Co pokazują badania NBP dot. rynku gotówkowego i preferencji płatniczych Polaków?

Co pokazują badania NBP dot. rynku gotówkowego i preferencji płatniczych Polaków?
Joanna Kołodziej. KOG 2025. Fot Michał Wagner
Ważne dla wiedzy na temat funkcjonowania rynku gotówkowego są rokroczne badania opinii publicznej dotyczące gotówki prowadzone przez Narodowy Bank Polski. Jak zapewniła dr Joanna Kołodziej, zastępca dyrektora Departamentu Emisyjno-Skarbcowego NBP, podczas Kongresu Obsługi Gotówki (KOG 2025) analizy te stanowią element Narodowej Strategii Bezpieczeństwa Obrotu Gotówkowego, będąc zarazem podstawą do podejmowania praktycznych działań na rzecz stabilności oraz sprawnego funkcjonowania rynku.

Przedstawicielka banku centralnego podkreśliła, iż NBP z pozostałymi uczestnikami obrotu pieniężnego – zarówno profesjonalnymi, jak banki czy firmy CIT, jak i konsumentami – bazuje na czterech filarach: pytamy, słuchamy, działamy i monitorujemy.

– Staramy się pozyskiwać wiedzę, reagować na potrzeby i sprawdzać efekty wdrażanych rozwiązań – wskazała Joanna Kołodziej.

Do takich działań, podjętych w odpowiedzi na zmieniające się realia rynkowe i oczekiwania uczestników obiegu gotówki, należała nowelizację zarządzenia nr 19 Prezesa NBP z roku 2018, która wprowadziła m.in. kryteria jakości obiegowej i wieloorientacyjne sortowanie banknotów. Zmiany te znacząco usprawniły procesy gotówkowe, zostały też ocenione nader pozytywnie przez banki i firmy CIT.

– Dziś nikt nie wyobraża sobie powrotu do wcześniejszych rozwiązań – podkreśliła przedstawicielka banku centralnego.

Czytaj także: KOG 2025: wiceprezes ZBP o znaczeniu gotówki

KOG 2025: co wiemy o preferencjach płatniczych Polaków?

Struktura preferencji płatniczych pozostaje względnie stabilna. W 2025 roku 7% uczestników badania, realizowanego przez NBP było gotowych płacić wyłącznie gotówką. Kolejne 28% respondentów decyduje się w pierwszej kolejności na pieniądz fizyczny, a 61% Polaków woli różne modele bezgotówkowe.

Ci, którzy wybierają gotówkę, najczęściej argumentują swą decyzję brakiem możliwości zapłaty inaczej niż gotówką – na ten czynnik wskazało aż 41% badanych.

Kolejne 34% odpowiedzi akcentowało potrzebę fizycznej obecności obu stron transakcji, a dla 31% respondentów najistotniejsza jest większa kontrola nad pieniędzmi przy płatnościach tradycyjnych.

Uczestnicy badania NBP wskazywali też inne argumenty przemawiające za płatnościami tradycyjnymi, jak choćby bezpieczeństwo i obawa przed oszustwami (27% wskazań) czy możliwość użycia w każdych warunkach, również przy braku zasilania czy zasięgu Internetu (27%).

Dla 19% ankietowanych kluczowa jest z kolei anonimowość przy płaceniu gotówką.

Z kolei w przypadku wyboru płatności bezgotówkowych na znaczeniu zyskały argumenty bezpieczeństwa, na które zwróciło uwagę 48% respondentów, dostępność 24/7 (45% wskazań) i możliwość realizacji transakcji zdalnie (40%).

Odnosząc się do doświadczeń konsumentów z płatnościami fizycznym pieniądzem najwięcej osób preferuje płatności gotówkowe przy niewielkich kwotach, do 10, 20 lub 50 zł. Odmowy przyjęcia gotówki dotyczą głównie transakcji do 100 zł i występują rzadko: aż 80% badanych nie spotkało się z taką sytuacją.

Przedstawicielka NBP przypomniała, iż takie praktyki są nielegalne – od listopada 2021 roku obowiązuje ustawowy nakaz akceptacji gotówki do określonej kwoty. Ta jest aktualizowana rokrocznie i obecnie obejmuje wartość 8300 zł.

Czytaj także: Prawie ¾ Polaków przechowuje zapas gotówki w domu

Zaopatrzenie gospodarstw domowych w gotówkę, ocena jakości banknotów

Jeśli chodzi o zaopatrzenie gospodarstw domowych w gotówkę, to rolę tę pełnią głównie bankomaty: w 2025 r. korzystało z nich 91% respondentów. One też są najlepiej oceniane przez aż 93% respondentów.

Na drugim miejscu znalazły się placówki bankowe (80%). Z usługi cashback oraz Poczty Polskiej korzysta ok. 20–25% badanych.

Największe zadowolenie budzą bankomaty – pozytywnie oceniło je 93% użytkowników.

Badania pokazały także zbieżność oczekiwań społeczeństwa co do nominałów w bankomatach z faktycznymi ustawieniami kaset – dominują banknoty 50 i 100 zł. Warto przypomnieć, iż nowelizacja zarządzenia NBP z 1 stycznia 2025 r. zobowiązuje banki do rotacyjnej obsługi wszystkich nominałów.

Polacy pozytywnie oceniają zarówno jakość polskich znaków pieniężnych, jak i poziom ich zabezpieczenia przed podrabianiem: 85% badanych uważa, że polskie banknoty są dobrze zabezpieczone. 83% respondentów deklaruje znajomość zasad postępowania z fałszywymi banknotami, choć w praktyce część odpowiedzi wskazuje na potrzebę dalszej edukacji.

Jednocześnie 60% oczekuje od NBP komunikacji w tym zakresie. Bank centralny odpowiada na te potrzeby, organizując szkolenia z rozpoznawania autentyczności znaków pieniężnych. W 2024 roku przeszkolono ok. 4 tys. osób z sektora bankowego, firm CIT, policji, administracji i handlu.

Ocena jakości banknotów w obiegu jest wysoka – pozytywnie wypowiada się 70% badanych. Najgorzej oceniane są najniższe nominały (10 i 20 zł), co naturalnie wynika z ich zużycia. W 2023 roku NBP zdecydował się czasowo ograniczyć ich recyrkulację, aby podnieść jakość obiegu.

Czytaj także: Przedstawiciel Bundesbanku o bezpośrednich oraz pośrednich kosztach płatności gotówkowych i bezgotówkowych

Źródło: BANK.pl