Kongres Obsługi Gotówki. Jak ograniczyć koszty obsługi gotówki przy zachowaniu bezpieczeństwa?
Różne oczekiwania poszczególnych uczestników rynku mają jeden wspólny cel – ograniczenie kosztów obsługi gotówki przy zachowaniu bezpieczeństwa. Mówiła o nich, podczas pierwszej sesja Kongresu Obsługi Gotówki 2018, która dotyczyła perspektyw rozwoju rynku obsługi gotówki w Polsce, Barbara Jaroszek, dyrektor Departamentu Emisyjno-Skarbcowego Narodowego Banku Polskiego.
– Pracujemy nad zmianą monet od 10 gr do 1 zł na stal powlekaną niklem. Największą częścią kosztową w produkcji monet jest sam materiał, który potrafi zmienić wartość nawet do 30 proc. rocznie – informowała Barbara Jaroszek.
Czytaj także: Gotówka trzyma się mocno. IV Kongres Obsługi Gotówki >>>
Będzie obowiązek maszynowego przeliczania banknotów
Najczęściej rotującym banknotem jest 50 zł, a najbardziej transakcyjna moneta to złotówka. Średnio każdy Polak ma w portfelu 432 monety. NBP w kolejnych latach planuje wdrożenie kodów kreskowych w ramach przemieszczania gotówki wewnątrz NBP, a od 2020 r. obowiązek maszynowego przeliczania banknotów i kody kreskowe u uczestników rynku.
– Od lipca do końca sierpnia 2017 zatrzymano do ekspertyzy około 1 tys. banknotów, rok później było ich około 1700. Wzrost tej liczby nie łączył się z wprowadzeniem rozporządzenia o zatrzymywaniu banknotów do weryfikacji, a wynikał z działań Policji – zauważyła Barbara Jaroszek.
Czytaj także: Jaka będzie przyszłość gotówki w Polsce?
Ewolucja roli banków centralnych
Dr Joanna Kołodziej, z-ca dyrektora Departamentu Emisyjno-Skarbcowego Narodowego Banku Polskiego, w prezentacji „Sztuka wyboru – kształtowanie rzeczywistości w obrocie gotówkowym”, pokazała ewolucję systemów banków centralnych i rynku obrotu gotówkowego.
– Rola banków centralnych ulega ciągłej ewolucji, każdy bank dąży do efektywności i bezpieczeństwa. Ewolucja bankowości centralnej pokazuje, że banki szukają optymalnej drogi według myśli Alberta Einsteina „życie jest jak jazda na rowerze, aby utrzymać równowagę nie można się zatrzymywać” – przypomniała dr Joanna Kołodziej.
W Europie, także w krajach strefy euro, funkcjonują różne modele związane z rolami poszczególnych uczestników rynku. Model norweski przybliżył Leif Veggum, Director, Cashier’s Department, Central Bank of Norway.
Optymalizacja procesów obsługi gotówki
Ostatnia prezentacja w pierwszej sesji dotyczyła optymalizacji procesów obsługi gotówki w mBanku.
– Banki zmieniają koncepcję obrotu gotówką. Wychodzą do klientów, ewoluując w stronę placówek handlowych, w których doradcy sprzedają także inne usługi. Gotówka staje się jednym z produktów – zauważa Bartłomiej Szymański, koordynator ds. Zarządzania Linią Produktową – Produkty Gotówkowe, mBank.