Arval rośnie w Polsce szybciej niż na rynku globalnym

Rok 2025 rozpoczął się od przyznania Firmie platynowego medalu EcoVadis za strategię CSR oraz ogłoszenia kontynuacji planu strategicznego Arval Beyond pod nazwą Arval 26 & Beyond.

– W 2024 roku potwierdziliśmy siłę naszej współpracy i partnerstw, osiągając ważne strategiczne cele.
Dzięki zaangażowaniu naszego zespołu, wsparciu Grupy BNP Paribas i zaufaniu partnerów robiliśmy kolejne kroki, aby lepiej wspierać klientów w ich mobilności i przejściu na bardziej zrównoważone źródła energii.
Te solidne podstawy pozwalają nam z optymizmem patrzeć na 2025 rok – jesteśmy gotowi na nowe wyzwania i dalszy rozwój w szybko zmieniającym się rynku – mówi Alain van Groenendael, prezes i dyrektor generalny Arval.
Czytaj także: Robert Antczak został wybrany na trzecią kadencję prezesa PZWLP
Arval w Polsce z niemal 1/4 rynku wynajmu długoterminowego
Dzięki globalnym osiągnięciom, które umocniły pozycję Arval na rynku międzynarodowym, firma także w Polsce odnotowała znaczący wzrost, potwierdzając swoje ambicje i zdolność dostosowania się do dynamicznego otoczenia. W 2024 roku Arval Service Lease Polska, który zatrudnia już ponad 300 osób, zwiększył flotę wynajmowanych pojazdów w Polsce do ponad 77,7 tys. sztuk, co stanowi 8-procentową dynamikę rok do roku.
Tym samym Arval kolejny rok z rzędu utrzymał swoją mocną pozycję lidera polskiego rynku Car Fleet Management (CFM) pod względem wielkości floty z szacowanym udziałem na poziomie około 23% (wg statystyk Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów).
Największego rozpędu nabrał w minionym roku wynajem dla przedsiębiorstw z sektora średnich firm korporacyjnych oraz klienta detalicznego (mikrofirmy, jednoosobowe działalności gospodarcze, klienci indywidualni). Korporacje średniej wielkości wynajmowały od Arval 13,8 tys. pojazdów (wzrost o 10% r/r), a klienci z segmentu detalicznego użytkowali niemal 18 tys. samochodów (wzrost o 15% r/r).
– 2024 rok był okresem wielu wyzwań w kontekście ogólnej sytuacji gospodarczej, rosnącej presji na zrównoważony rozwój oraz zmieniającego się otoczenia regulacyjnego. W tym czasie odnotowaliśmy szczególnie duże zainteresowanie usługą wynajmu pojazdów wśród małych i średnich przedsiębiorstw, mikrofirm oraz jednoosobowych działalności gospodarczych co pokazuje, że firmy te potrafią adaptować się do sytuacji, szukając rozwiązań, które zagwarantują stały poziom kosztów i bezpieczeństwo finansowe.
Jako lider rynku Car Fleet Management (wg danych PZWLP), Arval nieustannie inwestuje w innowacje, zrównoważoną mobilność oraz elastyczne rozwiązania, które odpowiadają na wyzwania współczesnego biznesu.

Niezmiennie od lat podkreślam, jak kluczową rolę w naszym sukcesie odgrywa zespół, który swoją wiedzą i zaangażowaniem przyczynia się do realizacji naszej wizji. To połączenie eksperckiego podejścia, elastycznych rozwiązań oraz bliskiej współpracy z klientami pozwala nam utrzymać wiodącą pozycję na rynku i skutecznie reagować na zmiany – mówi Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska.
W 2024 roku klienci Arval w Polsce dalej intensywnie inwestowali w transformację energetyczną flot. Na koniec grudnia Arval wynajmował 17,8 tys. aut ze zelektryfikowanymi napędami (auta w pełni elektryczne BEV, hybrydy HEV, hybrydy typu Plug-in PHEV), w tym ponad 4500 samochodów w pełni elektrycznych (+43% r/r).
Z tej puli przeszło 3600 pojazdów uzyskało dotację z zakończonego już programu „Mój elektryk 1.0”. Klienci Arval skorzystali łącznie z ponad 161 mln zł dofinansowania, co stanowi niemal 27% całej kwoty przeznaczonej na program, w ścieżce dotyczącej leasingu i wynajmu.
Oprócz samochodów elektrycznych, Arval rozwija także ofertę innych rozwiązań z zakresu nowej mobilności. Na koniec 2024 roku firma wynajmowała klientom już 530 rowerów, które stanowią uzupełnienie flot samochodowych i mogą być atrakcyjnym benefitem dla pracowników. Na popularności zyskiwały też usługi alternatywne dla klasycznego wynajmu długoterminowego aut. W 2024 roku.
2500 klientów korzystało z tzw. re-leasingu, czyli ponownego wynajmu samochodów używanych w usłudze Arval Re-Lease. Z kolei elastyczna subskrypcja Arval Flex zyskała blisko 300 nowych użytkowników.
Arval cały czas rozwija też w Polsce centra współdzielonej mobilności Arval Mobility Hub, które umożliwiają łatwe współużytkowanie zelektryfikowanych pojazdów w obrębie jednej firmy. W obsługiwanym za pośrednictwem aplikacji mobilnej hubie mobilnościowym dostępne mogą być m.in. samochody elektryczne (także dostawcze), rowery oraz skutery. Na koniec 2024 roku z takich hubów korzystało już ponad 700 użytkowników.
Miniony rok stał także pod znakiem rozwoju konceptu Arval Store, czyli salonu samochodowego nowej generacji. Do pierwszego takiego punktu Arval w Warszawie dołączyły dwa kolejne – w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu – otwarte we współpracy z Grupą Mirai. W Arval Store w Dąbrowie Górniczej oferowane są nowe samochody dostępne w wynajmie długoterminowym, natomiast w Sosnowcu można kupić używane auta pokontraktowe z oferty Arval.
W 2024 roku Arval zaczął rozwijać w Polsce zupełnie nową część działalności – Arval Competence Centre Warsaw, czyli drugie po Słowacji centrum kompetencyjne Arval na świecie. Przejęło ono część korporacyjnych procesów, m.in. ocenę ryzyka kredytowego, wdrażanie nowych klientów i pracowników, a także weryfikację dostawców. Na koniec roku w ACCW pracowało niemal 80 osób, które obsługiwały 30 jednostek Arval w 27 krajach Europy i Ameryki Południowej.
Aktywny uczestnik transformacji energetycznej
Od 2020 roku, w ramach działań na rzecz odejścia od napędów spalinowych we flotach, opisanych w strategii Arval Beyond, Arval skoncentrował się na wspieraniu klientów w transformacji energetycznej.
Liczne działania, takie jak doradztwo oraz bogata oferta usług dodatkowych, m.in. wspierających ładowanie, przyniosły wymierne efekty w 2024 roku. Liczba pojazdów elektrycznych finansowanych globalnie przez Arval wzrosła do 573 086, co stanowi wzrost o 31% w porównaniu do 2023 roku, a w przypadku samochodów w pełni elektrycznych (BEV) odnotowano wzrost o 52%, do poziomu 253 373 pojazdów. W 2024 roku auta te stanowiły 22,6% nowych zamówień.
W samej Europie wzrost liczby samochodów BEV wprowadzonych na rynek przez Arval wyniósł 35%, gdy cały rynek europejski odnotował spadek o 2% (dane ACEA dla UE, EFTA i Wielkiej Brytanii, auta osobowe i lekkie pojazdy użytkowe). Dodatkowo Arval wyznaczył sobie nowe cele strategiczne: 100% aut BEV wśród nowych zamówień pojazdów dla pracowników firmy od 2025 roku, a do końca 2026 roku osiągnięcie liczby 400 000 aut w pełni elektrycznych w globalnej flocie finansowanej.
Z myślą o wzmocnieniu rynku używanych pojazdów elektrycznych i zapewnieniu pełnej przejrzystości, Arval jako jedyna firma leasingowa, zaczął w części krajów wystawiać certyfikaty kondycji baterii dla każdego sprzedawanego używanego auta BEV.
Globalne działania Arval zmierzające do rozwoju zrównoważonej mobilności wykraczają poza obszar celów komercyjnych firmy. W kwietniu 2024 roku firma uruchomiła inicjatywę Arval Energy, której celem jest integracja mobilności z sektorem energetycznym poprzez technologie V1G, Vehicle-to-Grid (V2G) oraz Vehicle-to-Home (V2H). Arval stał się także członkiem smartEn – Smart Energy Europe, stowarzyszenia integrującego rozwiązania dla czystej transformacji energetycznej skoncentrowane na konsumentach.
Firma zainwestowała również w Shift4Good, największy niezależny fundusz venture capital skupiony na dekarbonizacji przemysłu transportowego, a także stała się partnerem projektu EVVE (Environmental Recovery of Virtual Energy Storage), mającego na celu wdrożenie 800 stacji ładowania V2G w Europie.
Platynowy medal EcoVadis 2024
Na początku roku 2025 Arval otrzymał platynowy medal od EcoVadis– platformy oceniającej praktyki związane z odpowiedzialnością społeczną biznesu – za rok 2024. To prestiżowe wyróżnienie lokuje firmę w gronie 1% najlepszych przedsiębiorstw pod względem zaangażowania w działania związane ze środowiskiem, społeczeństwem i zarządzaniem (ESG).
Nagroda potwierdza, że zrównoważony rozwój stał się integralną częścią strategii firmy, a Arval konsekwentnie angażuje swoich partnerów i interesariuszy w podejmowanie działań o pozytywnym wpływie.
Czytaj także: Szybko rośnie rynek wynajmu długoterminowego aut w Polsce
Strategiczne partnerstwa na rzecz klientów i realizacji wizji firmy
W ubiegłym roku Arval nawiązał liczne partnerstwa z wiodącymi podmiotami w branży, w tym producentami samochodów, które pozwoliły na rozszerzenie oferty i zapewnienie bardziej spersonalizowanego i kompleksowego wsparcia dla klientów. Pod koniec 2024 roku Arval miał ponad 80 partnerstw typu white label z 15 producentami samochodów. W Polsce w minionym roku potwierdzone zostały takie współprace z markami: KIA, Ford oraz Hyundai, BYD i MG.
Ponadto, w ramach zobowiązania do przyspieszenia transformacji energetycznej i popularyzacji pojazdów elektrycznych, Arval kontynuował rozszerzanie współpracy z operatorami stacji ładowania. Pod koniec 2024 roku klienci Arval w Europie mieli dostęp do ponad 700 000 punktów ładowania.
Wzbogacanie oferty i usług – kluczowy element strategii
W tym roku Arval wprowadził nową ofertę Arval STAR (Strategiczna Transformacja poprzez Adekwatne Rekomendacje), która zastąpiła poprzedni program Arval SMART. Bazując na 35-letnim doświadczeniu zespołu firmy, Arval STAR oferuje konkretne narzędzia i procesy, idąc o krok dalej niż tradycyjne doradztwo strategiczne. Celem oferty jest wsparcie klientów korporacyjnych w radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi z transformacją energetyczną, ochroną środowiska oraz rosnącymi wymaganiami nowoczesnej mobilności.
800 000 pojazdów połączonych dzięki Arval Connect
Arval Connect to kompleksowa oferta usług opartych na połączeniach internetowych, która umożliwiła integrację 800 000 pojazdów – w tym 250 000, które korzystają z danych przekazywanych bezpośrednio przez producentów.
Korzystając z platformy telematycznej Arval Connect, klienci mogą obniżyć koszty eksploatacji floty, zwiększyć jej bezpieczeństwo, zadbać o środowisko oraz poprawić efektywność pracy swoich zespołów. Ponadto, dzięki danym z pojazdów, system oferuje między innymi proaktywną konserwację oraz odzyskiwanie pojazdów w przypadku kradzieży, co przekłada się na dodatkowe korzyści dla użytkowników.
60 000 użytkowników Arval Mobility Pass
We wrześniu 2023 roku Arval uruchomił w niektórych krajach usługę Arval Mobility Pass – przedpłaconą kartę fizyczną lub wirtualną, która umożliwia łatwe wykorzystanie przyznanych środków na opłacenie kosztów podróży wybranymi środkami transportu.
Rozwiązanie to zapewnia użytkownikom większą swobodę wyboru sposobu podróżowania oraz ułatwia korzystanie z ekologicznych form transportu. Pod koniec 2024 roku karta była dostępna we Francji, Holandii, Brazylii i Hiszpanii, a jej użytkownikami było niemal 60 000 osób – w tym blisko 50 000 związanych z Grupą BNP Paribas.
W ubiegłym roku w Polsce trwały testy tego rozwiązania, m.in. podczas Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej, a w 2025 roku Arval Mobility Pass będzie już dostępny dla polskich firm.
Ambicje Arval na 2025 rok
W 2025 roku Arval stawia sobie za główny cel wykorzystanie pozytywnego trendu ostatnich lat, aby jeszcze lepiej służyć swoim klientom, dzięki zespołowi wysoko zmotywowanych i zaangażowanych pracowników.
Ten rok to kontynuacja planu strategicznego Arval Beyond, zapoczątkowanego w 2020 roku, uzupełnionego o koncepcję „Arval 26 & Beyond”. Jej celem jest wyznaczenie priorytetowych projektów firmy oraz potwierdzenie dotychczasowych celów lub ustalenie nowych, które mają zostać osiągnięte do końca 2026 roku.
Arval kontynuuje także strategię wspierania klientów w elektryfikacji flot i wdrażaniu niskoemisyjnych rozwiązań mobilnościowych, opierając się na solidnych partnerstwach w dziedzinie mobilności i technologii. Dzięki temu firma zapewnia satysfakcję swoich klientów, która pozostaje kluczowym elementem jej strategii.
Arval opublikuje roczne sprawozdanie finansowe 7 marca 2025 roku.