„Miesięcznik Finansowy BANK” – maj 2024. Przełomowy moment
– Dzisiaj technologia ponownie staje się tak naturalnym, że niemal niewidocznym, elementem bankowości – wskazuje Wojciech Bolanowski, doradca prezesa VeloBanku.
– Przyjmujemy, że jest wszędzie i powinna działać, a to, że razem z nowymi technologiami przychodzą innowacje i rewolucyjne zmiany w zachowaniu klientów czy w strategii banków, już nas nie dziwi. Paradoksalnie, wraz ze swoim dynamicznym rozwojem technologia spowszedniała bankowcom, a także klientom banków.
Dzisiaj wyzwaniem jest realizacja idei w fazie dopracowania projektu, skonstruowania modelu finansowego, strategii akwizycyjnej, a faza dostarczania technologii ma wymiar codziennego biznesu, business as usual – uważa Wojciech Bolanowski.
Współczesne technologie tak silnie oddziałują na całą gospodarkę i biznes, że prowadzą do istotnych zmian w układzie sił na rynku, umożliwiając polskim podmiotom rywalizację z innymi krajami rozwiniętymi.
Prof. Andrzej Stanisław Kaleta nie ma żadnych wątpliwości, że mamy złoty wiek naszej przedsiębiorczości. Skok, jaki w tej dziedzinie wykonała Polska, ma charakter bezprecedensowy. Dotyczy to zarówno małego biznesu, jak i dużych firm. Dorobiliśmy się niewątpliwie wielu krajowych czempionów, ich działalność to ewidentne pasmo sukcesów. Należy jednak pamiętać, że polskie firmy znalazły się w przełomowym momencie.
– Ponieważ coś się zaczyna wyczerpywać, kończy się pewien etap rozwoju. Wykorzystaliśmy proste rezerwy, jak efekty otwarcia się na przedsiębiorczość czy niskie koszty pracy – podkreśla prof. Kaleta.
Na przestrzeni ostatniego dwudziestolecia zmieniły się radykalnie nie tylko relacje z biznesem, ale również z administracją publiczną. W tym zakresie ważnym punktem jest cyfrowa współpraca między tymi sektorami. Według Karoliny Matysiak z Centralnego Ośrodka Informatyki, cyfrowa tożsamość w aplikacji to duży krok w stronę digitalizacji.
Wiele krajów sobie z tym nie poradziło, tymczasem Polacy dysponują dokumentami dostępnymi w komórce, którymi mogą się posługiwać zarówno we wszystkich instytucjach państwowych, jak i w bankach. Rzecz w tym, że procesy administracyjne, w przeciwieństwie do usług komercyjnych, są trudne i nierzadko wywołują stres.
– Wdrażając usługę, powinniśmy upraszczać procesy administracyjne, ale za tym często musi nadążać też legislacja – uważa Karolina Matysiak.
Zapraszam do lektury całego majowego ’24 wydania „Miesięcznika Finansowego BANK”.
Paweł Minkina
Redaktor naczelny
„Miesięcznika Finansowego BANK”.
***
Pełne wydanie pisma jest dostępne:
w wersji papierowej (za pośrednictwem takich firm, jak Kolporter, Empik, Kiosk24, Ruch SA, GLM Gajewski, Garmond Press SA)
oraz
elektronicznej (przez aplikację „BANK Miesięcznik Finansowy”, portal BANK.pl oraz e-Kiosk).
Prenumerata: www.BANK.pl/Prenumerata , www.BANK.pl/BANK