Nowe, dotkliwe kary dla przedsiębiorców: nawet 30 mln zł

Nowe, dotkliwe kary dla przedsiębiorców: nawet 30 mln zł
Fot. stock.adobe.com/Pakhnyushchyy
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
To prawdopodobnie najmniej znana zmiana prawna, a jednocześnie bardzo dotkliwa, bo kary mogą być bardzo wysokie. Od 1 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy o raportowaniu tzw. schematów podatkowych (MDR), przy czym przepisy nakazują podatnikom sprawdzić schematy podatkowe nawet na pół roku wstecz dla transakcji międzynarodowych i na dwa miesiące wstecz dla transakcji krajowych.

Od 1 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy o raportowaniu tzw. schematów podatkowych #MDR #firmy #kary

–  Za niewypełnienie tych obowiązków grozi bardzo surowa odpowiedzialność karno-skarbowa, nawet do 20 mln zł. Dodatkowo nałożona kara może wynieść 10 mln zł – mówi w rozmowie z MarketNews24 Agata Dziwisz, Partner i Szef Praktyki Prawa Podatkowego w kancelarii Kochański i Partnerzy.

Schematy podatkowe dotyczą wszystkich podatków, czyli nie ma w tym zakresie żadnych ograniczeń. Dla podatników oznacza to obowiązek zidentyfikowania, czy pojawiają się u nich schematy podatkowe oraz tego, w jakiej roli mogą występować i jakie obowiązki stąd wynikają.

Są to co do zasady transakcje, które zostały zakwalifikowane przez ustawodawcę do raportowania poprzez tzw. cechy rozpoznawcze. Taką cechą może być uzależnienie wynagrodzenia doradcy od success fee, zmiana zasad opodatkowania skutkująca niższym opodatkowaniem, transgraniczne płatności pomiędzy podmiotami powiązanymi, przeniesienie praw trudnych do wyceny wartości niematerialnych.

Obowiązek identyfikacji schematów

Obowiązek identyfikacji schematów będzie w pierwszej kolejności spoczywał na tzw. promotorze, który opracowuje, oferuje, udostępnia lub wdraża uzgodnienie lub zarządza wdrażaniem uzgodnienia.

– Należy zwrócić szczególną uwagę na to, że takim promotorem może być każda osoba fizyczna – wyjaśnia mec. Agata Dziwisz. – Ustawodawca wskazał w szczególności na zawody zaufania publicznego, a więc jest tu mowa o doradcach podatkowych, radcach prawnych, adwokatach, pracownikach banków.  Taką osobą może być też tzw. in house opracowujący lub oferujący rozwiązania wewnątrz firmy, jeśli takie rozwiązania prezentowane są innym spółkom.

Przedsiębiorcy (osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej), których przychody lub koszty przekraczają 8 mln zł muszą wdrożyć wewnętrzną procedurę w sprawie raportowania.

Źródło: MarketNews24