Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
IT@BANK 2025
13 listopada 2025 r.
Pozostało:
2dni
19godzin
10minut
Kongres Finansowania Nieruchomości 2025
20-21 listopada 2025 r.
Pozostało:
9dni
19godzin
10minut
Kongres Rynku Instrumentów Pochodnych 2025

20 listopada 2025 r.
Pozostało:
9dni
19godzin
10minut
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
28dni
19godzin
10minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
126dni
19godzin
10minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie i innowacje
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie i innowacje
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Z rynku finansowego

PKO Bank Polski stawia na zrozumiały język w bankowości

15.10.2025 12:01 mb | Portal Finansowy BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
PKO Bank Polski stawia na zrozumiały język w bankowości
Źródło: PKO BP
PKO Bank Polski jest w gronie 26 banków, które – w ramach Związku Banków Polskich – wypracowały wspólne podejście do ustawowego wymogu zrozumiałej komunikacji, czytamy w informacji prasowej.

Prosty język to dla największego banku w Polsce nie tylko zgodność z przepisami – to inwestycja w dostępność, zaufanie i lepsze doświadczenia klientów.

Od maja 2025 r. bank – jako pierwsza instytucja finansowa w Polsce – ma komplet trzech Językowych znaków jakości, które potwierdzają systemowe podejście do tworzenia prostej i zrozumiałej komunikacji.

PKO BP realizuje zalecenia Polskiego Aktu o Dostępności

Porozumienie jest odpowiedzią sektora bankowego na wymogi Polskiego Aktu o Dostępności, który obowiązuje od 28 czerwca 2025 r.

PKO Bank Polski przystąpił do porozumienia w sprawie standardu zrozumiałości języka w usługach bankowości detalicznej, wypracowanego w ramach Związku Banków Polskich (ZBP). Inicjatywa ta potwierdza wspólne podejście banków do przejrzystej, spójnej i inkluzywnej komunikacji z klientami.

Czytaj także: Bankowość i finanse | Wywiad miesiąca | Bankowość bez barier i wyjątków

Standard prostego języka, który jest częścią porozumienia, został opracowany we współpracy z ekspertami z ośrodków naukowych i uwzględnia specyfikę usług finansowych oraz wymogi ustawowe.

Strategiczna inwestycja w dostępność i doświadczenia klientów

Tomasz Pol. PKO BP. Źródło: PKO BP

– Jako największy bank w Polsce, który obsługuje ponad 12 milionów klientów, mamy szczególną odpowiedzialność za to, jak mówimy.

Prosty język dla nas to nie tylko zgodność z regulacjami – to fundament dostępności, zaufania i jakości doświadczeń klienta. Dlatego podchodzimy systemowo do upraszczania komunikacji i dokumentów.

Polski Akt o Dostępności tylko przyspieszył i ustrukturyzował nasze działania. Cieszę się, że jako sektor mówimy jednym głosem.

Wspólny standard to ważny sygnał, że jako branża traktujemy prosty język priorytetowo – nie jako upraszczanie treści, ale miarę szacunku dla odbiorcy – mówi Tomasz Pol, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego. 

– Zrozumiała komunikacja to jeden z wymogów ustawy o dostępności. Od wielu miesięcy się na to przygotowywaliśmy, opracowując standard upraszczania komunikacji bankowej.

Paweł Zagaj | Źródło: Bank.pl

To świetny przykład współpracy między światem biznesu, a naukowym, która nie zawsze jest tak oczywista.

PKO Bank Polski był jednym z inicjatorów porozumienia, który od początku wierzył, że tylko wspólne, sektorowe działanie ma sens i mobilizował nas na każdym etapie – mówi Paweł Zagaj, dyrektor Zespołu Bankowości Detalicznej w Związku Banków Polskich.

Język dokumentów i komunikacji, kierowanych do konsumentów – dlaczego to ważne?

Porozumienie jest odpowiedzią sektora bankowego na wymogi Polskiego Aktu o Dostępności, który obowiązuje od 28 czerwca 2025 roku. Zgodnie z nim dokumenty i komunikacja, które banki kierują do konsumentów, muszą być zrozumiałe.

