Raport Specjalny | Obsługa Gotówki – Diebold Nixdorf | Czy gotówka zostanie wyparta przez płatności cyfrowe?

Raport Specjalny | Obsługa Gotówki – Diebold Nixdorf | Czy gotówka zostanie wyparta przez płatności cyfrowe?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Gotówka pozostaje wciąż ważnym elementem ekosystemu płatniczego, ale debata na temat jej przyszłości jest cały czas żywa. Cyfryzacja zmienia nasze zwyczaje płatnicze, a jednocześnie pojawiają się takie zdarzenia, jak pandemia, która spowodowała wzrost zapotrzebowania na gotówkę na niespotykaną wcześniej skalę. Chwilę później wojna w Ukrainie wzmocniła ten trend. Czy nasze podejście do płatności wróci do stanu sprzed kryzysu, czy wręcz przeciwnie – umocnią się dotychczasowe nawyki?

Tomasz Rokita
Tomasz Rokita
członek zarządu Diebold Nixdorf w Polsce

Czy rola gotówki maleje?

W 2007 r. Tim Hindle spekulował w „The Economist”, że w ciągu najbliższych 15 lat płatności za pomocą telefonów komórkowych wyprą gotówkę na tyle skutecznie, że ta zniknie z rynku. Minęło półtorej dekady, a wydarzenia na przestrzeni ostatnich trzech lat dobitnie pokazały, że dywersyfikacja sposobów płatności jest jedynym remedium na sytuacje nieprzewidziane. Zwłaszcza te, które następują po sobie, wzmacniają kryzys i generują zmiany zachowań w każdej dziedzinie życia. Jak podaje Europejski Bank Centralny, w 2020 r. wzrost wartości obiegu gotówki zanotowała m.in. Europa (o 10%), Wielka Brytania (o 14%), Kanada (o 16%) czy Australia (o 17%).

W Polsce gotówka jest najczęściej wykorzystywanym środkiem płatniczym. Wartość obrotu gotówkowego wzrosła na przestrzeni ostatnich 15 lat czterokrotnie, a w roku 2020 padł rekord w przyroście wartości obiegu (wzrost o 34,8% w stosunku do 2019 r.). Liczba banknotów w obiegu wzrosła niemal trzykrotnie. W raporcie z grudnia 2021 r. NBP przeanalizował zwyczaje płatnicze Polaków (na przestrzeni roku, który poprzedził wydanie raportu). Na bazie pytań wielokrotnego wyboru ustalono, że w okresie ankietowania 97,8% respondentów korzystało z gotówki, 23,9% uczestników badania wykonywało niekartowe płatności mobilne, zaś 17,6% – kartowe płatności mobilne. Jak widać – gotówka ma się świetnie, pomimo tego, że przestała dominować w codziennych transakcjach w punktach handlowo-usługowych (gotówką uregulowano w badanym okresie 46,4% transakcji).

Potwierdza to tegoroczne badanie IBRiS dla Radia ZET. Wynika z niego, że ponad 80% Polaków nie chce, żeby gotówka została wycofana z obiegu. Jedynie niespełna 16% respondentów chciałoby, żeby płatności kartą, telefonem czy zegarkiem całkowicie zastąpiły gotówkę.

Ze stwierdzeniem, że „płatności bezgotówkowe – czyli te dokonywane kartą, telefonem, zegarkiem, powinny całkowicie zastąpić gotówkę” zdecydowanie zgadzało się jedynie 3,4% ankietowanych. 12,4% „raczej się zgadzało”. Za to aż 66,5% badanych odpowiedziało, że „zdecydowanie się nie zgadza” z wycofaniem gotówki; zaś 14,6% „raczej się nie zgadza”.

Równie istotne jest to, że całkowitego zastąpienia płatności gotówkowych elektronicznymi nie chcieli zarówno seniorzy, jak i młodzi Polacy. 90% respondentów z grupy wiekowej 18–29 lat nie chciało wycofania banknotów i bilonu. Za jej zastąpieniem płatnościami elektronicznymi opowiadało się 22% badanych. 83% 60-latków wypowiedziało się przeciw rezygnacji z gotówki.

Choć wspomniane badania nie klasyfikują motywacji korzystania z gotówki, warto spojrzeć na to zjawisko w szerszym kontekście. Na grupy społeczne, które chcą mieć wybór oraz te, które wyboru z różnych przyczyn nie mają. W UE wciąż ok. 30 mln dorosłych osób nie założyło konta bankowego. W krajach Afryki czy Ameryki Południowej, w których awarie sieci płatności elektronicznych są częste, gotówka jest niezbędna. Z kolei WHO szacuje, że do 2050 r. 80% starszej populacji świata będzie zamieszkiwało kraje o niskich i średnich dochodach. Już dzisiaj w czołówce jest Monako, Japonia, Włochy, Portugalia czy Finlandia. A to właśnie osoby 65+ są głównymi użytkownikami gotówki.

Wyzwania gotówkowe

Mamy więc sytuację, w której gotówka jest istotnym instrumentem płatniczym, społecznie oczekiwanym (ze względu na swój demokratyczny charakter) i koniecznym (ze względu na ryzyko wykluczenia w przypadku jej braku czy ograniczenia kwot transakcyjnych). Cykl gotówkowy, w tym fizyczna dystrybucja gotówki, wiąże się z kilkoma wyzwaniami. Po pierwsze, placówki banków były przez lata kluczowymi punktami obsługi cyklu, a taka infrastruktura jest coraz droższa w utrzymaniu. Po drugie, spadek wykorzystania gotówki generuje presję na sektor bankowy i zmusza go do zwiększenia aktywności w obszarze dystrybucji, m.in. za pomocą relacji z innymi podmiotami (jak choćby urzędy pocztowe). Po trzecie, łańcuch dostaw gotówki jest złożony, a co za tym idzie: drogi, generujący ryzyka utraty bezpieczeństwa oraz spadek dostępności. Wreszcie po czwarte: wejście w życie zmian prawnych dotyczących nowego systemu zabezpieczeń – tzw. barwienia banknotów.

Nowymi systemami zabezpieczeń musi być objętych ok. 40% bankomatów, co oznacza, że prawie 8500 urządzeń czeka poważna modernizacja. Koszt dostosowania maszyn do nowych wymogów może sięgać nawet 30–40% wartości bankomatu czy wpłatomatu, tymczasem w nowych przepisach brakuje jasno określonej jednostki umocowanej do certyfikacji wdrażanych rozwiązań. Ustawodawca dopuszcza certyfikaty europejskie systemów IBSN, ale problem polega na tym, że żaden z producentów urządzeń nie posiada tej certyfikacji wykonanej na banknotach emitowanych przez Narodowy Bank Polski. Czy gotówka stoi więc na straconej pozycji względem tych wyzwań?

Cykl gotówkowy – do poprawy

W 2018 r. Europejski Bank Centralny oraz 19 narodowych banków centralnych strefy euro przeprowadziły badanie wśród 87 instytucji kredytowych, 55 profesjonalnych firm obsługujących gotówkę oraz 157 przedsiębiorstw. Chodziło o ustalenie różnic w postrzeganiu gotówki przez zdywersyfikowaną grupę uczestników cyklu gotówkowego. Autorzy badania chcieli także zdiagnozować stan infrastruktury gotówkowej z perspektywy użytkowników i znaleźć sposoby na jej poprawę. Co ustalono?

Wszystkie przebadane instytucje kredytowe opisały swoje usługi gotówkowe dla klientów jako wymagające zasobów i drogie w utrzymaniu. 75% z nich oceniło te usługi jako ważne lub bardzo ważne. Wzrost kosztów zmobilizował banki do przyspieszenia automatyzacji zarządzania gotówką oraz rozwijania bankowości samoobsługowej.

Raport pokazał, że 75% wszystkich wypłacanych eurobanknotów klienci pobierają w maszynach samoobsługowych. Widać, że stopniowa wymiana tradycyjnych bankomatów na urządzenia wielofunkcyjne (zwłaszcza tzw. recyklery) umożliwiające także wpłaty gotówki, to proces, który utrzyma się w nadchodzących latach. Recykling gotówki jest też trendem silnie wspieranym coraz lepszymi rozwiązaniami technologicznymi. To ogromne udogodnienie dla firm z sektora MŚP, które odpowiadają za 70% wszystkich depozytów gotówkowych w wielu oddziałach i stanowią ważną grupę klientów dla instytucji finansowych.

Recykling gotówki obniża koszty instytucji finansowych

Dzięki recyklerom finansowi usługodawcy mogą wykorzystać sprawdzoną metodę zwiększania wydajności i obniżania kosztów operacyjnych związanych z gotówką. Szczególnie w sytuacji, w której maksymalna wydajność staje się priorytetem ze względu na spadek liczby transakcji. Badania Diebold Nixdorf wykazały, że organizacje, które wdrażają recykling gotówki, odnotowują ok. 50% redukcji kosztów operacyjnych. Korzyści są osiągane w środowiskach, w których stosunek wpłat do wypłat wynosi od 70:30 do 30:70, ponieważ zachowując te proporcje, nadal można uzyskać znaczne oszczędności finansowe i środowiskowe, a bankomaty mogą być rzadziej uzupełniane. Wydajność operacyjną można jeszcze bardziej poprawić poprzez zmiany w mieszance nominałów banknotów w kasetach, wraz z dodatkowymi strategiami, w zależności od lokalizacji urządzeń samoobsługowych.

W złożonym świecie finansów gotówka ma się stabilnie – chociaż jej rola się zmienia, to w obszarze jej obiegu ważny jest zarówno łatwy i egalitarny dostęp do niej, jak i odpowiedni kosztowo dla podmiotów finansowych. Stworzenie zamkniętego środowiska recyklingu, które z punktu widzenia banku niejako automatyzuje system obrotu gotówki, daje szansę na zoptymalizowanie procesów przewozu gotówki, zaoszczędzenie znacznej ilości emisji CO2 i wygenerowaniu oszczędności czasowych. To nie płatności cyfrowe są remedium na wyzwania gotówki. Remedium jest dywersyfikacja metod płatności i optymalizacja kosztów infrastruktury.

Źródła:

  • The End of Cash Era”, „The Economist”, 17.02.2007 r.
  • Raport o obrocie gotówkowym w Polsce w 2020 r.”, NBP, 2021 r.
  • Study on Payment Attitudes of Consumers in the Euro Area”, Europejski Bank Centralny.
  • Understanding the cash cycle for banknotes: a high-level description of the generic model and some observations”, European Payment Council.
  • https://wiadomosci.radiozet.pl/Biznes/gotowka-wycofana-z-obiegu-polacy-zdecydowali
Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK