Jak recyklery ułatwiają życie bankom i ich klientom?

Jak recyklery ułatwiają życie bankom i ich klientom?
Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O tym, dlaczego bankom komercyjnym i spółdzielczym, nie tylko w czasie pandemii opłaca się instalowanie recyklerów i czy wszędzie możemy mieć dostęp do gotówki, rozmawiamy z Adamem Matyaszkiem, wiceprezesem Zarządu, ITCARD Centrum Technologii Płatniczych SA.

Robert Lidke: Czy takie urządzenia jak to, przy którym stoimy są jeszcze potrzebne?

Adam Matyaszek: Zdecydowanie tak, co pokazała także pandemia. W tego typu urządzeniach, które są bankomatami i wpłatomatami, naszej sieci Planet Cash ‒ ruch, który został wygenerowany w czasie pandemii, kiedy oddziały banków były zamknięte potwierdził, że są one niezbędne do tego, abyśmy mieli dostęp do gotówki.

Recyklery stają się standardem wyposażenia nie wewnątrz, ale na zewnątrz oddziału i tego typu bankomato-wpłatomaty, które korzystają z technologii recyklingu są przede wszystkim instalowane przez banki komercyjne i spółdzielcze.

Mija trzydzieści lat od pojawienia się w Polsce pierwszej karty płatniczej, postęp obrotu bezgotówkowego jest ogromny. Czy przyszłość gotówki nie jest więc zagrożona? Prezydent skierował właśnie do Sejmu  projekt ustawy nakazującej przyjmowanie gotówki przez wszystkie punkty handlowe. Tego typu ustawa zapewne cieszy Pańską firmę?

‒ Od momentu kiedy pojawiły się karty, pojawiły się też spekulacje, jaka będzie przyszłość gotówki. ITCARD jest stosunkowo młodą firmą, mamy 10 lat, i nasza sieć też ma 10 lat. Producenci bankomatów, równolegle z tym jak pojawiła się karta instalowali swoje pierwsze urządzenia i pokazali, że jest wyraźna koegzystencja, zarówno kart, jak i bankomatów.

Ustawa ma zagwarantować dostęp do gotówki, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, gdzie presja bezgotówkowa była na tyle duża, że niektóre nierentowne bankomaty były likwidowane.

Mamy nadzieję, że dzięki ustawie ludzie będą mieli dostęp do bankomatów wszędzie, tak jak było do tej pory.

Zdecydowanie ustawa nam pomaga, natomiast nie sądzę, że gotówka będzie wyeliminowana.

Obecnie gotówka wymaga samoobsługi od strony klienta końcowego, a nie obsługi manualnej w oddziale banku. W związku z tym jesteśmy spokojni o to, że bankomaty będą potrzebne. Gotówka zdecydowanie będzie koegzystować z kartami, ze smartfonami, z aplikacjami mobilnymi, ze wszystkimi możliwościami płatności, które są dzisiaj dostępne.

Bankomaty mają się więc dobrze, będą się miały dobrze, a podobne pytanie słyszałem 15 lat temu i nic się nie zmieniło, urządzeń przybyło, natomiast zmieniły się, jeśli chodzi o ich funkcjonalność. Obecnie to są recyklery, co zapewnia zamknięty obieg gotówki, to jest wpłata-wypłata w jednym urządzeniu.

Czytaj także: Dlaczego banki decydują się na obsługę gotówki w recyklerach zamiast w kasach bankowych?

Czy recyklery zastąpią więc bankomaty?

‒ Sytuacja pandemii spowodowała inne myślenie na temat tych urządzeń. I patrząc z perspektywy prawie dwóch lat, to nie instalujemy już prawie bankomatów, tylko same recyklery. Robimy to zarówno we własnej sieci, jak i na zlecenie banków, z którymi bardzo blisko współpracujemy, którym udostępniamy swoją sieć.

Nie dojdziemy jednak do takiej sytuacji, że na 23 tys. urządzeń w Polsce, to wszystko będą recyklery. Czyli „starszy brat” bankomat ma się dobrze, choć trochę gorzej, jeśli chodzi o popularność.

Ale banki komercyjne stawiają jednak głównie na recyklery?

‒ Z tego co obserwujemy, i co instalujemy, a jesteśmy poważnym graczem, jeśli chodzi o udział w rynku, ponieważ mamy ponad 7 tys. urządzeń w obsłudze ‒ to widzimy, że  zamówień na bankomaty jest zdecydowanie mniej. W tym momencie 80 proc. zamówień to recyklery.

Czy z punktu widzenia banku spółdzielczego instalowanie recyklera jest opłacalne, czy też czasami warto zdecydować się na bankomat?

‒ Jeśli chodzi o segmentację rynku, to trochę innymi zasadami rządzą się banki komercyjne, a innymi banki spółdzielcze.

Banki spółdzielcze mają dość stary park maszynowy, jeśli chodzi o bankomaty. W tej chwili zmieniają model obsługi klienta, trochę patrząc na to co się dzieje w bankach komercyjnych.

Klient musi mieć dostęp do serwisu 24 godziny na dobę, do wpłat i wypłat, a to zapewnia recykler

I instalacje w sektorze spółdzielczym, które mieliśmy w 2020 roku, również w większości dotyczyły recyklerów.

Korzyścią jest to, że klienci rzadziej przychodzą do oddziału banku?

‒ Korzyści z instalacji recyklera jest bardzo dużo. Od operacyjnych, gdzie manualnie nie obsługujemy gotówki „na ladzie” do tego, że w oddziale banku człowiek, który jest najważniejszą wartością firmy ma czas na to, żeby powiedzieć klientowi o nowych produktach, sprzedawać mu nowe produkty, a nie obsługiwać manualnie gotówkę

Druga kwestia to inwestycje. Zakup bankomatu to inwestycja, a zdecydowanie lepszą jest zakup recyklera. Dostęp do gotówki poza godzinami otwarcia oddziału jest obecnie kluczowym zagadnieniem.

Dzisiaj wszyscy biorą pod uwagę fakt, że klient musi mieć dostęp do serwisu 24 godziny na dobę, do wpłat i wypłat, a to zapewnia właśnie recykler.

Czytaj także: Temat Numeru | Obrót Gotówkowy | Obrót gotówkowy, jak każda usługa, ewoluuje

Czy bank musi kupić recykler? Co z innymi rozwiązaniami finansowania jak leasing, kredyt, wypożyczenie?

‒ Jesteśmy firmą, która świadczy kompleksowe usługi, jeżeli chodzi o obsługę bankomatów, terminali płatniczych, kart, z tego jesteśmy rozpoznawalni w sektorze spółdzielczym. Również jeśli chodzi o kwestię finansowania, to mamy pełną ofertę.

Jeżeli bank chce kupić, to oczywiście sprzedajemy, ale mamy też możliwość leasingowania, dzierżawy. Proponujemy wszystkie formy finansowania, które są dostępne np. na rynku samochodowym. Możemy sprzedać samo urządzenie, albo w usłudze kompleksowej, zasilone w gotówkę itd.

Ale jest jeszcze jedna możliwość, że można przystąpić do sieci i korzystać z urządzeń wspólnie z bankami komercyjnymi, z innymi podmiotami?

‒ Taką usługę również zaproponowaliśmy. To ITCARD  zdecydował się już 5 lat temu na to, że sieć będzie zbudowana zarówno z bankomatów, jak i z recyklerów. Po to, aby recyklery udostępniać jako usługę bez inwestowania przez banki w swoją własną infrastrukturę.

To jest nasza standardowa oferta. I dzisiaj banki spółdzielcze chcą z tego korzystać, mamy już ponad 100 banków, które podpisały tzw. udostępnienie sieci Planet Cash dla klientów banków spółdzielczych.

Bez inwestycji bank wpuszcza do naszej sieci klientów, a dostępność urządzeń pojawia się praktycznie z dnia na dzień. Widać także, że klienci chcą z tego skorzystać.

Mamy już ponad 100 banków, które podpisały tzw. udostępnienie sieci Planet Cash dla klientów banków spółdzielczych

Zainstalowanych recyklerów już mamy 2 tys. Są one tak geograficznie rozlokowane, że klient każdego banku spółdzielczego ma możliwość ich znalezienia i wpłaty swoich środków do naszej sieci lub wypłaty.

Źródło: aleBank.pl