Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
66dni
1godzin
6minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
87dni
1godzin
6minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Wydarzenia | ESG

ESG i etyka – podsumowanie debaty Komisji Etyki Bankowej przy ZBP

20.03.2023 12:02 Marta Jedlińska | Związek Banków Polskich / ZBP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
ESG i etyka – podsumowanie debaty Komisji Etyki Bankowej przy ZBP
Źródło: ZBP
Najnowszej edycji konkursu "Etyka w finansach" organizowanego przez Komisję Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich towarzyszy cykl debat organizowanych we współpracy z CFA Society Poland. Wydarzenia te mają na celu spopularyzowanie Konkursu, ale również wymianę myśli i poglądów na temat etycznych wyzwań jakie niosą ze sobą najnowsze zmiany dotyczące zrównoważonego finansowania w instytucjach finansowych i nie tylko.

Pierwsza z debat pod tytułem  „Etyka i ESG – wspólna podróż czy na wartości na rozstaju dróg?” odbyła się 13 marca ’23, z udziałem:

Moniki Jachimkowskiej-Trepka, Head of Corporate Affairs Compliance Office, Bank Pekao S.A.;

Aleksandry Widziewicz, Of Counsel, Bird&Bird;

Włodzimierza Grudzińskiego, członka Komisji Etyki Bankowej (KEB) i wiceprzewodniczącego Europejskiej Federacji Banków Etycznych i Alternatywnych;

prof. Krzysztofa Jajugi, prezesa CFA Society Poland;

Marty Jedlińskiej, wiceprzewodniczącej KEB – jako prowadzącej.

Czytaj także: Dlaczego warto rozmawiać o etyce w finansach?

Punktem wyjściowym dyskusji była poczyniona przez Komisję Etyki Bankowej obserwacja w ramach pracy nad corocznym raportem dotyczący etyki w relacjach z interesariuszami banków, wynikająca z analizy sprawozdań niefinansowych banków.

Komisja zaobserwowała, że tematyka zrównoważonego rozwoju i deklaracje banków w tym zakresie są niejednokrotnie utożsamiane z kwestiami etycznymi.

Czy jest słuszne by obu pojęć używać jako synonimów?

Czytaj także: IX. edycja Konkursu „Etyka w finansach”

Otóż debata nie podzieliła uczestników, a wnioski z niej są następujące:

ESG nie zastąpi etyki, ale będzie sprzyjać działaniu zgodnemu z wartościami firmy. ESG  to zagadnienie wielopłaszczyznowe i na budowane w oparciu o nie strategie nie można patrzeć jako na kolejne nowe wymogi dla sektora finansowego, bo wiążą się one też z wartościami i są długofalowe.

Co więcej, strategie ESG nie mogą istnieć tylko na papierze i powinny być rzetelnie realizowane. Uczestnicy debaty doszli do wniosku, że faktycznie strategie w zakresie zrównoważonego rozwoju powinny przejawiać się w wielu procesach przedsiębiorstwa – nie tylko, jeśli chodzi o kwestie środowiskowe, ale też socjalne i te związane z ładem korporacyjnym (goverace).

Pomiędzy zobowiązaniami ESG i postępowaniem zgodnie zasadami etyki nie można postawić znaku równości, choć tu  wspólnym mianownikiem mogą być promowane przez firmę wartości – to z nimi identyfikują się klienci, inwestorzy, pracownicy co niejednokrotnie decyduje o sukcesie firmy.

Warto zauważyć, że samo ESG choć z założenia słuszne, może być źródłem niepożądanych praktyk jak np. greenwashing – w sytuacji gdy produkty nie będą uczciwe promowane, a interesariusze będą wprowadzani w błąd co do ich ekologiczności  lub innych zrównoważonych działań podejmowanych przez podmioty.

Wydaje się też, że mimo pojawiania się wielu nowych norm prawnych, które uregulują społeczne aspekty działalności przedsiębiorców, kodeksy branżowe wyznaczające standardy postępowania będą nadal miały znaczenie.

Ponadto należy zauważyć, że w gąszczu pojawiających się nowych regulacji z obszaru zrównoważonego finansowania, to właśnie zasady etyczne mogą uchronić cały sektor przed nieprawidłowymi interpretacjami nowych przepisów bądź przed pokusą hazardu moralnego.

Marta Jedlińska

wiceprzewodnicząca Komisji Etyki Bankowej

Związek Banków Polskich.

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Aleksandra WidziewiczBank Pekao SABirdBirdCFA Society PolandESG / Environmental, Social and corporate GovernanceEtyka w finansach / Ethics in FinanceEuropejska Federacja Banków Etycznych i AlternatywnychKomisja Etyki Bankowej przy ZBPKrzysztof JajugaMarta JedlińskaMonika Jachimkowska-TrepkaWłodzimierz GrudzińskiZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor Marta Jedlińska
Źródło Związek Banków Polskich / ZBP

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców

Najnowsze

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Christine Lagarde
Z rynku finansowego
Stopy EBC bez zmian
Przelewy w okresie świąteczno-noworocznym, KIR
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze w okresie świąteczno-noworocznym 2025/2026?

Zobacz także

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
kalkulator z napisem 2026, banknoty 500 zł
Wydarzenia
Relacja z Webinaru PAB WIB przedstawiającego wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w III kwartale 2025 roku oraz na wyniki w roku następnym
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}