ESG: 84% firm prowadzi walkę ze zmianami klimatu
Wyniki badania CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej pokazują, że ochrona środowiska oraz działania wobec pracowników, to kluczowe obszary aktywności firm w obszarze ESG (Environmental, Social, Governance – to spojrzenie na zarządzanie w aspektach środowiskowych, społecznych i korporacyjnych).
Raport z badania CSR opublikowano po raz ósmy. Pokazuje jak zarządzany jest temat ESG/CSR w firmach, kto za niego odpowiada, a także w jakich obszarach przedsiębiorstwa podejmują najwięcej działań. Ankieta przeprowadzona w 2023 r. została poszerzona o pytania dotyczące ochrony klimatu, a także roli dostawców w procesie transformacji ekologicznej i raportowania pozafinansowego.
Czytaj także: ING po raz drugi z ratingiem ESG przyznanym przez Sustainable Fitch
Firmom zależy na wizerunku pod kątem ESG
Według respondentów głównym motywatorem podejmowanych przez biznes działań jest chęć poprawy wizerunku, choć na znaczeniu zyskują również oczekiwania ze strony klientów, czy pracowników, a także nowe regulacje związane m.in. z raportowaniem.
Obecnie co czwarta firma bierze pod uwagę kryteria środowiskowe w procesie wyboru dostawców, a za dwa lata będzie tak działać już co drugie przedsiębiorstwo.
Profesjonalne działy i pracownicy ds. ESG i CSR
Obszar CSR i ESG uległ znacznej profesjonalizacji w ciągu ostatnich lat. Już 40% firm ma osobny dział lub osobę zajmującą się tematem ESG (w 2020 roku było ich 17%), a 7 na 10 firm posiada strategię. Blisko 60% ankietowanych prowadzi raportowanie ESG / CSR, a większość z nich wykorzystuje do tego jeden z globalnych standardów, co ułatwia porównywanie danych.
Firmy coraz chętniej komunikują również o prowadzonych działaniach, a najczęściej wykorzystują do tego media społecznościowe (77%) oraz stronę internetową. Z roku na rok spada natomiast liczba firm, które prowadzą komunikację poprzez media tradycyjne (39%).
Czytaj także: Nieruchomości komercyjne: kryteria ESG coraz częściej decydują o kredycie
ESG: edukacja pracowników i klientów
9 na 10 badanych firm prowadzi działania skierowane do swoich pracowników i jest to po raz kolejny najpopularniejszy obszar zaangażowania firm.
Na drugim miejscu są aktywności w obszarze ochrony środowiska oraz skierowane do społeczności lokalnych (84%), następnie klientów (78%), a na końcu dostawców i partnerów biznesowych.
Jednak w tej ostatniej kategorii następują najbardziej dynamiczne zmiany. W 2019 tylko 43% firm prowadziło działania w tym obszarze, obecnie jest to już 65%, a zaangażować się w najbliższej przyszłości deklaruje aż 80% przedsiębiorstw.
– Aktywności w obszarze ochrony środowiska najczęściej związane są z ograniczaniem zużycia surowców i gospodarką odpadami, ale pojawiają się też działania związane z ograniczaniem emisji śladu węglowego, emisji gazów cieplarnianych i poprawą efektywności energetycznej – mówi w rozmowie z MarketNews24 Mariusz Kielich z Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP).
Czytaj także: Raport EFL o inwestycjach firm w zieloną energię
Badanie CSR w praktyce – barometr CCIFP zostało przeprowadzone na próbie 128 firm w listopadzie 2023 roku. 59% stanowiły firmy duże, zatrudniające powyżej 250 pracowników, reszta to firmy MŚP. 48% respondentów to firmy z kapitałem francuskim, 52% to przedsiębiorstwa polskie lub z innym kapitałem zagranicznym.