Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
21godzin
45minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
21godzin
45minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Artykuły | ESG | Raporty

Finansowanie przez banki projektów szkodliwych dla środowiska a ryzyko reputacyjne

30.07.2021 17:51 Dr Łukasz Kurowski | dr hab. Joanna Rutecka-Góra | Dr hab. Paweł Smaga | Szkoła Główna Handlowa / SGH
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Finansowanie przez banki projektów szkodliwych dla środowiska a ryzyko reputacyjne
Fot. stock.adobe.com / Elnur
Pracownicy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie przeprowadzili badanie (ankieta, 1000 osób), którego celem była ocena na ile zaangażowanie banku w ochronę środowiska wpływa na decyzję klienta o wyborze jego oferty.

-Zmiany klimatu coraz mocniej wpływają na nasze życie. Jednocześnie modyfikacjom ulegają nasze preferencje decyzyjne względem produktów i usług oferowanych przez banki – piszą autorzy badania.

Polska jest krajem, który opiera swoją gospodarkę na węglu kamiennym. Niektóre banki w Polsce angażują się w finansowanie przedsiębiorstw wysokoemisyjnych, które w dużym stopniu przyczyniają się do globalnego ocieplenia klimatu.

Klienci są coraz bardziej wrażliwi na czynniki środowiskowe w swoich decyzjach finansowych, co wymusza na bankach zwiększanie zaangażowania w przyjazne środowiskowo projekty i przedsiębiorstwa

Podmioty gospodarcze z sektorów wysoko emisyjnych w coraz większym zakresie ponoszą koszty transformacji klimatycznej (np. koszty uprawnień do emisji dwutlenku węgla), co naraża je na utratę rentowności. Banki, które udzieliły finansowanie takim podmiotom mogą ponieść straty kredytowe.

W związku z finansowaniem projektów i przedsiębiorstw wysokoemisyjnych, banki muszą się również liczyć z ryzykiem utraty reputacji. Klienci są coraz bardziej wrażliwi na czynniki środowiskowe w swoich decyzjach finansowych, co wymusza na bankach zwiększanie zaangażowania w przyjazne środowiskowo projekty i przedsiębiorstwa – zauważają badacze z SGH.

Cena czy środowisko?

Pytanie zadane w ankiecie: Oceń w jakim stopniu (w skali od 1 – w ogóle nie zwracam uwagi, do 8 – zwracam bardzo uwagę), przy wyborze produktów i usług bankowych (np. rachunku bankowego, depozytu lub kredytu), zwraca Pani/Pan uwagę na zaangażowanie banku w ochronę środowiska (np. skalę finansowania projektów sprzyjających środowisku)?

Co wiemy o zmianach klimatu?

– 74% badanych wie, że przyczyną globalnego ocieplenia jest działalność człowieka;

– 79% badanych wie, że dwutlenek węgla jest gazem cieplarnianym;

– 44% badanych wie, że w ciągu 30 lat poziom mórz może wzrosnąć o 30 cm.

Czynniki środowiskowe mają niemałe znaczenie

Warunki cenowe (tj. koszty i oprocentowanie) ciągle mają dominujące znaczenie przy wyborze produktów i usług bankowych. W skali od 1 do 8 znaczenie warunków cenowych respondenci oceniają średnio na 6,3.

Zaskakująca wydaje się wysoka ocena czynników środowiskowych przy wyborze produktu i usługi bankowej. Znaczenie zaangażowania banku w ochronę środowiska w skali od 1 do 8 jest oceniane przez respondentów na 4,8.

Uzasadnia to konieczność zaangażowania banków w ochronę środowiska (np. w finansowaniu inwestycji i w bieżącym funkcjonowaniu).

Źródło: SGH

Wiek klienta a czynniki środowiskowe

Wrażliwość na czynniki środowiskowe jest największa w grupie wiekowej 25-64 lata. Jest to grupa wiekowa klientów aktywnych zawodowo, którzy gromadzą majątek i są cennymi klientami dla banku.

W związku z tym każda kampania marketingowa podkreślająca zaangażowanie banku w projekty przyjazne środowisku powinna być szczególnie kierowana do osób w tym przedziale wiekowym.

Źródło: SGH

Dodatkowe informacje o zachowaniach i wiedzy respondentów w zakresie zmian klimatu są przedstawione na filmie z podsumowaniem wyników badania. Link do filmu: https://youtu.be/l8ubseCT4Iw

Autorzy badania:

Dr Łukasz Kurowski, Adiunkt SGH - Kierownik badania, Katedra Systemu Finansowego e-mail: lkurow@sgh.waw.pl
Dr Łukasz Kurowski, Adiunkt SGH – Kierownik badania, Katedra Systemu Finansowego, e-mail: lkurow@sgh.waw.pl. Źródło: SGH

Dr hab. Joanna Rutecka-Góra, Profesor SGH, Instytut Statystyki i Demografii.
Dr hab. Joanna Rutecka-Góra, Profesor SGH, Instytut Statystyki i Demografii. Źródło: SGH
Dr hab. Paweł Smaga Adiunkt SGH Katedra Systemu Finansowego
Dr hab. Paweł Smaga, Adiunkt SGH, Katedra Systemu Finansowego. Źródło: SGH

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BadaniaBankiESG / Environmental, Social and corporate GovernanceJoanna RuteckaŁukasz KurowskiPaweł SmagaRyzyko reputacyjneSzkoła Główna Handlowa / SGHZmiany klimatyczne
Autor Dr Łukasz Kurowski | dr hab. Joanna Rutecka-Góra | Dr hab. Paweł Smaga
Źródło Szkoła Główna Handlowa / SGH

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców

Najnowsze

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Christine Lagarde
Z rynku finansowego
Stopy EBC bez zmian
Przelewy w okresie świąteczno-noworocznym, KIR
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze w okresie świąteczno-noworocznym 2025/2026?

Zobacz także

Artykuły
BANKOWOŚĆ POLSKA 2012–2022. Między tradycją i bankowością przyszłości
ESG
Okrągły Stół dla Sektora Bankowego z rekomendacjami dotyczącymi zielonego finansowania
Badanie InfoSenior 2023
Gospodarka
Co trzeci polski senior kupuje i płaci online
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}