O czym opłaca się pamiętać podczas zakupów w sieci?
Polska to jeden z najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie[1]. Na dynamiczny rozwój zakupów w sieci wpływa m.in. coraz większa liczba sklepów internetowych oferujących szeroką gamę produktów oraz stale rosnąca grupa osób kupujących w Internecie.
Według raportu „E-commerce w Polsce 2019” przynależność do niej deklaruje już 62% respondentów[2].
Bądź na bieżąco – zapisz się na nasz newsletter >>>
Kupujący chcą mieć pewność, że proces płatności w Internecie jest bezpieczny. Visa i banki dokładają wszelkich starań, aby sprostać temu oczekiwaniu. W tym celu wdrażają rozwiązania przeciwdziałające transakcjom oszukańczym, a także chronią wrażliwe dane i pomagają w odzyskaniu pieniędzy, w przypadku nieautoryzowanego użycia karty.
Bezpieczeństwo zakupów w sieci
Konsumenci także mogą przyczynić się do zwiększenia swojej ochrony podczas zakupów w sieci – oto kilka przydatnych wskazówek:
1.Wykorzystuj bezpieczne, szybkie i łatwe sposoby identyfikacji ‒ nowe europejskie regulacje nakładają na banki wymóg pytania o dodatkowe potwierdzenie, że osoba dokonująca transakcji jest do tego uprawniona. Jeśli masz taką możliwość, stosuj takie metody weryfikacji tożsamości na smartfonie lub w aplikacji mobilnej banku, jak odcisk palca czy rozpoznawanie twarzy. To znacznie ułatwi i przyspieszy proces bezpiecznego płacenia online.
2. Zwracaj uwagę na „s” – płacąc w internecie, sprawdzaj czy adres URL strony internetowej zaczyna się od „https://” – litera „s” na końcu wskazuje na bezpieczne połączenie.
3. Ustaw powiadomienia o nowych transakcjach – dzięki temu zyskujesz wgląd do aktywności na swoim koncie. Jeśli zauważysz nietypowe płatności, które nie były przez Ciebie dokonywane, od razu powiadom swój bank. Płatność kartą Visa, także dodana do smartfona, gwarantuje, że w przypadku nieuzasadnionego obciążenia rachunku, jej właściciel ma możliwość otrzymania zwrotu pieniędzy zgodnie z zasadami obowiązującymi w danym banku.
4. Poznaj „chargeback” – dzięki tej usłudze, Twój bank ma możliwość odzyskania środków od banku detalisty, w sytuacji niedostarczenia usług bądź produktów opłaconych kartą Visa lub gdy dany sklep przestał istnieć. Dotyczy to także takich przypadków jak: odwołanie lotu, spowodowane bankructwem linii lotniczych lub dostarczenie przez sprzedawcę koszulki w za dużym rozmiarze i odmowa przyjęcia zwrotu towaru.
Zobacz więcej najnowszych wiadomości o wpływie koronawirusa na gospodarkę >>>
Jeśli w takich sytuacjach nie możesz porozumieć się ze sprzedawcą, a strata nie jest pokryta przez ubezpieczenie lub Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, masz możliwość skontaktowania się ze swoim bankiem, który może pomóc w odzyskaniu wydanych pieniędzy.
Chargeback nie daje gwarancji zwrotu środków, ale warto mieć świadomość takiej możliwości oraz tego, że Visa obliguje bank do zapoznania się ze sprawą i jej sprawiedliwej oceny.
5. Uważaj na „phishing” – zachowaj czujność otrzymując podejrzane lub niespodziewane maile i telefony. To może być próba uzyskania Twoich wrażliwych danych, takich jak: numer konta, login lub hasło. Jeśli masz wątpliwości, nie klikaj w linki, nie otwieraj załączników i nie pobieraj plików.
6. Płać jednym kliknięciem – kiedy zapisujesz swoją kartę na smartfonie lub w aplikacji sklepu, informacje wrażliwe są często zastępowane przez cyfrowy token. To oznacza, że dane Twojej karty nie są przechowywane, co zwiększa ich bezpieczeństwo. W niektórych sklepach możesz zapłacić za zakupy za pomocą jednego kliknięcia – wystarczy uruchomić usługę, potwierdzić, że karta należy do Ciebie i możesz już szybko i wygodnie płacić za swoje zakupy, bez konieczności każdorazowego wprowadzania danych karty.
7. Regularnie aktualizuj oprogramowanie i aplikacje – instaluj najnowsze wersje oprogramowania na swoim komputerze, tablecie lub telefonie. Firmy technologiczne ciężko pracują nad zapewnieniem bezpieczeństwa – aktualizując oprogramowanie poprawiasz ochronę swoich danych.
Jeśli masz podejrzenie, że doszło do transakcji oszukańczej, skontaktuj się ze swoim bankiem i wyjaśnij sytuację. Bank często jest w stanie pomóc w odzyskaniu pieniędzy.
[1] Wedłu raportu Statista Digital Market Outlook, Polska znajduje się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie.
[2] Raport „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska”