Laureaci Konkursu BANRISK Liga Akademicka 2014/2015

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

wib.01.400x174Czy decydując się na produkt oszczędnościowy, braliście pod uwagę lokatę w Gold Standard Banku? Jakie oprocentowanie kredytu samochodowego jest nam w stanie zaoferować Bank BMW? Wreszcie - czy nowy ROR Banku RozIn może być obsługiwany przy użyciu kanału mobilnego? Choć nazwy powyższych instytucji finansowych zapewne nic Państwu nie mówią, warto uważnie śledzić ich losy - wszak już obecnie cała trójka otrzymała prestiżowe wyróżnienie!

Mowa oczywiście o laureatach kolejnej już edycji Ligi Akademickiej BANRISK – konkursu organizowanego przez Warszawski Instytut Bankowości. Sesje finałowe tej wyjątkowej gry odbyły się ostatnio w Szczecinie (16 kwietnia br.), Katowicach (21 kwietnia br.) i Warszawie (23 kwietnia br.). Uczestnicy zmagań – studenci polskich uczelni o profilu ekonomicznym – otrzymali naprawdę bardzo trudne zadanie. Bo czy można sobie wyobrazić plan bardziej ambity aniżeli wykreowanie nowego brandu bankowego, zarządzanie nim w obliczu dynamicznie zmieniających się realiów makroekonomicznych, wreszcie – zaprezentowanie wszystkich, a nie tylko tych pożądanych przez uczestników, efektów działalności w sprawozdaniu odczytanym podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy? Na tym właśnie polega ta wyjątkowa gra opracowana przed laty na uniwersytecie w Stanford.

Zmagania uczestników studenckiej edycji gry od samego początku wzbudzają zrozumiałe zainteresowanie w sektorze finansowym; partnerami Ligi Akademickiej BANRISK są: Związek Banków Polskich, Biuro Informacji Kredytowej oraz Centrum Informacji Gospodarczej. Patronatu medialnego udzieliły czasopisma i portale z rynku ekonomicznego, jak również branży akademickiej: „Miesięcznik Finansowy BANK”, aleBank.pl, Bankier.pl, PRNEWS.pl, „Kariera w Finansach”, dlastudenta.pl, studentnews.pl, pokonac-rynek.pl oraz bs.net.pl. Projekt był realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej dla studentów udział w projekcie był nieodpłatny.

W sesji regionalnej warszawskiej uczestniczyło 16 zespołów. Przez trzy godziny kolejne prezentowały efekty swojej działalności – były to przygotowane przez nich sprawozdania finansowe. Jakie działania w prowadzonych przez siebie wirtualnych instytucjach finansowych podejmowali młodzi adepci bankowości? Zawarte w sprawozdaniach konkursowych banków informacje w niczym nie odbiegają od tego, do czego przyzwyczaiły nas publikowane co roku wyniki banków komercyjnych.

  • Gold Standard Bank podjął szereg działań mających na celu rozwój działalności kredytowej. W głównej mierze zarząd skupił się na kredytach kat. 1 i 2 oraz kredytach hipotecznych i konsumpcyjnych, stosując agresywną politykę kredytową oraz atrakcyjne oprocentowanie produktów. (Gold Standard Bank)
  • Rozwój sieci placówek pozwolił znacząco zwiększyć liczbę obsługiwanych klientów. Wzrost skali pozwolił na stopniowe zwiększanie wyniku z pobieranych opłat i prowizji z operacji prowadzonych na kontach klientów. Zdecydowanie mniejszą elastyczność cenową wykazywali klienci detaliczni i przychody z tego obszaru stanowiły jedno z głównych źródeł wyniku. (Bank Młodych Wilków – BMW)
  • Zdecydowaliśmy się na pozyskiwanie środków przede wszystkim z depozytów ludności bieżącej, przez co przez pierwszy okres prowadziliśmy niezwykle agresywną politykę względem opłat za prowadzenie konta, co okazało się błędną decyzją – depozyty nie wzrastały, bank poniósł jednak wysoki koszt alternatywny. W drugim roku stonowaliśmy politykę, co doprowadziło do uzyskania wysokich przychodów z opłat za prowadzenie, a jednocześnie, nieprzewidywany, wzrost depozytów bieżących, który stanowił silną bazę finansowania akcji kredytowej. (Bank Black Tiger)

Oczywiście, prowadzenie głównej działalności sprzedażowej nie było jedynym aspektem funkcjonowania placówek utworzonych przez zespoły BANRISK. Jak wyglądała w poszczególnych bankach kwestia odpisów na rezerwy celowe? Jakie formy optymalizacji podatkowej stosowali uczestnicy konkursu, w szczególności w jakim stopniu wykorzystywano w tym celu potencjał obligacji rządowych i samorządowych? Czy w planach ekspansji banku znalazły się również zapisy o rozwoju sieci sprzedażowej, a jeśli tak, to w jakiej formie – sieć stacjonarna, call center czy może kanały elektroniczne? Przez cały okres zmagań konkursowych uczestnicy musieli podjąć takie decyzje osiem razy – zgodnie z liczbą kwartałów funkcjonowania ich placówek. Podczas warszawskiego spotkania każdy z zarządów wirtualnych banków musiał być gotowy na bardzo wnikliwe pytania – w roli akcjonariuszy wystąpili bowiem zarówno przedstawiciele WIB, jak również – nie mniej doświadczeni od prezentujących dane sprawozdanie – koledzy z zarządów innych konkursowych instytucji finansowych.

