Cyberbezpieczeństwo: jak zwiększać odporność organizacji na zagrożenia cyfrowe

Cyberbezpieczeństwo: jak zwiększać odporność organizacji na zagrożenia cyfrowe
Zarządzanie cyberbezpieczeństwem stanowi coraz większe wyzwanie dla współczesnych instytucji finansowych. Rosnąca presja ze strony transgranicznych, zorganizowanych grup przestępczych, dysponujących olbrzymimi zasobami finansowymi, ludzkimi i technologicznymi, wywołuje reakcję regulatorów rynku finansowego w postaci coraz to nowych aktów prawnych i rekomendacji, mających choć w części stawić tamę działaniom kryminalnym.

Aby skutecznie dostosować się do nowych wymogów regulacyjnych, a przede wszystkim stawiać czoła wyrafinowanym technikom, stosowanym przez sprawców – banki muszą dysponować strategią cyberbezpieczeństwa, kompleksowo uwzględniającą zarówno kulturę organizacyjną instytucji, zasoby ludzkie, jak i możliwości technologiczne.

Te ostatnie są dziś nierzadko nieodzownym warunkiem skutecznego odpierania cyberataków, czy też przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Raport - Cyberbezpieczenstwo i AI - pobierz

Chodzi tu zarówno o możliwość wymiany informacji o zagrożeniach w czasie rzeczywistym, jak i zaawansowane narzędzia, zabezpieczające zarówno sam bank, jak i jego klientów, najbardziej narażonych na socjotechniczne ataki ze strony cyfrowych oszustów.

Czytaj także: Zadania banków w przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu

AI oraz ML wspierają bezpieczeństwo sektora finansowego

O tym, w jaki sposób zwiększać odporność organizacji na zagrożenia cyfrowe, o najczęściej spotykanych schematach działań przestępczych, a także o nowych możliwościach, jakie daje instytucjom finansowym wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, możemy przeczytać w najnowszym raporcie technologicznym.

Jego twórcy odnieśli się również do relacji pomiędzy bankiem a dostawcą rozwiązań cybersecurity, wskazując jak należy je kształtować, by osiągnąć maksymalny poziom ochrony przy jednoczesnym zoptymalizowaniu kosztów. 

Podając przykłady wykorzystania sztucznej inteligencji w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa cyfrowego, opracowanie wskazuje na pojawiające się równolegle ryzyka, takie jak niewystarczająca transparentność procedur, obsługiwanych przez AI, czy też wręcz możliwość podejmowania działań dyskryminacyjnych przez z pozoru tylko obiektywne boty.

Czytaj także: IT@BANK 2022: cyberbezpieczeństwo i klient w centrum uwagi

Raport praktyków i naukowców sektora IT nt. cybersecurity

Wydawcy opracowania – Związek Banków Polskich oraz Centrum Prawa Bankowego i Informacji wraz z Miesięcznikiem Finansowym BANK oraz portalem BANK.pl – skorzystali z ekspertyzy zarówno przedstawicieli świata nauki, jak i praktyków rynku.

Dlatego w opracowaniu znajdziemy również prezentacje, przygotowane przez partnerów raportu z sektora IT.

Czytaj także: Raport Specjalny | IT@BANK 2022 | Cyberbezpieczeństwo istotne jak nigdy dotąd

Opracowanie przygotowane przez Związek Banków Polskich , Centrum Prawa Bankowego i Informacji oraz partnerów technologicznych.