„Mój elektryk”: rusza nowa edycja programu, ponad 500 mln zł na dopłaty w 2021 roku
To święto dla elektromobilności w Polsce. Budżet programu 'Mój elektryk’ na 2021 rok to ponad 500 mln zł, a program będzie kontynuowany w kolejnych latach z nowymi budżetami.
„Ogromny nacisk kładziemy na zainteresowanie programem dużych rodzin, stąd zwiększone dofinansowanie dla posiadaczy karty dużej rodziny, a to około miliona gospodarstw domowych w Polsce” – powiedział wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska podczas inauguracji programu.
Maksymalna kwota dofinansowania
Kwota dofinansowania do zakupu e-samochodu wyniesie, podobnie jak w poprzednim roku, maksymalnie 18 750 zł, a w przypadku posiadaczy karty dużej rodziny – 27 000 zł.
„Jestem przekonany, że rok 2021 będzie przełomowy w rozwoju elektromobilności, podobnie jak rok 2020 stał się przełomem w rozwoju ruchu prosumenckiego dzięki programowi 'Mój prąd'” – dodał Zyska.
12 lipca uruchomione zostaną dopłaty dla osób fizycznych
Jak podkreślił zastępca prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Artur Lorkowski, 12 lipca uruchomione zostaną dopłaty dla osób fizycznych, a kolejne grupy, czyli przedsiębiorcy, samorządy czy instytucje, będą dołączane do programu w kolejnych tygodniach i miesiącach.
„Program będzie miał charakter uniwersalny, będzie się charakteryzował nieskomplikowaną procedurą, podobną do 'Mojego prądu’, będzie też ścieżka leasingu, czyli najpopularniejszej formy nabywania samochodów przez przedsiębiorców” – powiedział Lorkowski.
Czytaj także: Na trzy miesiące można wynająć do testowania auto elektryczne wraz z ładowarką >>>
Jak podkreślił, podstawowa dopłata do samochodu osobowego dla przedsiębiorców, podobnie jak w przypadku osób fizycznych, wyniesie 18 750 zł, a w przypadku zadeklarowania średniorocznego przebiegu powyżej 10 tys. km – rośnie do 27 tys. zł. Natomiast w przypadku zakupu samochodów dostawczych N1, dopłata wyniesie maksymalnie 50 tys. zł i 20% ceny zakupu, lub 70 tys. zł i 30% ceny zakupu przy deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. km.
„Co ważne, w przypadku aut dostawczych nie ma górnego limitu ceny nabywanego pojazdu” – dodał Lorkowski.
PSPA: nowa edycja programu lepsza od ubiegłorocznej
Dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) Maciej Mazur przyznał, że większość postulatów branży została uwzględniona przy tworzeniu nowej edycji programu dopłat.
„To program istotnie lepszy od zeszłorocznego, bo otwiera się na szerszą grupę odbiorców, obejmuje dużo większą gamę pojazdów, różne możliwości finansowania, a także zakłada uproszczenie procedur i nabory ciągłe. Mam nadzieję, że pozwoli to na kolejne podwojenie parku samochodów elektrycznych w Polsce w 2021 roku” – powiedział Mazur.
Dopłaty do infrastruktury ładowania e-pojazdów jeszcze w tym roku
Program dofinansowania budowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych powinien ruszyć jeszcze przed końcem 2021 roku, poinformował wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska. Budżet programu wyniesie 800 mln zł.
„Trwają zaawansowane prace nad uruchomieniem programu wsparcia budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, jesteśmy już na finalnym etapie tych prac, czekamy na notyfikację pomocy publicznej przez Komisję Europejską” – powiedział Zyska w rozmowie z ISBnews podczas inauguracji programu „Mój elektryk”, czyli dopłat do zakupu samochodów elektrycznych.
Jak dodał zastępca prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Artur Lorkowski, Komisja Europejska ma dwa miesiące na zatwierdzenie notyfikacji.
„Biorąc pod uwagę okres wakacyjny, spodziewamy się tego do końca września, a sam program o budżecie 800 mln zł ruszy niedługo potem, na pewno jeszcze przed końcem 2021 roku” – podkreślił Lorkowski w rozmowie z ISBnews.
Wiceminister zapowiedział również, że niezależnie od programu wsparcia budowy infrastruktury skierowanego do przedsiębiorców i przeznaczonego dla tzw. szybkich ogólnodostępnych ładowarek, edycja programu „Mój prąd” na rok 2022 będzie również zawierała dofinansowanie dla ładowarek domowych.