Jak przeskoczyć cyfrową przepaść?
Instytucje finansowe już od dłuższego czasu znajdują się pod presją przemian cyfrowych. Zmiany te wymuszają z jednej strony klienci, a z drugiej konkurencja fintechów i startupów.
Firma Goldman Sachs przewiduje, że tego typu firmy technologiczne mogą generować ponad 4,7 biliona dolarów rocznego przychodu, który zostanie odebrany tradycyjnym firmom świadczącym usługi finansowe.
Jasne jest więc, że instytucje o ugruntowanej pozycji na rynku muszą zmienić strategię, aby się utrzymać. Banki i inne instytucje finansowe nadal w dużej mierze działają w sferze realnej i dlatego muszą sprostać cyfrowo zorientowanej konkurencji pod względem szybkości, elastyczności i ekonomiki działania.
Zapotrzebowanie klientów na usługi cyfrowe rośnie
Muszą też sprostać wymaganiom konsumentów, którzy już w znacznym stopniu są w cyfrowym świecie między innymi dzięki różnego rodzaju aplikacjom dostępnym na smartfonach i komputerach stacjonarnych. Nie bez znaczenia jest rozwój płatności bezgotówkowych przyśpieszony pojawieniem się pandemii.
COVID-19 katalizatorem przemian cyfrowych
Popularność mobilnych płatności zbliżeniowych gwałtownie wzrosła w związku z COVID-19. Aż 74% konsumentów w badaniu przeprowadzonym przez MasterCard stwierdziło, że po wygaśnięciu pandemii nadal będzie korzystać z płatności zbliżeniowych.
Pandemia także zwiększyła zapotrzebowanie na pracę zdalną pracowników banków, a także na praktycznie już tylko zdalną obsługę klientów.
Widać wyraźnie, że zapotrzebowanie klientów na usługi cyfrowe rośnie. Nie tylko w bezpośrednich relacjach z bankiem, czy w płatnościach bezgotówkowych w świecie realnym, ale także w sposobie realizowania zakupów, które przeniosły się w ogromnym stopniu do internetowych portali zakupowych.
Usługi bankowe od nowa
Wniosek jest jeden: produkty i usługi finansowe należy zaprojektować na nowo, zwiększając stopień samoobsługi oraz poprawiając funkcjonalność i sprawność realizacji transakcji. Mówiąc wprost nowe produkty muszą być od razu pomyślane jako cyfrowe.
Instytucje, które przegapią pociąg pod nazwą „cyfryzacja” mogą wypaść z rynku
Rozwój płatności zbliżeniowych, ekonomii współdzielenia i instytucji działających wyłącznie w Internecie powoduje, że branża finansowa musi przewartościować pewne podstawowe założenia, zmieniając wszystko — od modeli świadczenia usług po strukturę sieci oddziałów.
Można powiedzieć, że dla wielu instytucji finansowych nadchodzi chwila prawdy.
W ramach zmagania się z tymi zmianami pojawiła się „cyfrowa przepaść” — organizacje, które już rozpoczęły podróż w kierunku transformacji cyfrowej, prawdopodobnie szybciej wrócą na drogę rozwoju w nowej rzeczywistości rynkowej. Instytucje, które przegapią pociąg pod nazwą „cyfryzacja” mogą wypaść z rynku.
Rozwiązanie hybrydowe
Kluczowe znaczenie dla udanej transformacji będzie miało posiadanie odpowiedniej technologii umożliwiającej sprawną komunikację cyfrową.
Jednocześnie banki muszą jednak utrzymać kontrolę nad swoimi aplikacjami i danymi aby ograniczyć ryzyko i zachować zgodność z wymogami prawnymi.
57% banków działa w środowiskach chmury hybrydowej
Szybkość pozyskiwania zasobów oraz ich elastyczne wykorzystanie, niezbędne do szybkiego reagowania na pojawiające się nowe potrzeby klientów oraz wdrażania nowych aplikacji, tak charakterystyczne do rozwiązań chmurowych, muszą być jednak zweryfikowane pod kątem obowiązującego prawa, bezpieczeństwa oraz rekomendacji KNF.
Dlatego konieczny jest kompromis pomiędzy infrastrukturą znajdującą się u klienta i pod jego nadzorem a elastycznością chmury publicznej. Ten kompromis jest możliwy i nazywa się chmurą hybrydową.
W sierpniu 2020 r. firma IDC podała, że 57% banków działa w środowiskach chmury hybrydowej. Kolejne 40% planuje uruchomienie środowisk hybrydowych w ciągu najbliższych 12-24 miesięcy.
Zdaniem ekspertów Hewlett Packard Enterprise przejście na hybrydowe środowisko pracy daje wiele korzyści takich jak wzrost wydajności pracy, elastyczną i prężną strategię miejsca pracy, która promuje pozytywną kulturę oraz bezpieczne środowisko powrotu do pracy zarówno dla pracowników, jak i klientów.
Jak to zrobić? Więcej informacji w BEZPŁATNYM raporcie HPE – POBIERZ PDF