Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Forum Liderów Banków Spółdzielczych – Diebold Nixdorf | Bankowość spółdzielcza z rekordowymi wzrostami

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rosnące oczekiwania klientów, wzrost konkurencyjności i zmiany technologiczne zmuszają banki spółdzielcze do szukania rozwiązań, które poprawią ich skalowalność i zapewnią konkurencyjność na rynku. Wybór odpowiedniego rozwiązania jest sumą wiedzy o klientach i sposobu dostosowania się do zmian. A ta jest imponująca – bankowość spółdzielcza rośnie w siłę.

Kamil Buras
Key Account Manager Działu Banking Diebold Nixdorf

Potwierdzają to nie tylko raporty Krajowego Związku Banków Spółdzielczych, ale także rekordowa w Diebold Nixdorf liczba zamówień. Jak odejście od urządzeń monofunkcyjnych na rzecz recyklerów pomaga bankom spółdzielczym realizować cele strategiczne?

We wspólnym badaniu NielsenIQ i Diebold Nixdorf opisano stosunek konsumentów do technologii oraz motywację w korzystaniu z różnych usług finansowych. Autorzy wyróżnili pięć segmentów klientów banków. Wśród przebadanych 111 tys. osób na całym świecie 35% stanowiły te, które szukają w bankowaniu prostych procesów i radzą sobie w tym obszarze samodzielnie. Co za tym idzie, to osoby najbardziej otwarte na rozwiązania samoobsługowe i szybkie interakcje. Dla przeciwwagi – niewiele mniejszą grupę (24%) stanowią klienci, dla których zarządzanie finansami stanowi wyzwanie, dlatego w kontakcie z instytucją stawiają na poczucie bezpieczeństwa oraz wsparcie. Cenią sobie relacje z doświadczonymi doradcami w placówkach bankowych. Jak pogodzić te dwie przeciwstawne postawy, pokazują historie banków spółdzielczych, które od kilku lat wzmacniają swoją pozycję i starają się zaadresować potrzeby różnych grup klientów.

Dostępność gotówki przez całą dobę

Według badań Narodowego Banku Polskiego gotówka jest dla Polaków nadal ważnym i najbezpieczniejszym instrumentem płatniczym, ale koszty jej obsługi rosną. Ceny zasilania bankomatów, transportu, ubezpieczenia czy koszty pracy nie stoją w miejscu. Banki spółdzielcze, szukając rozwiązań pozwalających na obniżenie kosztów, automatyzują procesy związane z obrotem gotówkowym. Uwzględniają także rosnącą potrzebę swobodnego dostępu do usług bankowych.

Doświadczenie Banku Spółdzielczego Ziem Górskich KARPATIA pokazuje, że klienci coraz częściej oczekują 24-godzinnej dostępności bankomatów i recyklerów. Stąd konieczność wykorzystania nowoczesnej technologii pozwalającej na multifunkcyjność. Działanie recyklera bazuje na zamkniętym obiegu gotówki wewnątrz maszyny. Banknoty wpłacane do urządzenia przez klienta placówki są księgowane online w systemach banku i następnie używane do kolejnej transakcji wypłaty dokonywanej przez następną osobę przy recyklerze. Dzięki temu koszty banku przeznaczone na zasilania bankomatów ulegają znacznemu obniżeniu.

Płynny dostęp do gotówki stał się niezwykle istotny w momencie kryzysów wywołanych pandemią COVID-19 czy inwazją Rosji na Ukrainę. To właśnie wtedy zarząd Krakowskiego Banku Spółdzielczego zdał sobie sprawę, jakie znaczenie ma utrzymywanie wewnętrznych służb transportujących gotówkę i własna sieć bankomatowa. Dzięki możliwości szybkiego, elastycznego reagowania, obsługa gotówkowa w krakowskich placówkach i urządzeniach przebiegała właściwie bez zakłóceń. KBS nie tylko instaluje nowe urządzenia, ale także modernizuje posiadane bankomaty i działa w sposób kompleksowy, by utrzymać jakość i dostępność wszystkich maszyn. Chodzi tu zarówno o wypełnienie przepisów regulujących rynek finansowy, jak i kwestie związane z komfortem użytkowania, estetyką czy sprawnością montażu.

Jak banki spółdzielcze redukują koszt obsługi gotówki?

Odpowiednie bankomaty z funkcją recyklera realnie odciążyły obsługę obrotu gotówkowego Banku Spółdzielczego w Szczytnie, który zdecydował się na wymianę niemal wszystkich posiadanych bankomatów. Zarząd banku skorzystał z maszyn Diebold Nixdorf ze względu na kwestie bezpieczeństwa, innowacyjność wykorzystanej technologii oraz dotychczasową stabilną współpracę. Decyzja ta pozwoliła Bankowi Spółdzielczemu w Szczytnie na zbudowanie jednej z największej sieci recyklerów własnych wśród banków spółdzielczych, składającej się z 14 urządzeń. Co ważne, przyjęte rozwiązanie umożliwiło także zmianę modelu biznesowego w zakresie obsługi gotówkowej klientów tego banku.

