DEI w sektorze bankowym odpowiedzią na zmiany społeczne

DEI w sektorze bankowym odpowiedzią na zmiany społeczne
Blanka Zakrzewska, Donata Izdebska
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O tym jak banki w Polsce realizują ideę DEI rozmawialiśmy: z Donatą Izdebską z BNP Paribas BP i Blanką Zakrzewską z Santander Consumer Bank - odwołując się do raportu „Zarządzanie różnorodnością w bankach komercyjnych”.

Na pytanie – dlaczego polskie banki spośród wszystkich działających firm w naszym kraju najlepiej wdrażają ideę różnorodności, równości i włączenia społecznego (DEI – Diversity, Equity, Inclusion) – Donata Izdebska odpowiedziała: „Myślę, że wpływ na to mają wysoka świadomość, strategiczne podejście i ogromna liczba osób, które są w naszym sektorze zaangażowane w te działania”.

Jak wskazała – są to osoby, którym zależy na rozwijaniu innowacyjnych rozwiązań, wpływających pozytywnie na wyniki banków.

DEI, a ja bym dodała justice and belonging przekładają się na wynik jaki organizacja osiąga. Myślę, że system napędzany energią pieniądza i zarządzany przez niezwykłe osoby, które w sercach mają ludzi, a w głowach mają wynik i potrafią to połączyć wpływa na to, że wygrywamy” – wyjaśniała Donata Izdebska.

Czytaj także: DEI – banki przykładem dla innych spółek

DEI a banki dwóch prędkości

Jak podkreśliła – w Polsce pod względem wdrażania DEI mamy banki dwóch prędkości. Bardziej zaangażowane w ten proces są banki z kapitałem zagranicznym. To właśnie te banki pokazują w Polsce światowe trendy dotyczące idei różnorodności, równości i włączenia społecznego.       

„Trzymam mocno kciuki za to, żebyśmy byli sektorem jednej prędkości, gdzie wszyscy razem budujemy lepszy świat” – powiedziała Donata Izdebska.

Blanka Zakrzewska stwierdziła, że istotnie w bankach, w ich radach nadzorczych i zarządach jest więcej kobiet niż w przedsiębiorstwach z innych sektorów, jednak ten odsetek nadal nie jest zadowalający, a poza tym zarobki kobiet na tych samych stanowiskach w większości przypadków są nadal niższe od wynagrodzeń mężczyzn.

„Być może te firmy, te branże, które do tej pory traktowały DEI jako trend, jako HR-owy dodatkowy proces, w który niekoniecznie się angażowały, zobaczą teraz, że coraz więcej firm, coraz więcej liderów i liderek, uczestniczy w tym procesie, że coraz więcej osób jest zatrudnianych w organizacjach w związku z realizacją DEI” – mówiła.

Podkreśliła, że część organizacji, która nie zacznie wprowadzać u siebie zasad Diversity, Equity, Inclusion, poniesie realne straty wizerunkowe i biznesowe.

Czytaj także: DEI – banki dwóch prędkości

Równouprawnienie to kwestia nie tylko płci

Na pytanie – co Raport pokazuje w kwestii realizacji idei równości i włączenia osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, społeczności LGBT – Blanka Zakrzewska odpowiedziała, że tzw. banki pierwszej prędkości zajmują się także problemami tych osób, ale nie tak intensywnie, jak w przypadku równouprawnienia ze względu na płeć.

„Generalnie temat równości płci, równych szans jest kluczowy i jest dużo prostszy do zmierzenia” – stwierdziła.

Jak zauważyła – w sektorze bankowym 1,5 procent zatrudnionych to osoby z niepełnosprawnościami. Natomiast w całej polskiej populacji takich osób jest 8 procent. To oznacza, że jest duża przestrzeń do zatrudniania osób z niepełnosprawnościami.

„Jeżeli chodzi o społeczności LGBT to myślę, że tutaj kluczowym kontekstem jest kwestia włączenia, i tej samej perspektywy zarówno dla pracowników i pracowniczek organizacji, jak i dla klientek i klientów. Jeżeli otwieramy się na osobę LGBT z perspektywy naszych usług, naszych aplikacji, naszej obsługi klienta, to nie możemy zapominać, że również takie osoby możemy mieć w naszej organizacji” – mówiła Blanka Zakrzewska.

Przyznała, że w Polsce nie ma badań dotyczących wdrażania DEI w kontekście osób LGBT, ale przywołała amerykańskie badania Gallupa, które pokazują, że w USA osób dorosłych deklarujących się jako LGBT+ jest od 7 do 14 procent.

„To jest bardzo duży potencjał z perspektywy pozyskiwania talentów do pracy w organizacji, ale też pozyskiwania klientek i klientów” – podkreśliła.

Imigracja i starzejące się społeczeństwo

Kolejnym tematem poruszonym podczas wywiadu dla BANK.pl był proces starzenia się polskiego społeczeństwa i rosnąca liczba imigrantów, którzy podejmują w Polsce pracę i pozostają w naszym kraju na stałe.   

„Mam nadzieję, że w Polsce będzie dużo większa otwartość właśnie na osoby innej narodowości” – powiedziała Blanka Zakrzewska zaznaczając, że na razie Polska nie jest krajem pierwszego wyboru, jeżeli chodzi o karierę zawodową. Dodała, że imigranci wzbogacają nasze społeczeństwo o swoje doświadczenia, o swoje wartości.

„Dla wielu osób z dojrzałych pokoleń zróżnicowanie, różnorodność jest normą. A dla młodych pokoleń to jest absolutna norma. Jest normą, że jesteśmy różni. Jest normą, że powinien istnieć świat równych szans” – tak odniosła się Donata Izdebska do zmian demograficznych w Polsce.

„Za chwilę na rynku pracy spotka się 5 pokoleń. W związku z tym budujmy środowisko dialogu międzypokoleniowego, szacunku i otwartości”- podsumowała.

Czytaj także: Razem lepiej – współpraca międzybankowa na rzecz włączającej kultury i poczucia przynależności

Źródło: BANK.pl