Licznik elektromobilności: rok 2020 rekordowy na polskim rynku samochodów elektrycznych
Pod koniec grudnia 2020 r. po polskich drogach jeździło 18 875 elektrycznych samochodów osobowych, z których 53% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 10 041 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 8 834 szt.
Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych w analizowanym okresie zwiększył się do 839 sztuk. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia osiągnęła liczbę 8 941 sztuk.
Pozytywny wpływ na rynek e-mobility powinny wywrzeć m.in. takie czynniki jak nowelizacja Ustawy o elektromobilności, wprowadzenie E-taryfy, czy uruchomienie systemu wsparcia ze środków NFOŚiGW
Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce liczył 430 sztuk. W okresie od stycznia do grudnia 2020 r. flota elektrobusów powiększyła się o 201 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu z rokiem 2019 oznacza to zmianę o 253% r/r.
Czytaj także: Elektromobilność w Polsce: ładowarki GreenWay Polska w leasingu EFL
Rozwija się również infrastruktura ładowania
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia w Polsce funkcjonowały 1 364 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 641 punktów).
33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
W grudniu uruchomiono 40 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (109 punktów).
Pod koniec grudnia w Polsce funkcjonowały 1 364 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 641 punktów)
‒ Biorąc pod uwagę wzrost liczby pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in w 2020 roku można zakładać, że w najbliższych latach ich rejestracje osiągną poziom kilkunastu, a może nawet kilkudziesięciu tysięcy sztuk.
Jednakże, aby to założenie stało się faktem, niezbędne jest, co podkreślaliśmy już wielokrotnie, znacznie większe wsparcie oraz uproszczenie procedury zakupu takiego pojazdu.
Absolutnie kluczowy jest również rozwój sieci stacji ładowania.
Bardzo cieszy tak duży wzrost floty przyjaznych środowisku autobusów. Jeśli ten trend się utrzyma, to możemy mieć nadzieję, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat przeważająca liczba autobusów, które będą jeździły w naszych miastach będą elektryczne lub nawet wodorowe ‒ mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Czytaj także: E-bus w każdej gminie, oferta ARP E-Vehicles dla samorządów
Rynek przyspieszył szczególnie mocno w grudniu
‒ Rok 2020 r. okazał się być rokiem kilku rekordów w polskiej elektromobilności.
Mimo niesprzyjających warunków zanotowaliśmy największy, jak do tej pory, wzrost liczby osobowych i dostawczych EV, a także elektrycznych autobusów.
Rynek przyspieszył szczególnie mocno w grudniu, kiedy zarejestrowano aż 1 771 osobowe BEV i PHEV i oddano do użytku ponad 100 ogólnodostępnych punktów ładowania.
Zakładamy, że w 2021 r. rozwój zeroemisyjnego transportu będzie jeszcze bardziej dynamiczny.
Pozytywny wpływ na rynek e-mobility powinny wywrzeć m.in. takie czynniki jak nowelizacja Ustawy o elektromobilności, wprowadzenie E-taryfy, czy uruchomienie systemu wsparcia ze środków NFOŚiGW w obszarze pojazdów elektrycznych i infrastruktury ‒ dodaje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Czytaj także: FSE: elektryczne auta dostawcze z programu INNOMOTO gotowe do komercjalizacji