Raport Specjalny | Trendy Bankowości 2024 | Tak mogą zmienić się przepisy w tym roku

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Minione lata przyzwyczaiły nas do ożywionej aktywności legislacyjnej – zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim. Mnogość przepisów dotyczących rynku finansowego, wdrażanych rokrocznie, zyskała nawet miano regulacyjnego tsunami, a wiele wskazuje, że rok 2024 nie będzie pod tym względem wyjątkowy.

Propozycje zmian w funkcjonowaniu Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, perspektywa wydłużenia tzw. wakacji kredytowych, wreszcie uchylenie nieprzemyślanych przepisów nadających uprawnienia konsumenckie rolnikom – wokół tych, jakże aktualnych, zagadnień toczy się najbardziej ożywiona dyskusja. Równocześnie trwa procedowanie szeregu innych aktów prawnych. Projekty te, choć zdecydowanie mniej medialne aniżeli spór wokół kredytów frankowych czy wakacji kredytowych, przyniosą długofalowe konsekwencje dla całego rynku finansowego. Niektóre z nich, jak choćby pakiet ­PSD3/PSR,
rozporządzenie DORA czy AI Act, prezentowaliśmy już na naszych łamach, w tym numerze (na stronie 82) omawiamy postanowienia unijnej dyrektywy CCD II.

Pora zatem na kilka przykładów działań legislacyjnych istotnych nie tylko z punktu widzenia sektora finansowego, ale również przeciętnego konsumenta.

  1. Kryptowaluty pod szczególnym nadzorem

O tym, że na bitcoinie czy ethereum można było zarobić całkiem pokaźne sumy, przekonało  się wielu inwestorów. Równie długa jest lista tych, którzy padli ofiarą oszustów, bez większej trudności publikujących w internecie oferty rzekomo lukratywnych inwestycji w kryptoaktywa, które w swej istocie były jedynie przykrywką dla wyłudzania środków pieniężnych lub danych osobowych. Rzecz w tym, że rynek krypto nie podlega nadzorowi, a jedyne regulacje odnoszące się do tego segmentu dotyczą przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Statystyczny Kowalski nie jest zatem w stanie w sposób wiarygodny ustalić, czy dana platforma krypto jest przedsięwzięciem uczciwym, czy też kolejną pułapką zastawioną przez cyberprzestępców.

Na problem ten wielokrotnie zwracał uwagę polski nadzór. „Na rynku kryptoaktywów nie ma rozwiązań prawnych regulujących szeroko rozumiany obrót czy ochronę inwestorów, a KNF nie licencjonuje ani nie nadzoruje tego rynku. Tym samym w przypadku nieprawidłowości inwestorzy (klienci pośredników) nie mogą liczyć na działania KNF” – podkreślono w komunikacie wystosowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego jesienią ub.r.

Uszczelnieniu tej luki prawnej służyć ma unijne rozporządzenie nr 2023/1114 w sprawie rynku kryptoaktywów (MiCA) wchodzące w życie z końcem tego roku oraz wydane na jego podstawie stosowne regulacje na szczeblu krajowym. KNF przestrzega jednak, iż kres wolnej amerykanki w tym sektorze nastąpi dopiero w lipcu 2026 r. – tyle bowiem czasu zyskali dotychczasowi dostawcy usług krypto na dostosowanie się do nowych reguł.

Podjęcie prac nad ustawą ustanawiającą ramy prawne dla stosowania ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK