Prezes Alior Banku o tym jak technologia, regulacje i ich interpretacje wpływają na strategię banku

Prezes Alior Banku o tym jak technologia, regulacje i ich interpretacje wpływają na strategię banku
Grzegorz Olszewski i Robert Lidke,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O tym jak technologia, regulacje i nowe trendy w ochronie konsumentów determinują kierunki rozwoju banku rozmawialiśmy z Grzegorzem Olszewskim, prezesem zarządu Alior Banku podczas konferencji IT@BANK 2023.

Mówiąc o relacjach między technologią a regulacjami nasz rozmówca zaznaczył, że technologia jest niezbędna do wdrożenia regulacji.

Jak stwierdził – dzisiejszy bank, aby się rozwijać, musi mieć zdolność do tego, żeby wytwarzać technologię na wysokim poziomie.

Jednocześnie dzięki regulacjom pojawiają szanse biznesowe. Przykładem jest Bezpieczny Kredyt 2%.

„Dzięki nowemu produktowi, szybkiemu jego wdrożeniu z wykorzystaniem rozwiązań technologicznych, osiągnęliśmy rekordowy w historii Alior Banku poziom sprzedaży kredytów hipotecznych.

Część naszej konkurencji po prostu nie zdążyła wdrożyć tego produktu. To pokazuje, że technologia ma krytyczne znaczenie dla naszego Banku” – powiedział Grzegorz Olszewski.

Skutki dyskutowania o konieczności spłacania kredytów

Przyznał jednak, że wpływ na strategię Alior Banku ma także „pewne podejście regulatorów do relacji konsument – bank”.

Do tej pory Alior Bank był znany z bankowości detalicznej. W ostatnim czasie jednak zaczął mocno rozwijać  bankowość skierowaną do przedsiębiorców.

Prezes Alior Banku wskazywał na interpretacje i orzeczenia instytucji europejskich, jak również krajowych, dotyczące obowiązku spłaty kredytów zaciąganych przez konsumentów.

„Tu moje zdanie jest absolutnie krytyczne. Wielokrotnie wyrażałem opinię, że bardzo groźne dla systemu bankowego jest dyskutowanie o tym, czy ktoś kto zaciągnął kredyt, powinien go spłacić” – stwierdził Grzegorz Olszewski.

„My jako bank musimy dostosować naszą strategię do tej sytuacji, ponieważ chcemy dostarczać największą wartość dla akcjonariusza. Musimy zważyć, co w przyszłości będzie najbardziej korzystne, ale też co jest najbardziej przewidywalne. W inwestycjach trzeba dokonać wyceny ryzyk i oszacować je” – tłumaczył.

Klienci biznesowi mniej ryzykowni, także dzięki technologii

Jak wskazał Grzegorz Olszewski, dzisiaj obszar klienta biznesowego ma spory potencjał. Wynika to także z powodu dużych inwestycji, które czekają nasz kraj, między innymi dla przeprowadzenia transformacji energetycznej.

Poza tym obecnie relacja z klientem biznesowym jest łatwiejsza do przewidzenia z punktu widzenia regulacyjnego

W obszarze biznesowym jest wyższe ryzyko kredytowe, ale w ostatnich miesiącach Alior Bankowi udało się znacząco obniżyć jego koszty, między innymi dzięki wdrożeniu technologii.

Na naszą uwagę, że pojawiają się sugestie, aby najmniejszych przedsiębiorców traktować jak konsumentów zauważył, że takie kolejne potencjalne ryzyko regulacyjne wpłynie bardzo istotnie na obniżenie zdolności pozyskania finansowania przez mikroprzedsiębiorców w banku. Ponieważ w tej chwili i tak charakteryzują się podwyższonym ryzykiem kredytowym w porównaniu z małymi, średnimi i dużymi firmami.

Pytany o najważniejsze punkty w strategii rozwoju technologicznego Alior Banku Grzegorz Olszewski wskazał w przypadku bankowości indywidualnej na rozwój rozwiązań mobilnych i hiperpersonalizację.

W obszarze bankowości kierowanej do firm mówił o przenoszeniu klientów biznesowych do kanałów zdalnych i o bardzo szybkim dostarczeniu klientom finansowania z różnych obszarów: z faktoringu, leasingu i kredytu.

Poza tym technologia musi wspierać bank w obniżaniu  kosztów ryzyka. Jak zaznaczył – w tym aspekcie widać efekty wykorzystania technologii w tegorocznych wynikach finansowych Alior Banku.

Źródło: BANK.pl