Kongres Gospodarki Elektronicznej: technologie wspierające osoby z niepełnosprawnościami
Marek Plura, Senator RP w przedstawił obowiązki, wyzwania i szanse w nawiązaniu do Międzynarodowej Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami.
Technologie na usługach osób z niepełnosprawnościami
Jak stwierdził, zasada dostępności dotyczy wszystkich, a przykładem jest zwykły podjazd tam, gdzie spotykamy schody, które trzeba pokonać, żeby znaleźć się w banku, sądzie, w sklepie lub u lekarza. Nie są one barierą dla tych, którzy czasami nawet nie zauważają, że po nich wchodzą.
Natomiast dla niego i wielu innych osób, w tym również dla mamy lub taty z małym dzieckiem w wózku, często jest to bariera uniemożliwiająca skorzystanie z oferty firmy lub instytucji.
Przypomniał, że 10 lat temu w imieniu naszego kraju prezydent Bronisław Komorowski ratyfikował międzynarodową konwencję o prawach osób niepełnosprawnych, dziś powiedzielibyśmy o prawach osób z niepełnosprawnościami.
Jak stwierdził, elektroniczne formy wsparcia pozwalają na to, żeby np. osoby, które posługują się językiem migowym, nie pozostawały na marginesie naszego życia społecznego. Teraz kiedy osoba głucha przychodzi do lekarza, kiedy przywozi ją pogotowie do szpitala, albo kiedy udaje się do sądu, urzędu – to w tych wszystkich sytuacjach nie ma tłumacza na żywo. Tymczasem technologia pozwala na dostęp do tłumacza języka migowego online.
Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnością również służy do tego, by wszystkim żyło się lepiej. Nikt przecież nie ma gwarancji, że w całej rozciągłości życia, nie będzie ona dotyczyła go wprost, jego bliskich lub ludzi w jego otoczeniu.
Dlatego warto inwestować w taki świat, który będzie także gotowy na nasze szczególne potrzeby. Żyjemy coraz dłużej, a to nie znaczy, że coraz bardziej sprawnie i samodzielnie. Jak dodał, technologia tę utraconą sprawność może w bardzo dużym stopniu przywrócić.
Osoby z niepełnosprawnościami, które zachęci się do pracy i stworzy się im do tego odpowiednie możliwości, będą bardzo lojalnymi pracownikami firmy.
Czytaj także: Santander Bank Polska otwarty na potrzeby osób niesłyszących
Klienci z niepełnosprawnościami
Autorka książek, modelka i programistka Sylwia Błach, mówiła o obszarach szczególnych potrzeb. O tym, czym jest niepełnosprawność, jak projektować, by nie dyskryminować. Spróbowała odpowiedzieć na pytanie, czy technologia tak naprawdę przyniesie nam lepszą przyszłość.
Jak przyznała sama choruje na rdzeniowy zanik mięśni. Dość sprawnie za pomocą rąk może korzystać z komputera, ale nie unosi ramion.
Osoby z niepełnosprawnościami to ogromna grupa społeczna, która zarabia, wydaje pieniądze, robi zakupy. Dla tych osób dostępność jest często kluczowa w podejmowaniu decyzji o tym, do którego sklepu pójdą, z którego przedsiębiorstwa, i z której oferty skorzystają.
Ludzie z zasady są chętni do pomocy, ale już technologie nie są tak projektowane, by mogli tej pomocy w pełni udzielić.
Między innymi w aplikacjach lub na stronach internetowych jest tylko jedna forma kontaktu, na przykład czat, a powinien być czat i telefon. Poza tym często osoba wyznaczona do kontaktów z klientami nie ma wystarczającej wiedzy o niepełnosprawnościach.
Czytaj także: Bank Pekao wesprze klientów posługujących się językiem migowym
Co zmienia Europejski Akt o Dostępności?
Daria Bazydło-Egier, dyrektorka Fundacji Widzialni, przedstawiła problemy związane z dostępnością cyfrową jako wyzwanie dla organizacji. Na co dzień zajmuje się pomocą osobom z niepełnosprawnościami.
Jak stwierdziła, dostępność cyfrowa przede wszystkim dotyczy aplikacji internetowych, dokumentów cyfrowych, ale również stron internetowych. Przejawia się w szatach graficznych, nawigacji i architekturze, ale także w sposobie kodowania stron internetowych i aplikacji.
Należy obalić mit, że dostępność jest jedynie w obszarze niepełnosprawności. Dostępność występuje w bardzo wielu miejscach i sytuacjach, dotyczy umiejętności cyfrowych, czyli właśnie różnych firm, różnego poziomu umiejętności cyfrowych, ale nie tylko.
Dotyczy osób starszych, które agregują cechy potencjalnie mogące je wykluczać z życia cyfrowego, na przykład problemy ze wzrokiem lub z przyswajaniem informacji, szczególnie tych dotyczących rozwiązań technologicznych.
Przypomniała o wchodzących właśnie w życie regulacjach Europejskiego Aktu o Dostępności. Nowa ustawa, która to wprowadza w naszym kraju, obejmuje duży obszar rynku i dotyczy między innymi takich produktów jak e-książki, systemy operacyjne, sprzęt komputerowy, usługi audiowizualne i elektroniczne. Także bankowość.
Wdrożenie nowych zasad zostało zaplanowane na czwarty kwartał 2022 r., ale funkcjonowanie, obowiązywanie i stosowanie przepisów na czerwiec 2025 roku.
Czyli niewiele czasu zostało przedsiębiorstwom na ich wdrożenie. Jak podkreśliła, warto zadać sobie pytanie, czy jako organizacje, jesteśmy już na to gotowi i czy podjęliśmy odpowiednie działania.
Czytaj także: ZBP: słownik pojęć finansowych w Polskim Języku Migowym już dostępny