Krzysztof Pietraszkiewicz o komercjalizacji wynalazków polskich naukowców
Pytany o to dlaczego wynalazki w Polsce nie są komercjalizowane w takiej skali i w taki sposób jak w Stanach Zjednoczonych czy w Europie Zachodniej – Krzysztof Pietraszkiewicz przypomniał, co już w tej dziedzinie udało się osiągnąć w naszym kraju na przestrzeni ostatnich ponad 30 lat.
Wśród osiągnięć wymienił mi.in. powstanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, czy umocnienie się ośrodków badawczych w wielu uczelniach.
Obecnie jednak Polska jest na takim poziomie rozwoju, że konieczne jest wejście współpracy pomiędzy nauką i biznesem na wyższy poziom.
„Dzisiejsze obrady 6. Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego pokazały, że pewne działania w Polsce nie są zharmonizowane, nie są skoordynowane” – mówił Krzysztof Pietraszkiewicz. W grupie instytucji, które powinny ze sobą ściślej współpracować wymienił Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Polski Fundusz Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego.
„Nie mamy zdolności, by wyselekcjonować i powiedzieć, że jest pewna grupa projektów o bardzo wysokim prawdopodobieństwie sukcesu, która wymaga długoterminowego wspierania i promowania na rynku.
Czyli potrzebna jest jedna instytucja, która będzie to rozstrzygała. Pracujemy nad taką propozycją, została ona przekazana do centrum kierowniczego naszego państwa i mam nadzieję, że do takiej koordynacji dojdzie” – stwierdził wiceprezes PFAG.
Czytaj także: Prezes Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego o komercjalizacji osiągnięć polskich naukowców
Specjalne podejście do projektów o strategicznym znaczeniu
Pytany o rolę banków w procesie komercjalizacji w takim rozwiązaniu mówił, że taki koordynator decydowałby o tym, który wynalazek, który pomysł naukowców ma szanse rynkowe i może przynieść sukces i w związku z tym wymaga wsparcia budżetowego, a później wsparcia także komercyjnego z rynku kapitałowego czy z rynku bankowego, a nawet z rynków międzynarodowych.
Na pytanie o przejrzystość w ten sposób podejmowanych decyzji o wyborze projektów do takiej ścieżki komercjalizacji stwierdził, że w dotychczasowym modelu działania tysiące mniejszych projektów zostało sfinansowanych z korzyścią dla naukowców i dla polskiej gospodarki.
„Natomiast projekty o charakterze strategicznym powinny być wybierane na podstawie opinii najwybitniejszych ekspertów krajowych, a czasami i zagranicznych, bo nauka jest międzynarodowa, ona nie zna granic” – wyjaśniał Krzysztof Pietraszkiewicz.