NBS | XXVIII KRAJOWY RANKING „WYRÓŻNIAJĄCE SIĘ BANKI SPÓŁDZIELCZE” MIESIĘCZNIKA FINANSOWEGO BANK – Nexpertis | Digitalizacja, automatyzacja i AI – szansą dla banków spółdzielczych

NBS | XXVIII KRAJOWY RANKING „WYRÓŻNIAJĄCE SIĘ BANKI SPÓŁDZIELCZE” MIESIĘCZNIKA FINANSOWEGO BANK – Nexpertis | Digitalizacja, automatyzacja i AI – szansą dla banków spółdzielczych
Źródło: Nexpertis/Webcon
Digitalizacja, automatyzacja i sztuczna inteligencja to nie modne hasła, lecz realne narzędzia transformacji bankowości spółdzielczej. Presja kosztowa, jak i oczekiwania klientów ciągle rosną. Wdrożenie nowoczesnych technologii przynosi w tej sytuacji wiele korzyści.

1. Zwiększenie efektywności i redukcja kosztów

Większość procesów operacyjnych kryje w sobie potencjał do usprawnienia i optymalizacji. Przykładowo automatyzacja obiegu faktur eliminuje konieczność ręcznego wprowadzania danych, a algorytmy AI samodzielnie dekretują i kierują dokumenty do akceptacji. W efekcie proces, który wcześniej trwał nawet kilka dni, jest realizowany w ciągu godzin, z minimalnym ryzykiem błędów.

2. Skupienie na kluczowych zadaniach biznesowych

Dzięki cyfryzacji pracownicy mogą skoncentrować się na analizie ryzyka i obsłudze klienta, zamiast na żmudnych zadaniach administracyjnych. Świetnym przykładem jest tu cyfrowy proces Macierzy Funkcji Kontroli (System Kontroli Wewnętrznej) – automatyczne monitorowanie terminów, generowanie raportów czy przypomnień odbywa się bez udziału człowieka, co przyspiesza ścieżkę decyzyjną i podnosi jakość usług.

3. Nowe możliwości analityczne dzięki AI

Sztuczna inteligencja umożliwia analizę dużych zbiorów danych, co w krótkim czasie poprawia procesy scoringu kredytowego i wykrywania nadużyć. Takie mechanizmy są wsparciem dla analityków kredytowych – zwiększają efektywność i bezpieczeństwo procesu.

4. Szybsze adaptowanie procesów

Zastosowanie platformy WEBCON BPS klasy Low-Code, oferującej sprawne prototypowanie rozwiązań bez konieczności tworzenia obszernej dokumentacji, znacząco przyspiesza dostarczanie zmian. Zapewnia to nie tylko większą elastyczność, ale również umożliwia efektywne dostosowanie systemu do oczekiwań użytkowników.  

5. Wsparcie zespołów i porządkowanie procesów

Transformacja cyfrowa to nie tylko wdrożenie narzędzi IT, lecz także zmiana kultury organizacyjnej. Kluczowe jest szkolenie i wspieranie pracowników. Zmiana nie jest dla nich łatwa, a przecież ludzie są tu najważniejsi. Jednocześnie prace nad digitalizacją wymuszają uporządkowanie procesów – to fundament bezpieczeństwa operacyjnego i baza pod dalszą automatyzację.

Nie wylać dziecka z kąpielą

W dobie niepewności nasze zespoły są poddane szczególnej presji. Każdy odpowiedzialny manager zadaje sobie pytanie: jak przeprowadzić zespół przez transformację? To bardzo ważne, aby nie przytłoczyć i nie przestraszyć pracowników. Dla większości transformacja cyfrowa to zupełnie nowe możliwości, a nie, jak niektórzy mogą się obawiać, redukcja etatów.

Transformacja już trwa

Transformacja cyfrowa odbywa się na naszych oczach. Obecnie banki rywalizują głównie efektywnością procesów biznesowych, jednak niedługo kluczowym obszarem konkurencji będzie sposób wykorzystania AI – digitalizacja stanie się natomiast standardem. Jest oczywiste, że jeżeli jedna organizacja zoptymalizuje swoje procesy, to inne będą po prostu droższe lub mniej efektywne.

Kolejność działań: od digitalizacji do AI

Pełna automatyzacja czy wdrożenie AI nie są możliwe bez wcześniejszego cyfrowego odwzorowania procesów biznesowych. Pierwszym kluczowym krokiem jest ich uporządkowanie. Następnie warto wprowadzić narzędzia takie jak WEBCON BPS, umożliwiające optymalizację zadań. To stanowi podstawę do wdrażania inteligentnych, uczących się na bieżąco algorytmów. Takie etapowe podejście pozwala na płynne przejście przez zmiany i zminimalizowanie ryzyka. 

Jak zacząć cyfrową transformację

Optymalnym sposobem jest przeprowadzenie audytu, którego efektem będzie plan strategiczny. Taki plan wskazuje kluczowe obszary optymalizacji, opisuje sposób jej przeprowadzenia i cele, które osiągniemy.

Właśnie taką metodykę stosujemy w pracy z bankami – mówi Michał Borowski, CEO Nexpertis, firmy specjalizującej się w digitalizacji i optymalizacji procesów bankowych – Kluczowe jest podejście etapowe, które pozwala przeprowadzić organizację przez zmianę w sposób bezpieczny i skuteczny.

Podsumowanie

Dla banków spółdzielczych inwestycja w digitalizację, automatyzację i AI to nie kosztowny kaprys, lecz niezbędny warunek dalszego rozwoju. Jeżeli już teraz zaczniemy ten proces, to odbędzie się on w sposób usystematyzowany, dzięki czemu zespoły przejdą przez transformacje bezpiecznie, a banki zyskają niesamowitą przewagę rynkową.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK