Banki spółdzielcze: Spółdzielcy w nowej Radzie ZBP
Arkadiusz Lewicki Sekretarz Rady ds. Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorców ZBP, sekretarz Sekcji Banków Spółdzielczych i Zrzeszających oraz dyrektor Zespołu ds. Programów Publicznych i Środowisk Gospodarczych w Związku Banków Polskich. Dyrektor Krajowego Punktu Kontaktowego ds. Instrumentów Finansowych Programów ramowych UE, członek m.in.: Komitetu Monitorującego Program Rozwoju Obszarów Wiejskich przy Ministrze Rolnictwa i Rozwoju Wsi. |
Małe firmy w bankach spółdzielczych
W Polsce działają już prawie dwa miliony przedsiębiorstw niefinansowych, określanych jako aktywne. Dane GUS za ostatnie dwadzieścia lat pokazują, że liczba przedsiębiorstw aktywnych stale rośnie. Podmioty sektora MŚP to zdecydowana większość (99,8%) spośród wszystkich działających firm. Staje się on kluczowy w budowaniu stabilnego wzrostu gospodarczego na całym świecie. Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorców w Polsce wytwarza już ponad 65% PKB i tworzy miejsca pracy dla ok. 70% wszystkich zatrudnionych.
W porównaniu ze średnią unijną, polski sektor MŚP jest w większym stopniu zdominowany przez mikroprzedsiębiorstwa (stąd podkreślenie ich roli i specyfiki w nazwie nowej rady ZBP), których udział w całkowitej liczbie firm wynosi ponad 95% (w UE 93%). Udział średnich przedsiębiorstw to zaledwie 0,9%, a małych 3,3%. Sektor MŚP to bardzo zróżnicowane środowisko. Jak już wspomniałem, zdecydowaną większość stanowią mikro przedsiębiorcy, w tym często po prostu samozatrudnione osoby fizyczne, o absolutnie innej gamie oczekiwań i możliwości niż firmy średniej wielkości. Rodzi to określone problemy natury statystycznej i utrudnia parametryzowanie tego rynku, także w sektorze bankowym.
Sektor MŚP, także w Polsce, korzysta coraz chętniej z oferty bankowej. Z badań, jakie opublikował w pierwszej połowie br. CBM Indicator wraz z Warszawskim Instytutem Bankowości wynika, że mikro i mali przedsiębiorcy są zadowoleni ze współpracy z bankami. Najbardziej satysfakcjonuje ich jakość obsługi klienta oraz alternatywne kanały dystrybucji. Przedsiębiorcy pośród najchętniej wybieranych instytucji wskazują także na banki spółdzielcze.
Piotr Chrzanowski
wiceprzewodniczący Rady ds. Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorców ZBP oraz wiceprezes zarządu Banku Polskiej Spółdzielczości S.A.
Dla nas sektor MŚP stanowi bardzo ważną grupę klientów. Małe i średnie firmy szybko rosną, przez co zmieniają się ich potrzeby i oczekiwania – ważne więc, aby zaproponować rozwiązania adekwatne do sytuacji oraz warunków. Bank Polskiej Spółdzielczości wraz ze zrzeszonymi bankami spółdzielczymi na koniec sierpnia bieżącego roku udzielił MŚ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI