Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
8godzin
54minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
8godzin
54minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
8godzin
54minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego

Grupa PZU z rekordowym zyskiem netto w 2023 roku

21.03.2024 10:38 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Grupa PZU z rekordowym zyskiem netto w 2023 roku
Fot. stock.adobe.com / OlekAdobe
W 2023 roku Grupa PZU wypracowała rekordowy w jej historii zysk netto, przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej, w wysokości blisko 5,8 mld zł. Skorygowany wskaźnik rentowności (aROE) wyniósł 22%, co oznacza wzrost o 5,7 p.p. rok do roku, poinformował Ubezpieczyciel.

Wynik netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej, tj. PZU SA, był w 2023 roku o ponad połowę wyższy niż rok wcześniej (+52,5% r/r). Podstawą dla tak dobrego rezultatu był wynik w wysokości 4 mld zł osiągnięty z usług ubezpieczenia.

Złożyły się na niego wzrost przychodów brutto z ubezpieczeń do blisko 27 mld zł (+8,6% r/r), w tym 2,7 mld zł za granicą (+16,3% r/r) oraz bardzo wysoka rentowność w najważniejszych dla Grupy PZU obszarach produktowych na rynku polskim.

Dodatkowymi komponentami najwyższego zysku netto Grupy PZU były bardzo dobry wynik z inwestycji na portfelu głównym, który w 2023 r. przekroczył 2,5 mld zł (+12,1% r/r) oraz wzrost kontrybucji działalności bankowej do prawie 2 mld zł (+241,6% r/r).

– Wyniki wypracowane w 2023 roku stanowią solidny fundament dla kontynuacji rozwoju biznesu Grupy PZU i dalszego umacniania jej wiodącej roli w polskim sektorze finansowym. Pozytywnym sygnałem są nie tylko dynamika i wysokość rocznego wyniku, ale także jego jakość. Bazuje on na stabilnych fundamentach i powtarzalnych procesach w podstawowym dla PZU obszarze ubezpieczeń.

Co więcej, obecny i prognozowany poziom stóp procentowych wciąż tworzy dobre perspektywy dla działalności inwestycyjnej Grupy oraz dla wyników banków wchodzących w jej skład, tj. Banku Pekao i Alior Bank – mówi Anita Elżanowska, członkini Rady Nadzorczej PZU SA, delegowana do czasowego wykonywania czynności prezeski PZU. 

Niezmiennie duża jest siła kapitałowa Grupy PZU. Wskaźnik Wypłacalność II na poziomie 230% znacznie przekracza średnią dla europejskich ubezpieczycieli. W ratingu S&P PZU utrzymuje ocenę A- z perspektywą stabilną – jedną z najwyższych w polskim sektorze finansowym.

„Stabilna perspektywa odzwierciedla nasz pogląd, że PZU zachowa swoją siłę konkurencyjną i utrzyma doskonałą pozycję kapitałową” – stwierdzili analitycy S&P Global Ratings w ocenie z 1 marca 2024 r.

W 2023 r. do akcjonariuszy PZU SA trafiło 2,1 mld zł dywidendy z tytułu podziału zysku za rok 2022, powiększonego o kwotę przeniesioną z kapitału zapasowego utworzonego z zysku za rok 2021 (2,40 zł na akcję).

Anita Elżanowska, PZU

– Są wszelkie podstawy, by kontynuować realizację założeń polityki kapitałowej spółki w zakresie dywidendy.

Zysk PZU SA, który jest kluczowy przy ustalaniu górnej granicy wypłaty, wzrósł z 1,6 mld zł w 2022 roku do niemal 4 mld zł w 2023 roku.

Również rekomendacja KNF odnośnie dopuszczalnych poziomów dywidendy w roku 2024 jest mniej restrykcyjna niż w latach ubiegłych – wskazuje Anita Elżanowska.

Czytaj także: Asystenta AI w formie chata testują pracownicy PZU

Ubezpieczenia majątkowe

W 2023 roku dynamicznie rosła przede wszystkim sprzedaż ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych. Przychody Grupy PZU z ubezpieczeń w tym obszarze na rynku polskim wzrosły o 11,4% r/r – do 16,1 mld zł.

Rentowność wyrażona wskaźnikiem mieszanym COR ukształtowała się na bardzo korzystnym poziomie 85,3%, co oznacza dalszą poprawę w stosunku do roku 2022.

Tomasz Kulik

– W 2023 roku skoncentrowaliśmy się na rozwoju produktów pozakomunikacyjnych, które charakteryzują się mniejszą cyklicznością cenową niż produkty komunikacyjne. W tym segmencie mamy duże pole do rozwijania oferty dla naszych klientów, z którymi łączy nas wiele biznesowych relacji.

Na tle rynku jesteśmy też w stanie coraz lepiej zarządzać kosztem ryzyka w oparciu o wzbogacane danymi nieustrukturyzowanymi wewnętrzne bazy danych oraz stale rozwijane narzędzia analityczne.

W 2023 r. przychody w grupie ubezpieczeń pozakomunikacyjnych wyniosły blisko 6,9 mld zł, co oznacza wzrost o 14,6% w skali roku. Jednocześnie wynik operacyjny w tym segmencie wzrósł o 39,4% r/r – do 1,4 mld zł, co stanowiło ok. połowę wyniku wygenerowanego przez nas w obszarze ubezpieczeń majątkowych w Polsce – wskazuje Tomasz Kulik, członek zarządu i CFO Grupy PZU.

Grupa PZU konsekwentnie rozwija współpracę w ramach partnerstw strategicznych, sprzedając ubezpieczenia w produkty lub usługi podmiotów trzecich (np. dealerów samochodowych, sklepów ze sprzętem RTV/AGD, dostawców energii, biur podróży itp.), a także wdraża kolejne produkty dostępne w kanale bankowym, zarówno samodzielne, jak i powiązane z rachunkami, pożyczkami czy kredytami bankowymi. 

Ubezpieczenia na życie

Przychody PZU z ubezpieczeń na życie w Polsce w 2023 r. wyniosły blisko 8,1 mld zł, a marża operacyjna w tym dziale wzrosła do 24,1%.

– Dzięki atrakcyjnym produktom i zdynamizowaniu sprzedaży, wynik netto PZU Życie w 2023 r. sięgnął blisko 1,7 mld zł i był wyższy aż o 87,2% niż rok wcześniej – mówi Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.

– W kluczowych dla nas ubezpieczeniach grupowych i indywidualnie kontynuowanych, które odpowiadały za ponad 90% przychodów w obszarze ubezpieczeń na życie, osiągnęliśmy w 2023 r. wysoką rentowność na poziomie 21,9%.

Aleksandra Agatowska

– Notujemy również coraz większą sprzedaż ubezpieczeń indywidualnych ochronnych, w przypadku których przychody w 2023 r. wzrosły o niemal 10% r/r – do 637 mln zł. 

Zgodnie z Polskimi Standardami Rachunkowości, to najwyższy rezultat PZU Życie od 2014 roku, co pokazuje, że bardzo szybko odbudowaliśmy naszą efektywność po okresie zwiększonej śmiertelności związanej z pandemią – podkreśla prezes PZU Życie Aleksandra Agatowska.

Niesłabnącą popularnością cieszyły się indywidualne ubezpieczenia na życie i dożycie z gwarantowaną sumą ubezpieczenia (single premium endowment – SPE), oferowane przez PZU Życie we współpracy z Bankiem Pekao, Alior Bankiem i VeloBankiem. Przypis składki z produktów SPE w 2023 roku sięgnął blisko 450 mln zł.

Czytaj także: PZU wprowadza pierwsze na polskim rynku ubezpieczenie płatności czynszu

Filar zdrowia

Liczba umów zdrowotnych w Grupie PZU na koniec 2023 r. przekroczyła 3,4 mln (+6,1% r/r).

Przychody całego filaru zdrowia w ub.r. wyniosły ponad 1,6 mld zł i były wyższe o 25,9% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Złożył się na to dynamiczny wzrost przychodów generowanych przez placówki w sieci PZU Zdrowie (+22,5% r/r) oraz przychodów z ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów (+28,6% r/r).

Filar inwestycyjny

Aktywa klientów zewnętrznych (spoza Grupy PZU) w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły w 2023 r. o 33,4% r/r – do 52,2 mld zł. Aktywa zarządzane przez samo TFI PZU wzrosły w tym okresie o 37,6% r/r – do 26,4 mld zł. TFI PZU pozostaje jednym z liderów rynku pod względem sprzedaży funduszy netto, która w ub.r. wyniosła 3 mld zł.

Jest również mocnym wiceliderem rynku Pracowniczych Planów Kapitałowych, zarządzającym aktywami o wartości 4,6 mld zł (+88,9% r/r), co przekłada się na ponad 21-procentowy udział w rynku PPK.

Strategia Grupy PZU na finiszu

Grupa PZU weszła w ostatni rok realizacji strategii „Potencjał i rozwój” na lata 2021-2024.

Wyniki wypracowane w roku 2023 oznaczają przekroczenie ambicji strategicznych wyznaczonych na rok 2024 (po dokonaniu rekalibracji kluczowych mierników w 2023 r.) w przypadku 4 z 7 kluczowych celów (zysk netto na poziomie 4,3 mld zł, aROE na poziomie 15,5%, wskaźnik Wypłacalność II na poziomie 200%, kontrybucja banków do wyniku w wysokości 1 mld zł) oraz mocne zbliżenie się do osiągnięcia pozostałych (przychody z ubezpieczeń brutto w wysokości 28 mld zł, przychody filaru zdrowia w wysokości 1,7 mld zł, aktywa pod zarządzaniem w Grupie na poziomie 60 mld zł).

