Płatności Mobilne: Innowacje i trendy w bankowości mobilnej
Innowacje – czyli co pojawi się na rynku mobi
O problemach paragonu w świecie mobilnym mówił dyrektor Igor Zacharjasz (Inkubator Innowacji w Visa). Obecnie w ciągu roku jest w Polsce drukowanych 12 mld paragonów. W tej formie łatwo się niszczą, a są potrzebne wielu klientom np. do kontroli wydatków. Dlatego rozwiązaniem może być e-Paragon w bankowości mobilnej, żeby można było nimi zarządzać w jednym miejscu. Przedstawił eksperyment rynkowy, który potwierdził zainteresowanie zaprezentowanym rozwiązaniem. Uczestnicy konferencji pytali również o szczegóły techniczne rozwiązania, m.in. o hub.
Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu, partnerstw i innowacji w Mastercard, mówił o nowej infrastrukturze płatniczej po PSD2. Czy nadal będziemy sprawdzać stan swojego konta przez urządzenie mobilne? Przedstawił np. problemy związane ze sprawdzaniem firm TPP, które będą starały się podłączyć do banku po uzyskaniu zgody od klienta. Przedstawił rozwiązanie, które może zweryfikować zgody klienta i jego reklamacje. Mastercard chce uruchomić taką usługę w pilotażu w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Jak poinformował, termin uruchomienia pilotażu to I kw. 2019 r.
Płatności bezgotówkowe w świecie małych i mikro przedsiębiorców
Panel poprowadziła Karolina Marzantowicz, CEE Chief Technology Officer w IBM Polska, a udział w nim wzięli: Marek Obuchowicz, Sales Manager Digital ID w firmie Idemia, Aleksander Naganowski i Igor Zacharjasz. W trakcie dyskusji stwierdzono, że ważne jest, by mali i mikro przedsiębiorcy byli gotowi na akceptację płatności bezgotówkowych. Przyszłość to transakcje bezkontaktowe, ale niekoniecznie kartą lub telefonem. Można już płacić zegarkiem, pierścionkiem itp. Nie trzeba też zbliżeniowości przy realizacji płatności. System może np. sam rozpoznać pojazd opuszczający parking. Zagrożenie bezpieczeństwa i wygoda użytkowania to podstawa korzystania z płatności mobilnych. Zwrócono uwagę na możliwość zastosowania tokenów zamiast informacji o karcie płatniczej „podpiętej” do systemu. Badania pokazują, że jesteśmy leniwi i jak coś można zrobić łatwiej, choć mniej bezpiecznie, to rezygnujemy z bezpieczeństwa. Rozmawiano o anonimowości transakcji, co dla niektórych klientów jest ważne i dlatego wybierają płatność gotówką. Jakie są perspektywy przed płatnościami P2P w Polsce? Przychylono się do tezy, że również w Polsce jest potencjał na tego rodzaju usługi, pod warunkiem, że taka płatność będzie połączona z innymi usługami społecznościowymi. Dyskutowano też o user experience, UX (ang. doświadczenie użytkownika), czyli całości wrażeń, użytkownika podczas wykonywania płatności.
Trendy w bankowaniu mobilnym
Panel moderował w tym roku Wojciech Pantkowski, dyrektor Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej w ZBP. Uczestniczyli w nim: Joanna Erdman, dyrektor ds. rozwoju kart płatniczych w mBanku, Łukasz Kuc, dyrektor Biura Produktów Mobilnych i Internetowych w PKO Banku Polskim, Błażej Mika, dyrektor Departamentu Produktów Płatniczych i Relacji z Partnerami w Banku Zachodnim WBK oraz Bartosz Zborowski, dyrektor Departamentu Innowacji i Płatności Banku Pekao. Jak stwierdziła Joanna Erdman, usługi finansowe dla dużych graczy spoza branży finansowej są traktowane tylko jako dopełnienie ich modelu biznesowego. PKO BP to bank uniwersalny. Łukasz Kuc zwrócił uwagę, że osobom starszym łatwiej jest nawigować na ekranie dotykowym w aplikacji banku w smartfonie niż np. myszą komputerową w komputerze. Według Bartosza Zborowskiego jest czas na zachęcenie do nowych technologii w bankowości mobilnej również tych, którzy wolniej przyswajają nowości. Zgodnie z opinią Błażeja Miki nowe technologie można pod względem technicznym szybko wdrożyć, ale większym problemem dla banków jest zgodność z regulacjami i przepisami.
Nowe technologie to też potencjał w pokonywaniu barier w bankowości dla osób niepełnosprawnych. Dyskutowano o możliwym rozwoju bankowości otwartej w Polsce. Zwrócono uwagę na dobrą opinię, jaką ma sektor bankowy w naszym kraju. Jednak młode pokolenie mniej interesuje sektor jako taki, a realizacja usługi finansowej; i nieważne kto ją świadczy. Wymieniano przykład Revolut, który od marca 2018 r. jest dostępny w Polsce. Aplikacja ułatwia zakupy za granicą i cieszy się coraz większą popularnością. Jednak – jak stwierdzono – nie jest to rozwiązanie idealne i zawsze optymalne. Dziś jest czas próby siły relacji banków z ich klientami. Priorytetem powinno być bezpieczeństwo, a banki mają tu też większe doświadczenie i znaczne środki kierują na ten cel, czego brakuje firmom typu fintech.
Czytaj też: Płatności Mobilne: banki nie muszą obawiać się fintechów >>>
Bohdan Szafrański