicznym, nowymi narzędziami do pracy w rozproszonych zespołach, a przede wszystkim posiadają cenne doświadczenie.
Mimo że nie każda firma równie entuzjastycznie będzie w przyszłości podchodzić do pracy zdalnej, to z pewnością home office na stałe zagości w części organizacji, które przed pandemią były mu całkowicie przeciwne. Popularyzacja pracy zdalnej będzie również wynikać z preferencji samych zatrudnionych ‒ ocenia Anna Czyż.
Bez wątpienia jednym z wygranych obecnych czasów jest branża informatyczna, która właściwie ma więcej zamówień niż specjalistów mogących zrealizować wszelkie potrzeby płynące z rynku.
Jakie wdrożenia wymusiła pandemia?
Stefan Karmaza, prezes zarządu, Vectio opowiada:
‒ Przed pandemią, nasi klienci korzystali z manualnego, skomplikowanego procesu, aby „wpisać Kontrahenta na listę Dostawców”. Aktualnie na dużą skalę wdrażamy tzw. Supplier Self-Service.
Czyli nasi klienci wprowadzają numer NIP potencjalnego dostawcy, a platforma Vectio Business Platform automatycznie pobiera wszystkie dane rejestrowe, status płatnika VAT, VAT EU, status na czarnej czy czerwonej liście dostawców, informacje z KRD itd.
Jeżeli weryfikacja jest pozytywna, czyli platforma nie wykryje podwyższonego ryzyka (korzystamy ze sztucznej inteligencji do analizy i zarządzania ryzykiem) to wprowadzany jest adres mailowy dostawcy i cały proces jest przekazywany do niego ‒ wyjaśnia.
Również firma Arcus, co podkreślił Łukasz Rumowski, dyrektor Działu Rozwoju Produktu, dostosowała swoje usługi do czasów pandemii. Sprawdziło się mobilne drukowanie i bezkontaktowa praca z dokumentami papierowymi. Szereg udostępnionych aplikacji zapewnia zdalne korzystanie z funkcji urządzeń drukujących.
Arcus Kyocera MDS pozwala na całkowicie zdalne zarządzanie flotą drukarek oraz mfp i kosztami powstawania dokumentów.
Z dowolnego miejsca możliwe jest monitorowanie stanu urządzeń, instalowanie aplikacji HyPAS, zdalne zamawianie materiałów eksploatacyjnych.
Umożliwia to na łatwe identyfikowanie problemów i ich szybkie usuwanie bez konieczności fizycznej ingerencji administratora floty lub technika.
Więcej w materiałach video dostępnych na poniższych stronach:
O pracownikach, pracodawcach w dobie pandemii opowiedzieli:
Anna Czyż, Head of People and Culture w Hays Poland,
Ewa Małyszko, prezes zarządu PFR TFI,
Tomasz Sańpruch, prezes zarządu, Fundacja WBB.
https://www.capital24tv.pl/wideo/gospodarka/branza_it_w_przyspieszeniu,p759035085
Sytuację w branży IT skomentowali:
Stefan Karmaza, prezes zarządu, Vectio,
Łukasz Rumowski, dyrektor Działu Rozwoju Produktu, Arcus SA,
Bogusław Dębski, zastępca dyrektora, Departament Społeczeństwa Informacyjnego, Ministerstwo Cyfryzacji, Członek Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka.