Raport Specjalny | IT@BANK 2022 – BlueSoft | W technologii najważniejsi są ludzie
Z Wojciechem Pawińskim, prezesem zarządu BlueSoft, rozmawiał Karol Materna.
Z Wojciechem Pawińskim, prezesem zarządu BlueSoft, rozmawiał Karol Materna.
Oprócz znalezienia osób idealnie wpisujących się w potrzeby firmy, należy również umieć zachęcić i przekonać kandydata do zmiany miejsca zatrudnienia. Cały proces wymaga dużego kunsztu, dyskrecji oraz wiedzy biznesowej, pomagającej w negocjacjach.
Znaczne skrócenie procesu likwidacji szkody w Generali Polska było możliwe dzięki wdrożeniu AUTOWYPŁATY – nowej funkcjonalności systemów do likwidacji szkód w Generali Polska oraz integracji ze specjalną aplikacją (AWALS), która służy do samodzielnej kalkulacji odszkodowań przez klientów.
Dynamiczny rozwój gospodarki elektronicznej co i rusz generuje nowe zagrożenia dla bezpieczeństwa rynku finansowego. Odpowiedzią organów nadzorczych jest wzmożona aktywność regulacyjna, co z kolei stanowi dodatkowe obciążenie dla instytucji obowiązanych. I tu z pomocą przychodzi RegTech, czyli technologie ukierunkowane na optymalizację wypełniania wymogów regulacyjnych przez podmioty nadzorowane.
Mierzenie, a następnie redukcja śladu węglowego, to ogromne zadanie dla banków. Gdzie są dziś na tej drodze, z jakimi wyzwaniami się zmagają, jak architektura IT wpływa na wielkość emisji i które technologie mogą wspierać ich ograniczanie – te zagadnienia porusza raport „ESG: Sektor bankowy w poszukiwaniu drogi do zeroemisyjności”, przygotowany w ramach grupy roboczej przy Forum Technologii Bankowych i Związku Banków Polskich. Accenture jest koordynatorem prac grupy, a premiera raportu będzie w tym miesiącu.
W ciągu najbliższych dziesięciu lat musi nastąpić jedna z najszybszych przemian gospodarczych w historii świata. Dla firm i konsumentów oznacza to, że będą musieli zacząć funkcjonować tak, by ich negatywny wpływ na środowisko był możliwie najmniejszy. Branża płatności z kolei, dzięki innowacyjnym technologiom, może im w tym pomóc.
Polski rynek kapitałowy nie miał żadnych doświadczeń ani tradycji przed rokiem 1989, dlatego jego prekursorzy musieli tworzyć od podstaw infrastrukturę finansową. Jednym z ważniejszych podmiotów tej infrastruktury jest Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, który powstał w 1991 r. jako jeden z departamentów Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, a od roku 1994 funkcjonuje jako niezależna spółka.
Obniżanie kosztów prowadzonej działalności jest ze wszech miar pożądane, zwłaszcza kiedy nie grozi ograniczeniem zakresu i poziomu oferowanych usług. Pomóc w tym mogą nowoczesne technologie. Warto je wdrażać zwłaszcza dziś, by po dłuższym okresie rekordowo niskich stóp procentowych, banki mogły zwiększyć swoje marże z działalności depozytowo-kredytowej.
We wtorek wieczorem doszło do silnej przeceny złotego w wyniku napływających doniesień o wybuchu pocisku rakietowego na terytorium Polski przy granicy z Ukrainą, w wyniku którego zginęły dwie osoby.
Komisja Nadzoru Finansowego uchyliła częściowo swoją wcześniejszą decyzję w sprawie ING Banku Śląskiego. Łączna wysokość kar wynosi 4,285 mln zł – poinformowała we wtorek Komisja.
Rada Polityki Pieniężnej przedstawiła opinię na temat projektu budżetu na 2023 rok. Jak zauważyła, zakładany w projekcie przyszłorocznej inflacji średnioroczny poziom inflacji (9,8%) na 2023 r. jest niższy od prognozowanego w projekcji Narodowego Banku Polskiego (NBP), zgodnie z którą w 2023 r. inflacja obniży się jedynie w niewielkim stopniu.
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego skierował do konsultacji publicznych projekt nowelizacji Rekomendacji U dot. dobrych praktyk w zakresie bancassurance. Jedną z proponowanych zmian jest rozszerzenie kręgu objętych nią podmiotów o SKOK-i. Dostosowanie się do postanowień Rekomendacji U będzie wymagało od nich znacznego nakładu pracy i kosztów, pisze w komentarzu dla BANK.pl Agnieszka Binięda, Senior Associate w Lawspective Litwiński Valirakis Radcowie Prawni Sp.k.
mZUS to pierwsza aplikacja mobilna Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Umożliwia ona szybki dostęp do informacji i wniosków o świadczenia dla rodziny. np. 500 plus czy Dobry start – poinformowała prof. Gertruda Uścińska, prezeska ZUS.
Aplikacja Intaco – doskonale znana pracownikom banków spółdzielczych SGB – doczekała się nowej wersji. Jako Intaco MFK jeszcze lepiej wspiera efektywność wewnętrznych procesów kontrolnych, a przy okazji rozwija aktywność i elastyczność działania personelu bankowego.
Nie chcę zaczynać artykułu jak większość serwisów informacyjnych w ostatnich dniach, ale nie sposób nie odnieść się w tym miejscu do zbliżającego się upadku FTX, czyli jak dotychczas trzeciej największej giełdy kryptowalut na świecie. Wiele nagłówków „krzyczy” o końcu walut wirtualnych, wskazując jak ważna jest w tym wszystkim regulacja i konieczność sprawowania efektywnego nadzoru. Bardzo słusznie zresztą, bo tam gdzie środki finansowe i konsument, tam spore ryzyko, którym trzeba odpowiednio zarządzać, dr Michał Nowakowski, prezes PONIP.
Zgodnie z finalnymi danymi Głównego Urzędu Statystycznego inflacja CPI w Polsce zwiększyła się w październiku do 17,9% r/r wobec 17,2% w sierpniu, kształtując się zgodnie ze wstępnym szacunkiem GUS oraz poniżej konsensusu rynkowego (18,0%) oraz naszej prognozy (18,2%). Tym samym inflacja osiągnęła najwyższy poziom od grudnia 1996 r. i od 19 miesięcy pozostaje znacząco powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego Narodowego Banku Polskiego (3,5% r/r).
Zarząd GTC otrzymał pisemne oświadczenia Daniela Obajtka o jego rezygnacji z zasiadania w radzie nadzorczej spółki ze skutkiem natychmiastowym – poinformowała spółka w komunikacie.
Dziewięć giełdowych banków zanotowało łącznie w III kwartale 2022 roku 4,22 mld zł straty netto, wyniki banków w tym okresie obciążyły przede wszystkim koszty wakacji kredytowych w wysokości 12,8 mld zł.
W wielu przedsiębiorstwach i branżach to właśnie pracownicy tworzą najbardziej wartościowy interfejs z klientem, decydując przy tym, ile czasu, uwagi i zaangażowania poświęcą indywidualnym sprawom odbiorców marki. W ten sposób Employee Experience (EX) powoli staje się elementem strategii i działań firm, który ściśle musi współpracować z Customer Experience (CE). Dla przedsiębiorstw oznacza to konieczność jednoczesnej koncentracji na klientach i pracownikach – bo utrzymanie jednych leży w rękach drugich.
Tradycyjna działalność depozytowo-kredytowa banków staje się coraz mniej opłacalna. To efekt niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego, ale i rosnącej konkurencji ze strony fintechów, bigtechów czy sektora e-commerce, coraz śmielej poczynających sobie w kolejnych obszarach rynku finansowego. Gdzie zatem szukać alternatywnych źródeł przychodów? Odpowiedzią mogą być usługi cyfrowe.