Bankowość i Finanse | Technologie – Deloitte | Uczenie maszynowe zmienia świat?

Bankowość i Finanse | Technologie – Deloitte | Uczenie maszynowe zmienia świat?
Fot. Deloitte Polska
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z Anną Wiącek-Kocot, partnerką w Zespole Strategii i Transformacji Technologicznej Deloitte, rozmawiali Paweł Minkina i Konrad Machowski.

Banki aktywnie uczestniczą w cyfrowej transformacji, a polski sektor finansowy nie odstaje od światowej czołówki firm technologicznych, co potwierdzają liczne badania i statystyki. Czy tak obszerna problematyka, jak zmiana lub aktualizacja systemów głównych powinna zainteresować bankowców, czy te instytucje są już na tym etapie, że takich zmian nie potrzebują?

– Obecnie wszystkie przedsiębiorstwa stają się firmami technologicznymi. Prezes Zbigniew Jagiełło zwykł mawiać, że PKO Bank Polski to firma technologiczna z licencją bankową. To w pełni oddaje zaawansowanie sektora w obszarze IT. Badania, także te prowadzone przez Deloitte, jak choćby Digital Banking Maturity (https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/financial-services/articles/digital-banking-maturity-2020.html) wskazują, że polskie banki są blisko ścisłej czołówki cyfryzacji.

Jeśli przyjrzymy się ostatnim doświadczeniom z cyfryzacji w sektorze bankowym, to zauważymy, że banki przez ostatnie lata koncentrowały się głównie na warstwie „frontendowej”, czyli komunikacji z klientem, aplikacjach mobilnych czy bankowości elektronicznej. Chodziło o to, żeby dostarczyć klientowi to, czego potrzebuje w świecie wirtualnym. Dlatego uspójniano doświadczenia w różnych kanałach, wdrażano rozwiązania typu PFM (Personal Finance Management), pomagające klientowi zarządzać swoimi finansami czy integrowano usługi dodane w myśl idei, że dla klienta celem nie jest samo zaciągnięcie kredytu czy otwarcie rachunku, tylko chciałby również za pośrednictwem banku załatwiać swoje codzienne sprawy. Była to cyfryzacja realizowana ze względu na ścieżki klienta.

Drugim ważnym obszarem cyfryzacji były procesy – zarówno te na styku z klientem, jak np. wnioskowanie o kredyt online, ale również wewnętrzne – zastępowano papier i ręczne operacje e-dokumentami i workflowami. Żeby obsługa była tańsza, szybsza, bardziej przyjazna nie tylko dla klienta, ale i dla pracownika.

Zmienia się zatem otoczenie centralnego systemu bankowego, pojawiają się nowe aplikacje IT, które z tym systemem muszą się efektywnie komunikować, pojawiają się nowe produkty które trzeba w tym systemie obsłużyć. Ale sam system centralny, często wdrożony 15-20 lat temu, nie ulega znaczącej modernizacji. A cała rzecz w tym, że podstawą do świadczenia usług i transakcyjnej obsługi produktów bankowych jest zawsze system centralny. To trochę tak, jakbyśmy kupili kilkudziesięcioletni dom i chcielibyśmy wymienić okna na takie, które generują prąd ze światła słonecznego albo zainstalować pompę ciepła, wykorzystującą odnawialne źródła energii. Nie jesteśmy w stanie tego zrobić bez wymiany całej instalacji. Dokładnie to samo się dzieje w bankach. Jeżeli chcemy przeprowadzić transformację cyfrową, to możemy z wierzchu nieco zmienić perspektywę klienta czy użytkownika, ale bardzo często musimy też odnowić to, co stanowi tę starą instalację. Stary, nieoptymalnie rozwijany, nieudokumentowany system główny utrudnia efektywne wdrażanie zmian w innych obszarach – może to wymuszać kompromisy albo kolejne obejścia, np. może ograniczać przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym. Wówczas modernizacja systemu głównego zdecydowanie powinna być przedmiotem zainteresowania menedżerów banku.

Nawiązując do spostrzeżeń prezesa Jagiełły, całkiem niedawno wskazywał on w wywiadzie dla naszego miesięcznika, że zmieniły się strategie banków. Odchodzi się od sieci sprzedaży, opiera się strategię na budowie relacji z klientem już nie poprzez klasyczny internet, tylko głównie rozwiązania mobilne. To zaś zmienia architekturę położenia zespołów IT w instytucji finansowej. Czy istnieje potrzeba zaprojektowania relacji tak, żeby zespół IT miał dużo szerszy wgląd w rozwój samego banku, poszczególnych rozwiązań, być może sposobu sprzedaży produktów, i czy takie zmiany zachodzą już obecnie w bankach?

– Odejście od tradycyjnych placówek na rzecz kanałó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK