„Miesięcznik Finansowy BANK” – wrzesień 2023. Perspektywa inflacyjna

„Miesięcznik Finansowy BANK” – wrzesień 2023. Perspektywa inflacyjna
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ostatnia decyzja RPP była sporym zaskoczeniem i z pewnością podzieli ekonomistów. Bez wątpienia grupa kredytobiorców przyjęła tę informację z ulgą. Nie jest ona z kolei dobra dla oszczędzających, gdyż – opierając się wyłącznie na lokatach – nie mają szans utrzymać wartości swoich pieniędzy. Decyzja ta nie była też pomyślna dla polskiej waluty.

O tym, jak może wpłynąć na krajową gospodarkę i o ile oddala nas od celu inflacyjnego, a także kiedy możemy się spodziewać jego osiągnięcia, mówi nam w prezentowanym numerze miesięcznika Monika Kurtek, główna ekonomistka Banku Pocztowego.

Wskazuje, że jest wiele czynników krajowych i zagranicznych, które każą sądzić, że inflacja i w Polsce, i na świecie, pozostanie podwyższona w dłuższej perspektywie i w najbliższych latach.

Główne powody są dwa. Spore obniżki cen surowców energetycznych, których gros powróciło do poziomów sprzed wybuchu wojny. A ponadto spowolnienie w największej gospodarce europejskiej, czyli w Niemczech, i na dodatek mamy ostre, niespodziewane hamowanie gospodarki chińskiej – podkreśla Monika Kurtek.

Z kolei o realiach i perspektywach polskiej gospodarki opowiada nam prof. Lech Kurkliński. Zaznacza, że jesteśmy w ważnym historycznie momencie, co niewątpliwie wiąże się z wyborami parlamentarnymi.

Polska w dalszym ciągu posiada relatywnie mocne atuty do wzrostu gospodarczego, które z powodzeniem wykorzystywaliśmy w minionych latach członkostwa w Unii Europejskiej, a co z pewnością przysłużyło się do wzrostu PKB (per capita) od 2004 roku o blisko 90%.

Niestety – w ostatnim czasie pojawiło się lub nasiliło całkiem sporo negatywnych zjawisk i tendencji, jak np. ujemny wzrost PKB w I i II kwartale, spadek sprzedaży detalicznej od początku roku, czy też spadek produkcji przemysłowej – zauważa prof. Lech Kurkliński.

W rozmowie numeru prezes Adam Marciniak opowiada o zmianach technologicznych i wyzwaniach związanych z budową marki VeloBank.

Tworzymy VeloBank, jego markę i naszą kilkuletnią strategię po to, żeby go prowadzić i rozwijać. Z punktu widzenia klientów, pracowników i całego sektora finansowego nasza obecność na rynku jest korzystna. To bardzo dobry moment dla potencjalnego inwestora, bo Bank właśnie nabiera dużego rozpędu – podkreśla Adam Marciniak.

Zapraszam do lektury całego wrześniowego wydania Miesięcznika Finansowego BANK.

Paweł Minkina

Redaktor naczelny

„Miesięcznika Finansowego BANK”

***

Pełne wydanie pisma jest dostępne:

w wersji papierowej (za pośrednictwem takich firm, jak Kolporter, Empik, Kiosk24, Ruch SA, GLM Gajewski, Garmond Press SA)

oraz

elektronicznej (przez aplikację „BANK Miesięcznik Finansowy”, portal BANK.pl oraz e-Kiosk).

Prenumerata: www.BANK.pl/Prenumerata , www.BANK.pl/BANK

Źródło: BANK.pl