Projekt polskiego systemu płatności wchodzi w decydującą fazę
Taką możliwość daje wydana przez UOKIK zgoda na utworzenie przez sześć banków Polskiego Standardu Płatności (PSP). Celem firmy jest stworzenie w Polsce nowego standardu płatności opierającego się na telefonach.
Co to oznacza dla klientów?
Już niedługo, wychodząc na zakupy, nie trzeba będzie mieć ze sobą portfela z gotówką czy kartą kredytową. Wystarczy telefon.
Pierwszy raz w najnowszej historii finansowej Polski, największe banki w Polsce porozumiały się i postanowiły wdrożyć jednolity, użyteczny dla każdego Polaka, standard rynkowy wykorzystujący nowoczesne technologie. Co najważniejsze, tworzony standard jest otwarty na innych uczestników rynku, czyli na tych samych warunkach będą mogły z niego korzystać wszystkie zainteresowane banki i firmy polskiego rynku finansowego.
Wniosek do rozpatrzenia przez UOKIK został złożony 11 lutego 2014 przez: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO Bank Polski. UOKIK przeprowadził postępowanie w sprawie koncentracji. Celem takiego działania jest sprawdzenie czy założenie firmy nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji na rynku. Przeprowadzone postępowanie wykazało, że koncentracja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji, ponieważ system jest otwarty na wszystkich uczestników rynku finansowego. Po pozytywnej decyzji Urzędu, banki wnioskodawcy mogą objąć udziały w Polskim Standardzie Płatności. Zadaniem PSP będzie uruchomienie i zarządzanie systemem płatności mobilnych.
Taki system umożliwi płatności w sklepach, wypłaty telefonem gotówki w bankomatach, płatności w internecie, jak również wzajemne rozliczenia pomiędzy posiadaczami telefonów (tzw. płatności P2P). Będą mogły do niego przystąpić zarówno banki, jak i agenci rozliczeniowi, czy operatorzy sieci bankomatów. Co więcej, decyzja o jednym standardzie rynkowym usuwa wszelkie możliwe bariery dla firm, dla których tworzenie własnych rozwiązań mobilnych wiązałoby się z niezasadnie wysokimi kosztami. Oznacza to, że działający lokalnie bank spółdzielczy będzie mógł korzystać z powszechnego systemu płatności na tych samych warunkach, co największy bank w Polsce.
Prowadząc postępowanie UOKIK przeprowadził analizę rynku prosząc o opinie zarówno Komisję Nadzoru Finansowego, Narodowy Bank Polski, podmioty świadczące usługi płatnicze, jak i banki nieuczestniczące w projekcie.
Adam Malicki, Prezes Polskiego Standardu Płatności: Decyzja UOKIK pozwala nam z entuzjazmem przystąpić do kolejnego, finalnego etapu tworzenia systemu płatności mobilnych. Proponowane przez nas rozwiązanie jest innowacyjne. Wierzymy, że wprowadzenie polskiego standardu powszechnych płatności zdecydowanie zmieni nie tylko rynek finansowy, ale przede wszystkim codzienne zachowania ludzi. Już nie trzeba będzie nosić ze sobą nic więcej poza telefonem.
Źródło: Polski Standard Płatności