Kiedy już każdy z banków ujawnił efekty swej dwuletniej działalności, nadszedł czas oficjalnego rozstrzygnięcia. Ceremonię rozpoczął prezes WIB Andrzej Lech. Pogratulował uczestnikom i podziękował obecnym na sali przedstawicielom partnerów projektu: prezesowi ZBP Krzysztofowi Pietraszkiewiczowi, dyrektorowi w NBP Zbigniewowi Augustynowiczowi, wiceprezesowi Banku Ochrony Środowiska Stanisławowi Kolasińskiemu, dyrektor Departamentu Marketingu Biura Informacji Kredytowej Małgorzacie Bielińskiej oraz Annie Pęczak z działu HR Banku Gospodarstwa Krajowego. Powitał również przybyłych na uroczystość reprezentantów szkół wyższych.

– Prognozy są dobre – wszystko wskazuje na to, że ten program będzie kontynuowany i coraz większa grupa waszych kolegów będzie mogła z niego korzystać (…) Głęboko wierzymy, że dzięki temu programowi – oprócz korzyści bezpośrednich, jakie osiągają jego uczestnicy – robimy też spore kroki, aby tego typu nowoczesne formy edukacyjne wprowadzać do programu dydaktycznego uczelni – powiedział do zgromadzonych prezes WIB.

– Chciałbym państwu bardzo serdecznie podziękować – i pogratulować. (…) Jesteście elitą wśród elit. Reprezentujecie najlepsze uczelnie, jesteście najlepszymi z najlepszych – tymi słowami rozpoczął swoje wystąpienie prezes Krzysztof Pietraszkiewicz. Następnie zwrócił się z apelem do uczestników konkursu, aby potrafili analizować przeszłe i bieżące wydarzenia na krajowym i globalnym rynku ekonomicznym i wyciągali z nich konstruktywne wnioski na przyszłość.

– Spróbujcie państwo zarysować najpierw profesjonalny program marzeń, a później – spierając się – ten program zrealizować. Będzie tym większa satysfakcja, że będziecie razem realizować strategię wspólnego wzrastania – tymi słowami prezes Związku Banków Polskich zachęcał uczestników BANRISK, aby nawiązaną przy okazji tworzenia konkursowych banków współpracę przekształcali w stałą kooperację na niwie zawodowej, by stała się ona drogą do biznesowego sukcesu.

– Na początku był scenariusz… – tak swoje wystąpienie zaczął jeden z mentorów programu BANRISK, Michał Bellwon. Odniósł się w nim do wybranych aspektów funkcjonowania poszczególnych banków, takich jak zarządzanie marżą odsetkową czy udział dochodów z opłat i prowizji w ich wynikach.

– Kluczem do wszystkiego jest skuteczność prognozowania – jest to jeden z najtrudniejszych elementów gry – przypomniał Michał Bellwon. Jego zdaniem, w ostatnim kwartale wszystkie zespoły prawidłowo odczytały sygnały napływające z rynku. – Jeśli przyjrzeć się skuteczności w poszczególnych bankach, nie ma tu jakichś szczególnych problemów – ocenił przedstawiciel WIB. Nie najgorzej radzono sobie również z optymalizacją podatkową. – Były zespoły, które radziły sobie bardzo dobrze, bo zbicie podatku o ok. 8 proc. to dobry poziom – stwierdził.

Po wystąpieniach odczytano listę zwycięzców. W tegorocznej edycji zwycięzcą w kategorii miast okazał się Lublin – przedstawiciele lubelskich uczelni zajęli bowiem pierwsze i trzecie miejsce. Kolejno miejsca na podium zajęły:

  1. Gold Standard Bank – zespół mieszany studentów Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku.
  2. Bank Młodych Wilków (BMW) – studenci Uniwersytetu Warszawskiego.
  3. RozIn Bank – studenci z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Ta ostatnia grupa uzyskała również nagrodę dodatkową – elektroniczną prenumeratę „Miesięcznika Finansowego BANK” – za najlepszą prezentację. Za zadanie dodatkowe Biura Informacji Kredytowej wyróżniono: Karolinę Dziadosz (Politechnika Lubelska, zespół Banku Chartis) oraz Agnieszkę Tyborowską (SGH, zespół Black Tiger).

 150424.bankrisk.01.400x

 150424.bankrisk.02.400x

 150424.bankrisk.03.400x

 150424.bankrisk.04.400x

 150424.bankrisk.05.400x

 150424.bankrisk.06.400x

 150424.bankrisk.07.400x

 

 150424.bankrisk.08.400x

 

 150424.bankrisk.09.400x

 

 150424.bankrisk.10.400x

 

Karol Jerzy Mórawski