Monika Kresa, UW

– Patrzę na to porozumienie jak na zwycięstwo wszystkich osób, które w meczu o dostępność grają do jednej bramki.

Zwycięstwo banków, które wypracowały wspólny standard komunikacyjny; zwycięstwo naukowców, którzy o dostępności i prostym języku mówią jednym głosem.

A przede wszystkim – zwycięstwo osób, które korzystają z usług bankowości detalicznej. Dzięki porozumieniu zyskują one szansę na równy dostęp do informacji – podkreśla dr hab. Monika Kresa z Uniwersytetu Warszawskiego, współautorka standardu.

PKO BP – pierwszy bank z kompletem Językowych znaków jakości

W maju 2025 roku Fundacja Języka Polskiego potwierdziła systemowe podejście do upraszczania dokumentów i komunikacji w PKO Banku Polskim, przyznając bankowi Językowy znak jakości dla instytucji.

PKO Bank Polski jako pierwsza instytucja zdobył komplet trzech wyróżnień Fundacji Języka Polskiego (ludzie, teksty i instytucja).

PKO Bank Polski ma największy w Polsce zespół certyfikowanych ambasadorek i ambasadorów prostego języka.

Stworzył i udostępnił wszystkim pracownikom autorską aplikację PKO Prosto, która wspiera proces redakcji tekstów. 

Źródło: PKO Bank Polski / PKO BP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BankiESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFundacja Języka PolskiegoInkluzywnośćJęzyk polski / PolszczyznaJęzykowy znak jakościMonika KresaPaweł ZagajPKO Bank Polski / PKO BPPolski Akt o DostępnościPolski sektor bankowyStandard prostego językaTomasz PolUniwersytet Warszawski / UWZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor mb
Źródło Portal Finansowy BANK.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Z rynku finansowego
Wyzwania bankowości 2025
logo Rada Przedsiębiorczości
Rynek pracy
Rada Przedsiębiorczości krytycznie ocenia projekt ustawy o PIP
mężczyzna trzymający tablet z wykresami na ekranie
Z rynku finansowego
Czeski Jet Investment utworzył czwarty fundusz private equity na przejęcia spółek w Europie Środkowej
statek, morze, AWS zbuduje Fastnet, kabel transatlantycki o wysokiej przepustowości łączący USA i Europę
Technologie i innowacje
AWS zbuduje Fastnet, kabel transatlantycki o wysokiej przepustowości łączący USA i Europę

Najnowsze

Franz Kafka – wybitny urzędnik w Generali
Z rynku finansowego
Franz Kafka – wybitny urzędnik w Generali
Michał Stajniak, wicedyrektor Działu Analiz XTB.
Gospodarka
Krajowa „inflacja czekoladowa” najwyższa w Europie
„Otwarci na ludzi” - dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej
Bankowość spółdzielcza
„Otwarci na ludzi” – dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej
flaga UE, AI ACT
Edukacja finansowa
„AI w usługach płatniczych. Automatyzacja, personalizacja i wyzwania regulacyjne w świetle AI Act” – relacja z webinaru PAB WIB
wirtualny symbol euro, palec wskazujący
Z rynku finansowego
Spór o cyfrowe euro zaostrza się
Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Bezgotówkowo
Mastercard zwiększa obecność w Polsce, rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku
Z rynku finansowego
Ochrona konsumenta i kancelarie odszkodowawcze
grafika, KIR, Funkcjonowanie systemów rozliczeniowych 11 listopada
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze 11 listopada?

Zobacz także

Elektrownia atomowa
ESG
Finansowanie budowy i eksploatacji elektrowni jądrowych będzie łatwiejsze
Barbara Pasterczyk, Dyrektor Banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING Banku Śląskim
ESG
Dwie nagrody EFFIE 2025 dla kampanii emerytalnej ING
Visa, logo
ESG
Robert Lewandowski globalnym ambasadorem Visa podczas Mistrzostw Świata FIFA 2026™
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}