EFL rośnie szybciej niż branża i zwiększa udziały rynkowe
Spektakularny, ponadrynkowy wynik EFL osiągnął w finansowaniu pojazdów ciężkich +22% (rynek -14%). Dzięki temu zwiększył swoje udziały do 16,2% (z 11,5% po półroczu 2023 roku).
Eksperci EFL zwracają uwagę, że dynamika rynku wynika z rosnącej liczby transakcji, gdyż ich średnia wartość spada. MŚP wracają powoli do inwestycji, ale szukają okazji budżetowych.
Czytaj także: EFL z kolejnym kredytem od BGK na finansowanie MŚP
Ponad dwukrotnie wyższą dynamikę niż rynek EFL odnotował na rynku maszyn i urządzeń
– Konsekwentnie rośniemy i zwiększamy nasze udziały rynkowe. Na koniec czerwca tego roku wyniosły 9,6%, podczas gdy rok wcześniej było to 9,1%.
Rynek rósł najszybciej w pojazdach lekkich – tu staraliśmy się dotrzymać kroku ponad 30% dynamice. Bardzo dobre wyniki osiągnęliśmy w finansowaniu maszyn, gdzie odnotowaliśmy dynamikę dwukrotnie wyższą od rynku (11% EFL vs 5% rynek) i spektakularną na rynku finansowania pojazdów ciężarowych (22% EFL vs 14% rynek) co pozwoliło osiągnąć ponad 16% udział w tym segmencie – podkreślił Paweł Bojko, wiceprezes zarządu EFL.
Od stycznia do czerwca 2024 roku EFL sfinansował pojazdy o łącznej wartości prawie 3,5 mld zł (+27% r/r, przy dynamice rynkowej na poziomie 17%).
Zdecydowanie lepiej niż rynek Spółka poradziła sobie na rynku pojazdów ciężkich. Wartość leasingu i pożyczek udzielonych przez spółkę na te aktywa wyniosła prawie 1,6 mld zł, co przełożyło się na ponad 22% dynamikę rok do roku, przy niemal 14% spadku całej branży. W przypadku finansowania samochodów osobowych spółka podążała za rynkiem. Odnotowała ponad 30% wzrost r/r, przy 32% dynamice rynku.
– Zarówno bardzo dobry wynik naszej firmy, jak i całej branży to efekt boomu na rynku pojazdów, w tym również rosnącego zainteresowania wśród firm autami elektrycznymi i programu dopłat rządowych do samochodów zeroemisyjnych Mój elektryk.
Niestety w drugiej części roku o takim rezultacie nie będzie mowy, gdyż z uwagi na wyczerpanie się środków finansowych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wstrzymał udzielanie dotacji do leasingu elektryków. Taka decyzja z pewnością ograniczy czasowo finansowanie nowych aut elektrycznych w Polsce leasingiem w drugim półroczu, gdyż ta forma pozyskiwania odpowiada za 54% finansowania pojazdów elektrycznych w Polsce – podkreśla wiceprezes zarządu EFL.
Ponad dwukrotnie wyższą dynamikę niż rynek EFL odnotował także na rynku maszyn i urządzeń. Wartość leasingu i pożyczek udzielonych przez spółkę na maszyny i urządzenia wyniosła ponad 1,6 mld zł, co dało prawie 11% wzrost rok do roku, podczas gdy rynek odnotował blisko 5% dynamikę rok do roku.
Czytaj także: Co dla branży leasingowej i jej klientów oznacza wstrzymanie dopłat do leasingu w programie Mój elektryk?
Transakcji leasingu jest więcej, ale za mniejsze wartości
Analiza wyników Związku Polskiego Leasingu według liczby transakcji pokazuje, że wzrost branży w pierwszym półroczu 2024 roku wynikał przede wszystkim ze wzrostu liczby transakcji o ponad 17% r/r, ponieważ średnia wartość transakcji spadła o ponad 2% r/r.
– W EFL mieliśmy do czynienia z podobnym trendem z tym, że dynamika liczby transakcji była jeszcze wyższa i wyniosła ponad 23% r/r.
Dwa czy trzy lata temu było odwrotnie – leasingowaliśmy mniej środków trwałych w ujęciu rocznym, ale o wyższej wartości.
To może wskazywać na większe zainteresowanie leasingiem jako formą finansowania inwestycji, przy braku skłonności klientów do płacenia wysokich cen za środki trwałe, innymi słowy szukanie jak najkorzystniejszych cenowo ofert.
Dotyczy to w szczególności rynku pojazdów ciężarowych, gdzie obserwujemy korekty cen – mówi Paweł Bojko.