IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE – BUDOWANIE KWALIFIKACJI | Rewolucja umiejętności

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE – BUDOWANIE KWALIFIKACJI | Rewolucja umiejętności
Fot. PureSolution/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Reskilling - nauka zupełnie nowych umiejętności po to, by przygotować się do nowej roli w organizacji, czy upskilling - koncentrowanie się na pogłębianiu już posiadanych kwalifikacji? Który ze sposobów podwyższania kompetencji pracowników i restrukturyzacji zatrudnienia wybrać?

Pandemia przyniosła ze sobą trwałą zmianę na rynku pracy. Już wiadomo, że praca zdalna i hybrydowa zostają z nami na dłużej. To oznacza wyzwania m.in. w obszarze rozwoju pracowników. Podnoszenie kompetencji zawsze było ważne, ale teraz jeszcze bardziej zyskuje na znaczeniu.

Konieczność nieustannego rozwoju wpisana jest w specyfikę wielu branż, ale szczególnie widoczna jest w sektorze technologicznym i IT. Blockchain, AI, AR, VR czy uczenie maszynowe to tylko niektóre z rozwiązań technologicznych, które rozwinęły się w ostatnich latach i pociągnęły za sobą konieczność szybkiego wzmacniania kompetencji zawodowych w wielu sferach. Programy rozwojowe muszą więc przede wszystkim nadążać za zmianami.

Zwinni, zwarci i gotowi

Aż 54% pracowników obawia się, że praca zdalna utrudni im rozwój kariery, a 49% nowo zatrudnionych sądzi, że może ona spowolnić ich proces uczenia się w organizacji – wynika z badań prowadzonych przez Capgemini: „Przyszłość pracy: od pracy zdalnej do hybrydowej”.

Wraz z początkiem pandemii, wiele organizacji musiało zmodyfikować swoje podejście do programów rozwojowych. Wygrały te, które w krótkim czasie oswoiły się z nową rzeczywistością i przeniosły te procesy do sfery online, np. na platformy e-learningowe. Ścieżki rozwojowe najczęściej opierają się na zwinnym podejściu, ich efekty to bowiem także zasługa elastycznego reagowania na potrzeby pracowników i wymogi rynku. Można było zatem w krótkim czasie dostosować je do zmienionej rzeczywistości i przeformułować tak, by niwelowały skutki pandemii w obszarze rozwoju kadry. Odpowiednio zeskalowane są więc także narzędziem uśmierzającym obawy zdalnych pracowników – mówi Agnieszka Walencik, manager Działu Rozwoju i Szkoleń Pracowników w Capgemini.

Znalezienie wartościowych specjalistów jest zazwyczaj procesem długotrwałym i kosztownym. Według globalnych danych TEKsystems, wydatki związane z pozyskaniem nowego pracownika na przestrzeni ostatnich lat wzrosły o 40%., a średni czas rekrutacji wynosi ponad 30 dni roboczych. Obecnie aż 30% firm z branży technologicznej ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Wiele firm szuka specjalistów zewnętrznie, korzystając z firm rekrutacyjnych lub angażując własnych HR-owców. Niestety, nie zawsze przynosi to oczekiwane rezultaty, czego efektem często jest wielomiesięczne nieobsadzenie stanowisk. Według Bigram, aż 86% badanych firm dostrzega niedobór kandydatów w obszarze IT.

Nadążyć za technologią
W najpowszechniejszym modelu funkcjonowania, firmy, dostrzegając zmiany zachodzące w swojej branży, rekrutowałyby nowych specjalistów, posiadających umiejętności potrzebne do zadbania o nowo powstające obszary. Dziś jednak w coraz większej liczbie sektorów stanowi to spore wyzwanie. Rozwój technologii postępuje tak szybko, że utrzymanie tego podejścia oznaczałoby ciągłą rekrutację, co byłoby trudne do realizacji i zwyczajnie nieopłacalne.

Co zatem mogą zrobić firmy, by w czasie szybkich zmian utrzymać swoją pozycję? Na popularności zyskują takie rozwiązania, jak: skilling, reskilling i upskilling. Ciężko znaleźć ich odpowiedniki w języku polskim. Wszystkie one dotyczą jednak rozwoju pracowników, choć zakres każdego z ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK