Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
13godzin
4minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
13godzin
4minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
13godzin
4minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego | ESG

Dlaczego VeloBank stworzył VeloMarket?

12.06.2023 15:18 Jan Bolanowski | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Dlaczego VeloBank stworzył  VeloMarket?
Wojciech Bolanowski. Źródło: BANK.pl
Z Wojciechem Bolanowskim, doradcą prezesa zarządu VeloBanku, liderem projektu VeloMarket, rozmawiał Jan Bolanowski.

Jan Bolanowski: Dlaczego VeloBank zdecydował się otworzyć własny marketplace? Jakie są cele postawione przed projektem?

Wojciech Bolanowski: Naszym podstawowym celem jest wspieranie transformacji energetycznej poprzez zapewnienie przeznaczonego na ten cel finansowania. Aby wesprzeć naszych klientów w drodze do zrealizowania udanej inwestycji w odnawialne źródła energii – w rodzaju instalacji fotowoltaicznej, pompy ciepła, magazynów energii itp. – stworzyliśmy VeloMarket.

To unikalna platforma edukacyjno-produktowa, na której nie tylko udzielamy kredytów na inwestycje w zieloną energię, ale budujemy świadomość potrzeby transformacji energetycznej, pogłębiamy wiedzę na jej temat, pomagamy oszacować wielkość niezbędnych nakładów, a także informujemy o dostępnych dofinansowaniach.

Projekt ma się stać miejscem z wyboru dla każdego, kto bierze pod uwagę tego typu inwestycje, a także dla tych, którzy są już na nie zdecydowani i szukają źródła finansowania. Dla banku to także element wzmacniania wizerunku marki oraz wykorzystanie trendów konsumenckich: odpowiedzialności za środowisko, świadomości ekologicznej, dążeń prosumenckich oraz rosnącego znaczenia e-commerce.

W Polsce działa już kilka dużych marek w segmencie marketplace e-commerce. Czy banki naprawdę mają szansę zawalczyć na tym rynku? Jaki pomysł ma na to VeloBank? Czy spodziewacie się, że idziecie w awangardzie i pójdą za wami inne banki?

– VeloMarket jest unikalnym projektem i trudno wpisać go w kategorię „marketplace e-commerce”. Oczywiście, oferujemy możliwość zakupów online w kilkudziesięciu sklepach internetowych, które oferują kilkanaście tysięcy różnych produktów – i w tym sensie VeloMarket to marketplace.

Jednak, w odróżnieniu od przedsięwzięć e-commerce naszym głównym celem nie jest zwiększanie obrotu i oferty, a co za tym idzie przychodów z e-commerce, ale zrównoważony biznes, skoncentrowany na transformacji energetycznej. Nie walczymy w kategorii gigantów e-commerce. Naszym celem jest właściwe rozpoznanie potrzeb klienta w zakresie produktów finansowych oraz zaoferowanie mu możliwości zakupu wyselekcjonowanych produktów, zgodnych z filozofią „świat bardziej Velo”. To jest nasz pomysł na e-commerce.

Spodziewam się, że inne banki również będą próbować zagospodarować rosnący obszar handlu online. Zresztą ostatnio było trochę nieformalnych informacji na ten temat. Kilka dużych banków łączono z projektami stworzenia marketplace. Czas pokaże czy te plany się urzeczywistnią, i czy będą sukcesem.

Czytaj także: Nowa zielona platforma e-commerce dla klientów VeloBanku

Czy Pana zdaniem ten trend budowy platform e-commerce przez banki to sposób na skuteczne unowocześnienie strategii biznesowych, czy raczej przejściowa moda? Taka, jaką do niedawna były sojusze banków z firmami telekomunikacyjnymi?

– Z perspektywy mojego doświadczenia w innowacjach z zakresu bankowości cyfrowej, a tę przygodę zacząłem w roku 2000 będąc członkiem zespołu tworzącego mBank, przewidywanie długotrwałych skutków innowacji jest bankowości trudnym zadaniem.

Jeśli chodzi o wejście banków do e-commerce na klasycznych zasadach marketplace, to jestem sceptyczny. Nie udało się to Shopee, a na horyzoncie nie widać poważnych konkurentów mogących zagrozić pozycji krajowego lidera.

Dla banków właściwym rozwiązaniem jest, moim zdaniem, podejście indywidualne, stworzenie własnej, unikalnej propozycji, swego rodzaju hybrydy łączącej e-commerce z podstawowymi usługami bankowymi. VeloMarket jest przykładem takiego właśnie myślenia.

Jakie korzyści i wartości dla klientów ma przynieść VeloMarket? Jakie inne sektory działalności Banku ma wspierać uruchomienie tego projektu?

– Klienci VeloMarket korzystają ze stałej obniżki cen, niezależnie od innych promocji i rabatów udzielanych przez poszczególne sklepy. Poza finansową korzyścią VeloMarket jest miejscem, gdzie – dzięki selekcji produktów i dostawców – wybór i decyzje zakupowe stają się łatwiejsze.

Korzystając z naszej platformy kupujący znajdą oferty zgodne z naszą filozofią, opartą na szacunku dla siebie, innych ludzi i środowiska. Kategoria zakupowe związane z aktywnym, zdrowym stylem życia, żywność z europejskim certyfikatem rolnictwa ekologicznego. Dodatkowo w łatwy sposób mogą również poszerzyć swoją wiedzę na temat wyzwań związanych ze zrównoważoną produkcją energii.

I właśnie najbardziej skupiamy się na rozwoju produktów związanych z tym obszarem. Chcemy wspierać sposoby ekologicznego, zrównoważonego zużycia energii oraz przyjazne środowisku sposoby jej produkowania.

Czytaj także: Prezes Adam Marciniak o sprzedaży VeloBank

Kogo postrzegacie jako swoją konkurencję/benchmark? Do kogo można porównać Velo Market?

– Dzisiaj VeloMarket wymyka się prostym klasyfikacjom, ponieważ jest hybrydową platformą zakupowo-edukacyjno-finansową. W tym sensie naszym konkurentem nie są serwisy społecznościowe czy oparte na lifestyle, ani wertykalne sklepy internetowe. Nie jesteśmy też porównywarką instalacji fotowoltaicznych czy serwisem firm realizujących inwestycje z zakresu odnawialnych źródeł energii.

Nie jesteśmy również, co trzeba podkreślić, uniwersalnym marketplace e-commerce, gdzie można kupić wszystko, niezależnie od ekologicznej czy społecznej wartości oferowanych produktów.

Idziemy własną drogą i dlatego trudno mi wskazać naszą bezpośrednią konkurencję. Uważam, że zagospodarowaliśmy ciekawą niszę i wierzę w jej duży potencjał, zarówno komercyjny, jak i komunikacyjny.

Jakie były największe wyzwania przy uruchomieniu marketplace e-commerce przez Bank? Czy taki podmiot, jak bank ma na tym polu jakieś przewagi nad innymi podmiotami?

– W moim odczuciu największym wyzwaniem był kompleks zagadnień regulacyjnych, prawa bankowego, czynności powierzonych oraz z zakresu zgodności, ochrony danych osobowych i praw konsumenta.

W tak nowoczesnym, zorientowanym na transformację Banku, o wysokich kompetencjach cyfrowych i przejrzystych, szybkich procesach decyzyjnych jak VeloBank, realizacja innowacyjnych projektów jest bardzo szybka, biorąc pod uwagę standardy sektora usług finansowych.

Zagadnienia prawne były jednak wyzwaniem, bo VeloMarket powstał na styku wielu obszarów regulacyjnych. To w pewnym sensie jest odpowiedzią na Pana pytanie: jeśli chodzi o e-commerce banki mają zasadniczo trudniej niż inne instytucje, operujące w odmiennie regulowanych sektorach gospodarki. Powiedziałbym, że ze swojej natury bank nie jest oczywistym faworytem do sukcesu w e-commerce. Jest jednak kilka zalet realizowania tego rodzaju projektów przez banki.

Które z tych zalet wiąże Pan z samym sektorem bankowym, a które są związane ze specyfiką VeloBanku?

– Generalnie banki dobrze dają sobie radę z zarządzaniem ryzykiem, dyscypliną kosztową i projekcjami finansowymi. Dzięki temu projekty e-commerce z ich udziałem mają niskie ryzyko, by okazać się kosztownymi projektami, które nigdy nie osiągają rentowności, jak to ma miejsce w przypadku wielu cyfrowych start-upów.

Po drugie, banki są instytucjami pracującymi na danych, patrzącymi na wartość klienta, analizującymi skłonności zakupowe oraz dysponującymi ogromną wiedzą na temat zachowań zakupowych. To bardzo pomaga w budowaniu strategii e-commerce.

Wreszcie, banki są zaawansowanym technologicznie sektorem, zdającym sobie sprawę ze znaczenia ochrony danych, cyberbezpieczeństwa, wydajności systemów informatycznych. To także ważne atuty w takich projektach.

Dodatkowo VeloBank ma unikalną kulturę organizacyjną, otwartą na zmianę i ciągłą transformację, a mantrą naszych wdrożeń jest podejście „extreme agile”. W otoczeniu takich zespołów wszystko dzieje się szybciej, lepiej, bardziej dynamicznie. VeloMarket nie jest ani pierwszą, ani ostatnią innowacyjną propozycją VeloBanku, tego jestem pewien.

***

Wojciech Bolanowski – doradca prezesa VeloBank SA oraz członek zarządu ProEkspert Sp. z o. o. Lider projektu i product owner VeloMarket.pl, unikalnej platformy edukacyjnej i zakupowej dedykowanej transformacji energetycznej.

Poprzednio pracował w sektorze finansowym na Bliskim Wschodzie i w Południo-Wschodniej Azji, m.in. tworząc banki cyfrowe  i start-upy w Bahrajnie, Arabii Saudyjskiej i na Filipinach.

W latach 2010-16 odpowiadał za bankowość internetową i mobilną w PKO BP gdzie był jednym z twórców płatności mobilnych IKO (obecnie Blik) oraz szefem Inteligo.

Wcześniej, od 2000 r., pracował w mBanku, współtworząc bankowość detaliczną, kierując bankowością internetową, marketingiem MultiBanku oraz uczestnicząc w budowie wirtualnego operatora komórkowego i ekspansji zagranicznej.

Autor branżowego bloga digitalbankology.com, z wykształcenia lekarz-pediatra, dr nauk medycznych.

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
bank i klientBankiE-commerceESG / Environmental, Social and corporate GovernanceJan BolanowskiOdnawialne źródła energii / OZEPlatformy marketplaceTransformacja energetycznaVeloBankVeloMarketWojciech BolanowskiZrównoważony rozwój
Autor Jan Bolanowski
Źródło BANK.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Adam Glapiński, grudzień 2025
Uncategorized
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej

Zaproponowane przez  KNF zmiany dotyczące WFD, są zgodne z tym co jako środowisko bankowe postulowaliśmy od dłuższego czasu.  Zaproponowane  zmiany przede wszystkim obniżają sam wskaźnik z  docelowego poziomu 40% do 20%. W nowej propozycji wskaźnika KNF usunął w ogóle nadwyżki funduszy własnych, co, w połączeniu z obniżeniem wymogu, należy ocenić jako krok w kierunku uspójnienia podejścia do liczenia wskaźnika. Jednocześnie oznacza to, że banki będą musiały wyemitować więcej instrumentów dłużnych, żeby wypełniać wskaźnik WFD. Wymaga to jeszcze precyzyjnych wyliczeń, niemniej nie wykluczamy rozmowy z UKNF o wydłużeniu okresu przejściowego.

Agnieszka Wachnicka
Agnieszka Wachnicka
Wiceprezeska
ZBP
Czytaj artykuł

Najnowsze

ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
banknoty, klocki z napisem RPP
Z rynku finansowego
Eksperci o decyzji RPP: po intensywnych obniżkach stóp przerwa na początku ’26, potem lekkie cięcia

Zobacz także

budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}