Było to możliwe dzięki konsekwentnym działaniom zgodnym z kierunkami wyznaczonymi w strategii, m.in. rozbudowie ekosystemów (kierowcy, seniora, zdrowia, benefitów) o nowe, unikatowe produkty i usługi, rozwijaniu wszystkich kanałów sprzedaży (w tym platformy samoobsługowej mojePZU, której liczba użytkowników przekroczyła niedawno 4 mln), powiększaniu sieci placówek własnych PZU Zdrowie, rozbudowie oferty TFI PZU w obszarze inwestowania pasywnego, wzmacnianiu pozycji lidera TUW PZUW na rynku ubezpieczeń wzajemnych.

Rozwój organiczny w kluczowych dla Grupy PZU segmentach rynku finansowego wspierały przejęcia, jak np. zakup Polskiego Gazu TUW.

Integralną częścią strategii Grupy PZU na lata 2021-2024 jest strategia ESG „Rozwój w równowadze”.  Efektem jej realizacji jest trwałe wbudowanie czynników ESG w działalność całej organizacji – od dążenia do neutralności klimatycznej przez tworzenie przyjaznego środowiska pracy, po zaangażowanie społeczne, a także aktywne zachęcanie wszystkich interesariuszy do włączenia się w transformację polskiej gospodarki poprzez doradztwo, zielone produkty ubezpieczeniowe i zaangażowanie finansowe m.in. w rozwój sektora OZE.

Do końca 2023 roku PZU SA i PZU Życie SA m.in.: zredukowały emisje własne (metoda location-based) o 23%, osiągnęły poziom 79% energii elektrycznej zakontraktowanej i zakupionej ze źródeł odnawialnych (w przypadku własnych nieruchomości – 100%), wdrożyły wymogi ESG w 53% kluczowych procesów zakupowych, a także dokonały oceny 40% kluczowych klientów pod kątem ESG.

Wzrost zaangażowania Grupy PZU w inwestycje wspierające transformację klimatyczno-energetyczną w okresie obowiązywania strategii przekroczył już 2,6 mld zł.

Grupa PZU mocno angażowała się także w działania podnoszące jakość życia Polaków, zwłaszcza w sferze bezpieczeństwa zdrowotnego i finansowego, a także poprawiające dobrostan pracowników. Liczba odbiorców działań społecznych Grupy PZU z zakresu bezpieczeństwa i zrównoważonego stylu życia w ciągu roku sięgnęła 14,7 mln osób, a odsetek jej pracowników objętych programem well-beingowym 55,7%.

Czytaj także: PZU: prawie 220 mln zł na nowe farmy wiatrowe

***

Wyniki Grupy PZU w IV kwartale roku 2023

  • Wynik netto przypisany właścicielom jednostki dominującej: 1,631 mld zł (+35,5% r/r);
  • aROE: 23,4% (+2,2 p.p. r/r);
  • Przychody brutto z ubezpieczeń: 6,9 mld zł (+8,2% r/r);
  • Wynik z usług ubezpieczenia: 946 mln zł (+35% r/r);
  • Przychody brutto z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w Polsce: 4,1 mld zł (+10,9% r/r), w tym:

           w segmencie masowym: 3,05 mld zł (+8,7% r/r),

           w segmencie korporacyjnym: 1,09 mld zł (+17,3% r/r);

  • COR w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych: 86,6%;
  • Przychody brutto z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych za granicą: 692 mln zł (+15,9% r/r);
  • Przychody brutto z ubezpieczeń na życie w Polsce: 2,07 mld zł (+1,2% r/r);
  • Marża operacyjna w ubezpieczeniach na życie w Polsce: 24,3%.
Źródło: Grupa PZU
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Aleksandra AgatowskaAnita ElżanowskaDywidendaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGrupa PZUPowszechny Zakład Ubezpieczeń S.A. / PZU S.A.PZU ŻycieTomasz KulikUbezpieczenia komunikacyjne / AC / OCUbezpieczenie mieszkania / ubezpieczenie domuUbezpieczenie na życieUbezpieczenie zdrowotneWyniki finansoweZrównoważony rozwójZysk netto
Autor mb
Źródło BANK.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Modelowa umowa kredytu hipotecznego bierze pod uwagę konsumenta po stronie aktywów, czyli kredytobiorcę, ale też konsumenta po stronie pasywów, czyli np. deponentów banku dostarczających środki, które bank następnie pożycza. Ważną rolę w tym zakresie powinny odegrać detaliczne listy zastawne, które mogą stać się atrakcyjnym instrumentem do lokowania środków przez konsumentów. Kredyty, które za takimi listami będą stały muszą być jednak bezpieczne prawnie.

Kongres Finansowania Nieruchomości 2025. Panel dyskusyjny. Michał Romanowski. Źródło: BANK.pl
Michał Romanowski
partner, adwokat
Kancelaria Romanowski i Wspólnicy
Czytaj artykuł

Najnowsze

smartfony, banknoty
Bezgotówkowo
Express Elixir: 7 listopada ’25 przetworzono 2,58 mln przelewów natychmiastowych o wartości 1,76 mld zł
TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
grafika, przelewy natychmiastowe w euro
Bezgotówkowo
PKO BP udostępnił przelewy natychmiastowe w euro dzięki Euro Express Elixir
Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp

Zobacz także

TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}