Finansowanie przez banki projektów szkodliwych dla środowiska a ryzyko reputacyjne
-Zmiany klimatu coraz mocniej wpływają na nasze życie. Jednocześnie modyfikacjom ulegają nasze preferencje decyzyjne względem produktów i usług oferowanych przez banki – piszą autorzy badania.
Polska jest krajem, który opiera swoją gospodarkę na węglu kamiennym. Niektóre banki w Polsce angażują się w finansowanie przedsiębiorstw wysokoemisyjnych, które w dużym stopniu przyczyniają się do globalnego ocieplenia klimatu.
Klienci są coraz bardziej wrażliwi na czynniki środowiskowe w swoich decyzjach finansowych, co wymusza na bankach zwiększanie zaangażowania w przyjazne środowiskowo projekty i przedsiębiorstwa
Podmioty gospodarcze z sektorów wysoko emisyjnych w coraz większym zakresie ponoszą koszty transformacji klimatycznej (np. koszty uprawnień do emisji dwutlenku węgla), co naraża je na utratę rentowności. Banki, które udzieliły finansowanie takim podmiotom mogą ponieść straty kredytowe.
W związku z finansowaniem projektów i przedsiębiorstw wysokoemisyjnych, banki muszą się również liczyć z ryzykiem utraty reputacji. Klienci są coraz bardziej wrażliwi na czynniki środowiskowe w swoich decyzjach finansowych, co wymusza na bankach zwiększanie zaangażowania w przyjazne środowiskowo projekty i przedsiębiorstwa – zauważają badacze z SGH.
Cena czy środowisko?
Pytanie zadane w ankiecie: Oceń w jakim stopniu (w skali od 1 – w ogóle nie zwracam uwagi, do 8 – zwracam bardzo uwagę), przy wyborze produktów i usług bankowych (np. rachunku bankowego, depozytu lub kredytu), zwraca Pani/Pan uwagę na zaangażowanie banku w ochronę środowiska (np. skalę finansowania projektów sprzyjających środowisku)?
Co wiemy o zmianach klimatu?
– 74% badanych wie, że przyczyną globalnego ocieplenia jest działalność człowieka;
– 79% badanych wie, że dwutlenek węgla jest gazem cieplarnianym;
– 44% badanych wie, że w ciągu 30 lat poziom mórz może wzrosnąć o 30 cm.
Czynniki środowiskowe mają niemałe znaczenie
Warunki cenowe (tj. koszty i oprocentowanie) ciągle mają dominujące znaczenie przy wyborze produktów i usług bankowych. W skali od 1 do 8 znaczenie warunków cenowych respondenci oceniają średnio na 6,3.
Zaskakująca wydaje się wysoka ocena czynników środowiskowych przy wyborze produktu i usługi bankowej. Znaczenie zaangażowania banku w ochronę środowiska w skali od 1 do 8 jest oceniane przez respondentów na 4,8.
Uzasadnia to konieczność zaangażowania banków w ochronę środowiska (np. w finansowaniu inwestycji i w bieżącym funkcjonowaniu).
Wiek klienta a czynniki środowiskowe
Wrażliwość na czynniki środowiskowe jest największa w grupie wiekowej 25-64 lata. Jest to grupa wiekowa klientów aktywnych zawodowo, którzy gromadzą majątek i są cennymi klientami dla banku.
W związku z tym każda kampania marketingowa podkreślająca zaangażowanie banku w projekty przyjazne środowisku powinna być szczególnie kierowana do osób w tym przedziale wiekowym.
Dodatkowe informacje o zachowaniach i wiedzy respondentów w zakresie zmian klimatu są przedstawione na filmie z podsumowaniem wyników badania. Link do filmu: https://youtu.be/l8ubseCT4Iw
Autorzy badania: