Inflacja zmusza najbiedniejszych do ograniczenia wydatków świątecznych

Inflacja zmusza najbiedniejszych do ograniczenia wydatków świątecznych
Fot. Santander Consumer Bank
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Santander Consumer Banku,,Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2022", co piąty Polak wyda na przygotowania do Wielkanocy między 401 a 500 złotych. Większość seniorów i osób zarabiających do 2 tys. zł netto chce przeznaczyć na świąteczne przygotowania nie więcej niż 300 zł.

Badanie Santander Consumer Banku zrealizowane na potrzeby raportu,,Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2022″ pokazuje, że na przygotowania do Świąt Wielkanocnych większość z nas wyda w tym roku między 401 a 500 zł (19 proc.).

W tej grupie jest najwięcej 30- i 40-latków (kolejno 28 i 25 proc.). Widać jednak, że Polacy znacznie ograniczają wielkanocne wydatki, na co wpływ zapewne ma obecna i prognozowana inflacja.

Aż 18 proc. ma nadzieję zmieścić się w kwocie od 201 do 300 zł, a 12 proc. nawet od 101 do 200 zł.

Więcej wydadzą tylko najbogatsi Polacy

42 proc. osób z grupy osób powyżej 60 roku życia deklaruje, że na przygotowania do Wielkanocy wyda nie więcej niż 300 zł.

Taką nadzieję mają też respondenci z dochodami do 2 tys. zł netto (57 proc. z nich nie zamierza przeznaczać na święta więcej niż 300 zł).

– W odpowiedziach ankietowanych słychać echo inflacji – komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku i dodaje:

– Więcej najprawdopodobniej wydadzą tylko najlepiej zarabiający z pensją wielkości od 7 tys. zł netto w górę. Co trzeci z nich wyda na przygotowania do Wielkanocy od 801 do 1000 zł (35 proc.).

Żywność po świętach

Santander Consumer Bank zapytał Polaków również o to co zazwyczaj robią z żywnością, która zostaje po świętach. Jak wynika z zebranych danych jedynie 5 proc. Polaków przyznało się do wyrzucania pozostałych po świętach potraw.

Do wyrzucania jedzenia najczęściej przyznaje się najmłodsza grupa wiekowa – postępuje tak co piąta osoba w wieku 18-29 lat (19 proc.).

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

Źródło: Santander Consumer Bank / SCB