Core banking nowej generacji i transformacja cyfrowa ‒ jak ewolucyjnie modernizować bank
Najnowsze badania EY 2021 NextWave Global Consumer Banking Survey wskazują, że z usług wirtualnych banków korzysta już 27% konsumentów na świecie. Co więcej, dla 20% osób w wieku 25 ‒ 34 lata nowoczesny bank internetowy jest podstawową instytucją finansową. Ten trend będzie się utrzymywał, a klienci coraz chętniej będą korzystać z usług bankowych online.
Dlatego polskie banki powinny postawić dziś na unowocześnienie swoich kluczowych systemów. Zmodernizowany system główny ułatwi innowacje w obszarze produktów takich jak depozyty, lokaty czy kredyty, a jego skalowalność i działanie w czasie rzeczywistym pozwoli na zbudowanie nowoczesnego doświadczenia użytkownika.
Obejrzyj rozmowę Pawła Jakubika, członka Zarządu Microsoft w Polsce i Wojciecha Macha, Managing Directora GFT Poland w Microsoft Technology Center: bit.ly/MachJakubik
Elastyczność to klucz do sukcesu
Aby bezpiecznie wprowadzić zmiany w obrębie core bankingu, uniknąć błędów i niepowodzeń, warto skorzystać z pomocy doświadczonych ekspertów.
‒ Banki powinny postawić dzisiaj na budowanie relacji oraz zaangażowanej społeczności wokół oferowanych przez siebie usług i produktów. Uda się to tylko wtedy, kiedy będą mogły wprowadzić do oferty nowy, dostosowany do potrzeb grupy własnych klientów produkt w kilka tygodni, a nie – jak to się obecnie najczęściejzdarza – raz na kwartał. Taka elastyczność to dziś klucz do sukcesu – mówi Wojciech Mach, Managing Director w firmie GFT Poland, dostarczającej usługi cyfryzacji, integracji i wdrażania nowej technologii w bankowości oraz będącej partnerem Microsoft, z którym wspólnie realizuje wiele projektów opartych m.in. na chmurze Azure.
Jak radzą sobie z taką dynamiką wymagań rynku banki, których aktualne rozwiązania mają zwykle od kilkunastu do kilkudziesięciu lat i nie są przygotowane do przetwarzania ogromnej ilości danych w czasie rzeczywistym?
W momencie, gdy gwałtownie rośnie liczba transakcji (np. w dniu opłaty składki ZUS czy PIT), banki zmuszone są wyłączać inne obciążające system aktywności, aby zapobiec czasowej niedostępności usług dla klientów.
‒ Dziś banki, aby mogły funkcjonować bez zakłóceń, na kilka dni w miesiącu muszą wyłączyć na przykład aktywną sprzedaż produktów – komentuje Joanna Aleksandrowicz, Head of Financial Sector Consulting w GFT Poland.
– Aby utrzymać stałą ciągłość działania, powinny rozważyć transformację głównego systemu, czyli core bankingu, do rozwiązania nowej generacji oraz uruchomienie go w środowisku chmurowym, które potrafi skalować wydajność w zależności od aktualnych wymagań systemu.
Zwinne podejście do bankowej transformacji
Oczywiście, należy zdawać sobie sprawę, że taki proces wymaga czasu i ewolucyjnego podejścia. Banki to instytucje, których działanie opiera się na zaufaniu i stabilności. Choć klienci cenią sobie nowinki technologiczne, najważniejsze jest dla nich bezpieczeństwo i dostępność usług finansowych.
To dlatego banki szykujące się do zmian muszą solidnie przygotować się do takiego procesu. Pomóc w tym może wykorzystanie nowoczesnej metodyki i zwinne podejście do transformacji.
‒ Dobrą informacją jest to, że w Polsce wiele banków ma już podwaliny do tego, żeby stać się instytucjami finansowymi na miarę nowych czasów i oczekiwań klientów.
Naszym zadaniem, realizowanym wspólnie z klientami i partnerami w ramach rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej, jest wspieranie tych organizacji w zmianie kultury, modelu biznesowego i operacyjnego oraz zbudowaniu odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej wprowadzanie rozwiązań chmurowych – mówi Paweł Jakubik, członek Zarządu w polskim oddziale Microsoft.
Proces transformacji polskiej bankowości przyspieszany będzie dodatkowo przez wymagania nowych pokoleń użytkowników przyzwyczajonych do technologii, a także przez dostępność nowoczesnych systemów cloud native i zaawansowanej infrastruktury chmurowej.
Specjaliści z globalnym doświadczeniem
Eksperci z polskich firm modernizują z powodzeniem banki i ich systemy główne na całym świecie, pomagając im pozyskać rzesze nowych klientów. Przykładem może być bank Mox z Hong Kongu, który współtworzyli specjaliści z GFT Poland. Bank ten działa już od 18 miesięcy i dzięki innowacyjnym produktom oraz nowoczesnemu doświadczeniu klienta pozyskał w pierwszym roku swojej działalności 160 tys. klientów.
‒ Nasi inżynierowie mają kompetencje zdobyte na globalnych rynkach i aktualnie budują kilka nowych, również całkiem wirtualnych banków na świecie, a także pomagają modernizować się tym już istniejącym – dodaje Wojciech Mach z GFT. – Klienci z Azji czy ze Stanów chcą, aby „polskie umysły” brały udział w tworzeniu ich nowoczesnych, wirtualnych wersji. Mamy unikalną wiedzę – wiemy, jak łączyć ze sobą dwa skomplikowane światy: bankowości i innowacyjnej technologii. A dzięki eksperckim doświadczeniom w platformach, takich jak chmura Azure, możemy wprowadzać funkcjonalności, które umożliwiają bankom zbudowanie realnej przewagi konkurencyjnej.
Aktualnie GFT Poland współpracuje z firmami Thought Machine i Mambu, które specjalizują się w chmurowych technologiach core banking.
‒ Nasi specjaliści, rozumiejąc dokładnie zalety wprowadzanych innowacji, stają się członkami bankowych zespołów, w których wspólnie z biznesem budują innowacyjne produkty. Pracują ramię w ramię z zespołami banków i doradzają, jakie narzędzia chmurowe sprawdzą się w konkretnym przypadku, a z których lepiej zrezygnować.
Kluczem do sukcesu jest bowiem zrozumienie, jaką przewagę biznesową bank i biznes może zyskać dzięki wprowadzonym innowacjom – podkreśla Wojciech Mach z GFT.
Polskie banki mogą wykorzystać wysoki poziom zaufania klientów do ich brandów i zacząć wprowadzać cyfrowe zmiany. Aby sprostać wymaganiom nowoczesnych użytkowników, z których coraz większą grupę stanowią tzw. digital natives i odrobić trudne zadanie z innowacyjnego customer experience ‒ banki muszą zacząć od zbudowania solidnych fundamentów.
Wymiana systemów core i migracja do chmury zapewnia niższy koszt utrzymania i łatwiejszą, bardziej elastyczną skalowalność. Doświadczeni partnerzy, wykorzystujący nowoczesną i sprawdzoną przez innych technologię oraz znający lokalny rynek i regulacje prawne, sprawią, że proces zmiany stanie się przewidywalny i uporządkowany.
O GFT:
GFT to międzynarodowa firma specjalizująca się w tworzeniu rozwiązań IT dla biznesu, w tym dla sektora bankowości. Zatrudniamy 8000 osób w 15 krajach świata, z czego niemal 1500 w Łodzi, Poznaniu, Warszawie i Krakowie.
Napędzamy procesy transformacji cyfrowej u światowych potentatów sektora finansów: budujemy i modernizujemy banki i pomagamy im osiągać przewagę konkurencyjną dzięki chmurze. Jesteśmy partnerem Microsoft i współpracujemy z czołowymi dostawcami platform core banking: Thought Machine i Mambu.