NBS | XXVIII KRAJOWY RANKING „WYRÓŻNIAJĄCE SIĘ BANKI SPÓŁDZIELCZE” MIESIĘCZNIKA FINANSOWEGO BANK – Nexpertis | WEBCON BPS rewolucjonizuje procesy wewnętrzne w Krakowskim Banku Spółdzielczym
Krakowski Bank Spółdzielczy (KBS) to największy niezrzeszony bank spółdzielczy w Polsce, który od ponad 125 lat pełni rolę lokalnego partnera finansowego dla klientów indywidualnych, przedsiębiorców, samorządów i organizacji społecznych.
– Zmieniające się oczekiwania klientów w zakresie dostępności usług, szybkości działania czy przejrzystości procedur, są dla nas wyraźnym sygnałem do działania. Cyfryzacja procesów to świadomy krok w kierunku dostarczania jeszcze lepszych doświadczeń oraz budowania bezpiecznego i efektywnego środowiska pracy – mówi Rafał Szafirski, wiceprezes Pionu Technologii i Operacji w KBS.
Dotychczas w banku brakowało jednej spójnej platformy do zarządzania procesami biznesowymi, dlatego poszukiwano rozwiązania, które umożliwiłoby rozwój cyfryzacji kolejnych obszarów działalności przy wsparciu doświadczonego partnera technologicznego. Szukano systemu pozwalającego na szybkie tworzenie aplikacji i cechującego się intuicyjną obsługą, a jednocześnie gwarantującego wysoki poziom bezpieczeństwa danych oraz pełną zgodność z wymaganiami regulacyjnymi.
Wybór partnera i rozwiązania
– Po przeprowadzeniu analizy dostępnych na rynku rozwiązań zdecydowaliśmy się na wdrożenie platformy WEBCON BPS oraz nawiązanie w 2024 r. współpracy z firmą Nexpertis, która posiada rozległe doświadczenie we wdrażaniu tego narzędzia. Kluczowym argumentem za wyborem platformy WEBCON była możliwość elastycznego dostosowywania procesów biznesowych do dynamicznych zmian zachodzących w naszym otoczeniu rynkowym i prawnym – wyjaśnia Maciej Grela, kierownik Zespołu Projektów w KBS.
Firma Nexpertis wniosła do projektu eksperckie kompetencje oraz praktyczne wsparcie przy definiowaniu i optymalizacji cyfrowych przepływów procesowych. W pierwszym etapie wdrożenia uruchomione zostały dwa kluczowe procesy: obieg dokumentów kosztowych oraz obieg kancelaryjny. Kolejnym krokiem było wdrożenie systemu kontroli wewnętrznej. Ważnym elementem projektu stała się również integracja platformy WEBCON z kluczowymi usługami zewnętrznymi, takimi jak e-Nadawca, e-Doręczenia oraz Krajowy System e-Faktur (KSeF). Dzięki tej integracji znacząco zwiększył się poziom automatyzacji przetwarzania dokumentacji, co pozwoliło na wyeliminowanie potrzeby ręcznego przesyłania i archiwizacji danych.
– Szczególnie cenimy w zespole Nexpertis zdolność rozumienia specyfiki działalności bankowości spółdzielczej, co jest niezwykle istotne dla skutecznego wdrażania tego typu projektów – podkreśla Maciej Grela.
Efekty już są
Usprawniono codzienną pracę zespołów, przyspieszono obieg dokumentów oraz poprawiono kontrolę nad procesami i bezpieczeństwo obiegu informacji. Szczególnie istotne było wdrożenie systemu kontroli wewnętrznej, który w sposób zautomatyzowany zarządza procesami, zapewnia pełne monitorowanie i raportowanie. Zespoły mogą teraz skupić się na merytorycznej kontroli, zwiększając efektywność i bezpieczeństwo działania banku.
– To przełożyło się na szybszą obsługę klientów, większą przejrzystość procesów i niższe koszty operacyjne. Digitalizacja pozwala nam nie tylko skuteczniej odpowiadać na wyzwania, ale także budować organizację odporną na zmiany i gotową na wyzwania przyszłości – zaznacza Rafał Szafirski.
Dalszy rozwój
– Wspólnie z zespołem KBS pracujemy nad dalszym rozwojem wykorzystania platformy WEBCON, aby w pełni zrealizować jej potencjał. W planach są m.in. cyfryzacja procesu zamówień i uproszczonego procesu kredytowego oraz wdrożenie systemu szkoleń oraz e-learningu dla nowych i obecnych pracowników – mówi Michał Borowski, CEO Nexpertis.
Jeśli chodzi o WEBCON BPS, to prowadzone są także prace warsztatowe nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w automatyzacji dekretacji faktur oraz przy analizie wniosków kredytowych. Celem tych działań jest dalsze usprawnienie procesów oraz zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa operacji realizowanych w bankach.