Citi Handlowy w II kwartale ’24 uzyskał 394 mln zł zysku netto, 36 proc. mniej rdr

Citi Handlowy w II kwartale ’24 uzyskał 394 mln zł zysku netto, 36 proc. mniej rdr
Fot. stock.adobe.com / OlekAdobe
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bank Citi Handlowy odnotował 394,12 mln zł skonsolidowanego zysku netto w II kw. 2024 r. wobec 611,53 mln zł zysku rok wcześniej, podał Bank. Wyłączając dodatkowy odpis, zysk wyniósłby 549 mln zł i byłby 2 proc. wyższy od oczekiwań.

„W II kwartale 2024 roku zysk netto Citi Handlowy wyniósł 394 mln zł (-36% r/r) i był pod wpływem jednorazowego odpisu pomniejszającego wartość w części dotyczącej segmentu Bankowości Detalicznej w wysokości 180 mln zł. Wyłączając ten odpis, zysk wyniósł 549 mln zł.

Bank utrzymuje wysoką rentowność kapitałową – wskaźnik ROE na koniec czerwca wyniósł 22,8%, a łączny współczynnik wypłacalności utrzymał się na poziomie 23,6%”- czytamy w komunikacie poświęconym wynikom banku Citi Handlowy.

Konsensus PAP Biznes zakładał, że w II kwartale Bank będzie miał 537,7 mln zł zysku netto, ale nie uwzględniał odpisu, o którym Bank informował w połowie sierpnia ‘24.

Bank Handlowy dokonał testu na utratę wartości, którego skutkiem był odpis pomniejszający wartość firmy o 180 mln zł w części dotyczącej segmentu bankowości detalicznej, co obciąży wyniki finansowe w II kw. 2024 roku.

Wyłączając ten odpis, zysk wyniósłby 549 mln zł, byłby więc 2 proc. wyższy od oczekiwań analityków.

Bank podał, że odpis wynikał przede wszystkim z rosnących kosztów, będących efektem utrzymującej się presji płacowej, a zdarzenie ma charakter jednorazowy.

Raportowany zysk netto w II kwartale spadł 36 proc. rdr i 13 proc. kdk.

Wynik z tytułu odsetek wyniósł 804,7 mln zł wobec 831,94 mln zł rok wcześniej. Wynik z tytułu prowizji i opłat sięgnął 147,82 mln zł wobec 142,05 mln zł rok wcześniej.

Całkowite przychody Citi Handlowy wyniosły 1,1 mld zł (-4% r/r). Wynik z tytułu odsetek zmniejszył się o 3% r/r ze względu na jednorazowe zdarzenia, m.in. zaksięgowanie rezerwy na wakacje kredytowe.

Wynik z tytułu opłat i prowizji urósł o 4% w stosunku do poprzedniego roku. Koszty działania banku wyniosły 355 mln zł (+4% r/r). Wskaźnik kredytów niepracujących spadł do rekordowo niskiego poziomu 2,8%, wymieniono dalej w komunikacie.

Czytaj także: Citi ponowił ofertę sprzedaży swojego biznesu detalicznego w Polsce

Citi Handlowy z rekordowym finansowaniem dla MŚP

Elżbieta Światopełk-Czetwertyńska

„To kolejny kwartał, w którym notujemy przychody powyżej 1 mld zł. Cieszy mnie też, że widać pozytywne sygnały w kredytach dla klientów segmentu Bankowości Instytucjonalnej. Dynamiki roczne nie pokazują jeszcze odbicia, ale mamy do czynienia z drugim kwartałem z rzędu, w którym rosną nasze wolumeny kredytowe.

Zmianę szczególnie widać w kluczowym dla nas segmencie małych i średnich przedsiębiorstw. Udzieliliśmy rekordowe 2 mld zł nowego finansowania, wspierając klientów między innymi w przejęciach i nowych inwestycjach.

Zrealizowaliśmy nasz strategiczny cel udzielenia 1 mld zł na zieloną transformację. Mamy dobre wyniki w bankowości detalicznej, w tym w zarządzaniu majątkiem i biznesie kartowym” – powiedziała prezes Elżbieta Czetwertyńska, cytowana w komunikacie.

Rosnący sektor bankowości detalicznej

W Bankowości Detalicznej liczba klientów zamożnych osiągnęła historycznie najwyższy poziom – na koniec II kwartału przyrost netto wyniósł 8% r/r. Aktywność inwestycyjna nowych i istniejących klientów, w tym wykorzystanie dotychczasowej bazy depozytowej, wpłynęły na wzrost salda produktów inwestycyjnych (wraz z inwestycjami dwuwalutowymi) o 21% r/r na koniec II kwartału, przy jednoczesnym wzroście salda depozytowego o 3% r/r.

Liczba rachunków walutowych urosła w ciągu roku o 4% r/r, a jednocześnie liczba klientów korzystających z funkcji karty wielowalutowej wzrosła o 35% r/r, wymieniono w materiale.

W II kwartale 2024 roku liczba pozyskanych kart oraz wartość transakcji wykonanych kartami kredytowymi utrzymały się na podobnym poziomie, jak w analogicznym okresie 2023 roku. Wolumen sprzedaży pożyczek gotówkowych w II kwartale wzrósł o 37% r/r. W tym okresie sprzedaż kredytów gotówkowych dla nowych klientów była wyższa o 48% r/r. Saldo pożyczki gotówkowej wzrosło o 6% r/r, podano także.

„W tym roku w ramach regularnego testu na utratę wartości Bank dokonał odpisu pomniejszającego wartość firmy w segmencie Bankowości Detalicznej. Odpis wynika przede wszystkim z rosnących kosztów, będących efektem utrzymującej się presji płacowej. Zdarzenie ma charakter jednorazowy” – czytamy dalej w komunikacie.

Citi Handlowy przedstawi nową strategię w grudniu ’24, uwzględni segment detaliczny

Citi Handlowy zaprezentuje w grudniu nową strategię na lata 2025-2027, zapowiedziała prezes Elżbieta Czetwertyńska. Dodała, że nowa strategia będzie uwzględniała segment detaliczny.

„Naszą nową strategię zaprezentujemy w grudniu, po przedstawieniu jej radzie nadzorczej” – powiedziała Elżbieta Czetwertyńska podczas telekonferencji z dziennikarzami.

Zapowiedziała, że nowa strategia będzie uwzględniała segment detaliczny.

„Oczywiście, że uwzględniamy [segment detaliczny w strategii], jesteśmy w trakcie przygotowania kierunków strategicznych, które przedstawimy radzie nadzorczej. Do momentu, kiedy nie będzie decyzji co do sprzedaży bankowości detalicznej, będziemy ten segment oczywiście uwzględniać w naszej strategii” – stwierdziła prezes.

Citi Handlowy zapowiedział sprzedaż segmentu detalicznego wiosną 2021 r., co wynikało ze strategicznej decyzji podjętej przez Citigroup, która wtedy oznajmiła, że będzie dążyła do wyjścia z bankowości detalicznej na 13 rynkach. W listopadzie 2023 r. bank informował, że wrócił do procesu poszukiwania kupca na biznes detaliczny.

W lutym 2024 r. Elżbieta Czetwertyńska mówiła, że spodziewa się, iż rozmowy z potencjalnymi inwestorami zainteresowanymi biznesem detalicznym Banku rozpoczną się „w niedługim czasie”.

Z kolei w czerwcu br. Business Insider poinformował, że Citigroup wznawia próbę sprzedaży swojego polskiego biznesu detalicznego.

Czytaj także: Citi Handlowy zmienia propozycję podziału zysku netto za 2023 rok

Citi Handlowy zapowiada kontynuację polityki dywidendowej

„Cieszy mnie pozytywny trend przychodów i spadek całkowitych kosztów operacyjnych w drugim kwartale. Jest to widoczne zarówno w działalności klientowskiej, jak i inwestycyjnej. Biznesy związane z rynkami kapitałowymi tj. działalność maklerska i powiernicza kontynuują wzrosty.

Ma to odzwierciedlenie w solidnym zysku netto, który został osiągnięty pomimo jednorazowych zdarzeń, które go obciążyły i były związane ze spisaniem wartości firmy w segmencie Bankowości Detalicznej czy efektem tzw. wakacji kredytowych.

wiceprezes do spraw finansowych Patrycjusz Wójcik, Citi Handlowy

Sytuacja płynnościowa i kapitałowa Banku utrzymuje się na bardzo bezpiecznych poziomach i pozwala na kontynuację polityki dywidendowej Banku, której efektem jest wypłata rekordowej dywidendy w lipcu” – skomentował wiceprezes do spraw finansowych Patrycjusz Wójcik.

Aktywa razem Banku wyniosły 73,07 mld zł na koniec II kw. 2024 r. wobec 73,39 mld zł na koniec 2023 roku.

W pierwszej poł. 2024 roku Bank miał 848,15 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 1 215,29 mln zł zysku rok wcześniej.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2024 r. wyniósł 880,84 mln zł wobec 1 216,17 mln zł zysku rok wcześniej.

***

Citi Handlowy powstał z połączenia Banku Handlowego w Warszawie – najstarszego komercyjnego banku w Polsce i Citibank (Poland) S.A.

W ofercie grupy kapitałowej oprócz klasycznych usług bankowych znajdują się usługi i produkty rynku kapitałowego oferowane przez dom maklerski oraz produkty leasingowe. Bank jest notowany na rynku głównym GPW od 1997 r. Aktywa razem banku wyniosły 73,39 mld zł na koniec 2023 r.

Źródło: PAP BIZNES, ISBnews