Brak pracowników największym problemem firm obsługujących gotówkę w Polsce

Brak pracowników największym problemem firm obsługujących gotówkę w Polsce
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Podczas Kongresu Obsługi Gotówki 2024 przedstawiciele NBP mówili, że wartość gotówki w obrocie gospodarczym w Polsce już wkrótce osiągnie wielkość 400 miliardów złotych. Prawdopodobnie ¼ tej gotówki jest procesowana przez Impel - powiedział w wywiadzie dla BANK.pl Bartłomiej Szymański, wiceprezes Impel Cash Solutions Sp. z o.o.

Impel Cash Solutions jest jedną z czterech największych firm logistycznych obsługujących gotówkę w naszym kraju.

„Firma zajmuje się liczeniem i transportowaniem gotówki. Transport w Impel Cash Solutions jest głównie potrzebny do tego, aby gotówka trafiła do naszych centrów gotówkowych i tam została przeliczona” – mówił Bartłomiej Szymański.

Czytaj także: Gotówka nie jest przeżytkiem, ale znajduje się w odwrocie

Nadszedł czas na konkurowanie jakością

Na pytanie – czy jest możliwe obniżenie kosztów obsługi gotówki nasz rozmówca przyznał, że firmy obsługujące proces zarządzania gotówką przez ostatnie 10 lat koncentrowały się na obniżaniu kosztów swojego działania.

„Wydaje mi się, że doszliśmy już do takiego momentu, w którym koszty już nie będą mogły być niższe, szczególnie ze względu na brak dostępności wykwalifikowanego personelu. Teraz będzie rynek konkurował bardziej jakością i przede wszystkim dostępnością usług” – stwierdził Bartłomiej Szymański.

Okazuje się jednak, że dostępność usług firm obsługujących gotówkę nie jest stuprocentowa.

„Jesteśmy firmą komercyjną, więc zależy nam na tym, żeby być dostępnym dla wszystkich, ale ponieważ trudno teraz na rynku o wykwalifikowanych pracowników to w ostatnich latach spotkałem się już z sytuacjami, kiedy musieliśmy niestety odmawiać obsługi niektórych klientów” – wyjaśnił.

Czytaj także: Wczoraj, dziś i jutro cash processingu

Nowe technologie na rynku obsługi gotówki

Na pytanie – czy AI i nowe technologie mogą w pewnym zakresie zastąpić pracowników firm obsługujących gotówkę – Bartłomiej Szymański zauważył, że sztuczna inteligencja już pomaga np. w optymalizowaniu tras służących do transportowania gotówki. Jednak jego zdaniem trudno sobie wyobrazić, aby AI zastąpiła załogi konwojujące gotówkę.

„W sferze teoretycznych rozważań jest wykorzystywanie samochodów autonomicznych czy dronów do transportu gotówki. Ale na razie są inne wyzwania przed naszą branżą, bardziej pragmatyczne i prostsze”- skonstatował.

Mówiąc o rozwiązaniach, które mogą wkrótce się pojawić na rynku wskazał na urządzenia, które w sklepach mogą przyjmować płatności gotówkowe od klientów i same wydawać im resztę w banknotach lub w bilonie, bez udziału sprzedawcy.

„Automatyzacja obsługi gotówki bezpośrednio w punktach retailowych, czy nawet w bankach jest przyszłością. Skraca ona czas potrzebny do obsługi gotówki. Klient może mieć szybciej zarejestrowane  pieniądze na rachunku bankowym.

Dodatkowo to rozwiązanie pozwala uelastycznić godzinę odbioru gotówki, bowiem do urządzenia możemy podjechać w każdym momencie – nie jest nam potrzebny pracownik sklepu do udostępniania gotówki.

Tym samym pracownicy w sklepie nie muszą się zajmować gotówką, a mogą swój czas poświęcić na  obsługę klientów czy na inne czynności” – argumentował  Bartłomiej Szymański.

W jego opinii w najbliższych 2-3 latach tego typu urządzenia pojawią się w Polsce.

Czytaj także: Rynek obrotu gotówkowego w strategiach instytucji finansowych

Źródło: BANK.pl