Strategia: zawsze krok do przodu

Aby w bardziej profesjonalny sposób bank mógł zarządzać gotówką, powinien wyprzedzać rynkowe status quo. Przykład: odpowiednie ułożenie procesu obiegu gotówki i jego optymalizacja za pomocą technologii sprzętowej i oprogramowania przekłada się nie tylko na optymalizację kosztów, ale i redukowanie śladu węglowego oraz odporność w obliczu kryzysu. KBS jako jeden z nielicznych banków w Polsce utrzymuje własny transport gotówki, co w przypadku wystąpienia sytuacji niezależnych od banku, daje mu samodzielność. Do końca 2023 r. Krakowski Bank Spółdzielczy zamierza gruntownie zmodernizować posiadaną sieć urządzeń, wymieniając wysłużone bankomaty i recyklery na nowoczesne DN Series od Diebold Nixdorf.

Wprowadzenie do sieci bankomatów i wpłatomatów KBS tych urządzeń daje także dodatkowe możliwości klientom banku. Instalowane urządzenia pozwalają na wypłatę gotówki z wykorzystaniem systemu BLIK i karty zbliżeniowej z modułem NFC. Bankomaty i wpłatomaty DN Series są również wyposażone w ekrany HB, które znacząco poprawiają komfort użytkowania tam, gdzie występuje duże nasłonecznienie. Uaktualnienie oprogramowania w starszych urządzeniach oraz wprowadzenie nowych maszyn zapewnia klientom KBS dostęp do obsługi bankomatów i wpłatomatów nie tylko w języku polskim, ale także w angielskim, niemieckim i ukraińskim.

Ciekawym case study jest nasza współpraca ze Zjednoczonym Bankiem Spółdzielczym w Rumi. Możliwość wpłat i wypłat w recyklerach pojawiła się w placówkach banku jeszcze przed pandemią, a po jej wybuchu zarząd zdecydował się na zakup kolejnych nowoczesnych urządzeń DN Series, podwajając ich ilość w niektórych lokalizacjach. Bank od lat nie planuje inwestycji w urządzenia monofunkcyjne realizujące jedynie wypłaty. Liczba wpłat we wpłatomatach systematycznie rośnie, co sprawia, że urządzenia stają się niejako samoobsługowe i coraz rzadziej wymagają zasileń w gotówkę, a to z kolei redukuje koszty działania banku.

I chociaż doświadczenia ZBS w Rumi pokazują, że klienci banków doceniają możliwości, jakie oferują rozwiązania bezgotówkowe, ogromną wartością jest dla nich korzystanie z tradycyjnego, gotówkowego bankowania z wykorzystaniem nowoczesnych, szybkich i samoobsługowych recyklerów. Dla banku jest to również kolejny kanał komunikacji, który ułatwia doradztwo i podnosi poziom komfortu klientów.

Stara gotówka, nowa technologia

Dla zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie podczas wyboru dostawcy urządzeń najważniejsze były zmiany technologiczne. Przede wszystkim zaprojektowane całkowicie na nowo moduły bankomatowe oraz recyklingowe. Dzięki nowemu modułowi recyklera RM4 znacząco skróciła się droga transportu banknotów, a to z kolei obniżyło ryzyko zacięć i zatorów.

Diebold Nixdorf jako jedyny dostawca na polskim rynku dysponuje własnym autorskim modułem recyklingu. Dzięki temu możliwości jednej maszyny ułatwiają jednorazowe deponowanie dużych kwot. Dla przykładu: urządzenia zaimplementowane w Banku KARPATIA pozwalają na zdeponowanie w jednej transakcji aż 60 000 zł. Są wyposażone w kasety depozytowe o pojemności do 4000 banknotów, co wydłuża pracę recyklera bez potrzeby obsługi, oraz są niezwykle szybkie: obsługują aż 10 banknotów na sekundę. DN Series przeszła redesign strony wizualnej – maszyny zyskały nowocześniejsze linie, mające nawiązywać do wszechobecnych urządzeń dotykowych i świata smart, czyli urządzeń, które kojarzą się nam z codziennym, wygodnym i prostym użytkowaniem.

Powiedz mi, z jakiego produktu bankowego korzystasz, a powiem ci, kim jesteś

Z naszych badań wynika, że konsumenci produktów bankowych są zróżnicowani i nie możemy ich wszystkich skazać na jeden typ doświadczenia. Finanse są zbyt wrażliwą częścią naszego życia, by taka strategia miała sens. Dodatkowo nasza intuicja odnośnie zwyczajów technologicznych kolejnych pokoleń klientów może być złudna. Przytoczone przeze mnie badanie pokazuje, że 69% osób należących do pokolenia Baby Boomers (osoby urodzone między rokiem 1946 a 1964) chce, żeby technologia pomagała im oszczędzać czas. Tymczasem ponad 60% konsumentów bankowości z pokolenia Millennialsów (urodzeni w latach 1981–1996) i GenZ (urodzeni w późnym latach 90. i na początku tego wieku) nie uważa, by technologia mogła zastąpić prawdziwe interakcje międzyludzkie.

Dlatego to właśnie ci gracze, którzy potrafią dobrze rozeznać pokoleniowe potrzeby, zgłębiać motywacje, budować na ich podstawie dopasowane doświadczenia, poprawiać jakość obsługi i usług, zyskają największą lojalność. Skoncentrowanie się na inwestycjach w obszary, które przyniosę największe korzyści, jest strategią, którą stosują zarówno nasi klienci z obszaru bankowości spółdzielczej, jak i my.


Źródła:

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK