Artykuły ze źródła: Miesięcznik Finansowy BANK

BANK 2023/06

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – Depozyty i Restrukturyzacja Banków | Nowe propozycje zmian

Komisja Europejska po kilku latach pracy opublikowała nowe propozycje dotyczące zmian w unijnych zasadach gwarantowania depozytów bankowych oraz przeprowadzania uporządkowanej restrukturyzacji i likwidacji banków. Warto zatem przyjrzeć się tym proponowanym zmianom, nawet jeśli szanse na ich uchwalenie w tej kadencji Parlamentu Europejskiego wydają się mocno ograniczone.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/06

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – Asseco Poland | Ucyfrowienie powinno wpływać na optymalizację realizacji strategii biznesowej

Polskim bankom nie sposób zarzucić braku innowacyjności. W ubiegłorocznej edycji realizowanego przez Deloitte badania „Digital Banking Maturity” wśród trzydziestu globalnych cyfrowych liderów z branży finansowej znalazło się aż sześć podmiotów z Polski. Rzecz w tym, że klienci stawiają bankom znacznie wyższe wymagania niż nawet najsurowsi jurorzy w uznanych rankingach.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/06

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – GFT Poland | Rozwój usług bankowych a oczekiwanie współczesnego klienta

Jedyną stałą we współczesnym świecie jest zmiana. Zmieniają się społeczeństwa, zmienia się gospodarka, ciągle ewoluuje styl życia – zrównoważony rozwój, równość i poczucie wspólnoty nie są już tylko frazesami powtarzanymi przez marzycieli i aktywistów, ale stały się częścią strategii biznesowych. Każdy sektor i każda branża, by zachować stabilność i się rozwijać, muszą wziąć pod uwagę nowe warunki. Banki i sektor finansowy nie są tu wyjątkiem. Najważniejszym trendem – na podstawie obserwacji innych branż – jest budowa silnej i trwałej relacji z klientem oraz spełnianie jego oczekiwań. Najistotniejsze z nich to mobilność usług, szeroka ich dostępność, elastyczność, indywidualizacja i cyberbezpieczeństwo.

CZYTAJ WIĘCEJ
Aleksander Gawroński
BANK 2023/06

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 – Veritas LLC / Comtegra SA | Stopniowe przechodzenie w kierunku rozwiązań zero trust

Przejście w model zero trust, podobnie jak migracja do chmury, nie może być procesem zerojedynkowym. Nakłady na bardzo szybką zmianę byłyby wówczas nieadekwatne do korzyści – podkreśla Aleksander Gawroński, dyrektor Departamentu Infrastruktury Informatycznej w mBanku, w rozmowie z Michałem Pawłowskim.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/06

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie – CRUZ / PIVOTAL POLSKA / ORANGE POLSKA / INTEGRATED SOLUTIONS | Technologie wspierające bankowość spółdzielczą

Automatyzacja procesów biznesowych, integracja istniejących systemów informatycznych, usprawnienie obsługi klienta czy przenoszenie działalności do chmury oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa – to wyzwania technologiczne, z którymi na co dzień mierzy się bankowość spółdzielcza. Na przestrzeni ostatnich lat dużo się w tym obszarze zadziało, ale wciąż jest jeszcze wiele do zrobienia.

CZYTAJ WIĘCEJ
Znak cyfrowego banku
BANK 2023/06

Nauka i Edukacja Ekonomiczna | Raport PAB-WIB | Czy cyfrowy złoty może lśnić pełnym blaskiem?

Banki centralne na całym świecie pracują nad wprowadzeniem narodowych cyfrowych walut. NBP uważa, że wypuszczenie cyfrowego złotego byłoby bezzasadne. Jak najbardziej zasadne – twierdzą profesorowie Wojciech Cellary i Paweł Marszałek. Trzeba to jednak zrobić w sposób prosty, przejrzysty, jak najmniej naruszając sytuację interesariuszy, w tym klientów istniejącego systemu finansowego, nie ingerować w mechanizmy polityki monetarnej, w tym w podaż pieniądza.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/06

Wydarzenia i Opinie | Felieton | Niebezpieczna rewolucja?

Sztuczna inteligencja i jej możliwe zastosowanie w różnych aspektach naszego życia to niewątpliwie główny temat ostatnich miesięcy, który nurtuje wszystkich – również ekonomistów i rynki finansowe. Bo w maju mieliśmy dawno nieobserwowany splot ciekawych wydarzeń – drożał dolar, ale i też mocno w gorę szedł indeks giełdy Nasdaq, który grupuje spółki technologiczne.

CZYTAJ WIĘCEJ
Ewelina Młynik KEY ACCOUNT MANAGER, ITCARD
Bankowość spółdzielcza

Wielokanałowy i bezpieczny kontakt z bankiem przez 24 godziny na dobę

Długofalowe relacje z klientami stanowią jedną z głównych przewag konkurencyjnych lokalnych banków. Cyfrowa gospodarka, bazująca w znacznej mierze na kanałach zdalnych, wyznacza nowe standardy owej relacyjności. Usługa Contact Center, oferowana przez ITCARD, pozwala połączyć najlepsze doświadczenia banków spółdzielczych w zakresie budowy i utrzymywania relacji z aktualnymi oczekiwaniami klientów. A to wszystko przy znaczącej redukcji kosztów – podkreśla Ewelina Młynik,
Key Account Manager, ITCARD.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/05

Od Redaktora Naczelnego | Regulacje vs. bankowość

Regulacje sektora finansowego będą determinowały funkcjonowania polskiej bankowości na przestrzeni najbliższych lat. Począwszy od kryzysu w 2008 r., poziom regulacji w sektorach bankowych na świecie istotnie wzrósł, to jednak ostanie lata w przypadku krajowej bankowości określa się mianem „tsunami regulacyjnego”. – Dostosowanie do zmieniającego się prawa jest głównym wyzwaniem stającym przed polską bankowością – to opinia dr. Tadeusza Białka, prezesa Związku Banków Polskich, prezentującego […]

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/05

Bankowość i Finanse | Kronika – maj 2023

KADRY Walne Zgromadzenie Związku Banków Polskich wybrało nowy zarząd oraz Radę Związku. Funkcję prezesa ZBP objął dr Tadeusz Białek, dotychczasowy wiceprezes. Ponadto do zarządu, na trzyletnią kadencję, powołano Agnieszkę Wachnicką, Włodzimierza Kicińskiego oraz Bartosza Kublika. Czytaj także str. 10–21 Rada Nadzorcza PKO Banku Polskiego powołała Dariusza Szweda na stanowisko prezesa zarządu banku, pod warunkiem uzyskania zgody Komisji […]

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/05

Bankowość i Finanse | ZBP | Regulacje determinują dzisiejszą bankowość

Dialog i partnerstwo będzie wyznacznikiem naszych działań nie tylko w sferze prawno-legislacyjnej. Postrzegam dużą szansę w szerszym otwarciu relacji Związku Banków Polskich z regulatorami i nadzorcami, ale także środowiskami konsumenckimi. Do tego dochodzi zacieśnianie relacji międzysektorowych na rynku finansowym, współpraca z innymi izbami, zwłaszcza rynku finansowego. Kluczowe znaczenie, nie tylko z punktu widzenia bankowości, ale funkcjonowania polskiej gospodarki i jakości życia Polaków, ma także wymiana doświadczeń i rozwijanie partnerstwa ze środowiskiem naukowym, w tym uczelniami i instytucjami badawczymi – podkreśla dr Tadeusz Białek,
prezes Związku Banków Polskich. Rozmawiali z nim Paweł Minkina i Karol Mórawski.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/05

Bankowość i Finanse | ZBP | Głos polskiej i środkowoeuropejskiej bankowości musi być słyszalny w Europie

Pracowaliśmy i pracujemy na rzecz wielostronnego dialogu pomiędzy firmami technologicznymi i bankami. W innych krajach, w tym zachodnioeuropejskich, zwykle odbywało się to w ramach bilateralnych relacji pomiędzy danym dostawcą technologii i bankiem, w Polsce zdecydowaliśmy się na rozwiązania sektorowe, na synergię działań podmiotów na co dzień konkurujących między sobą na rynku. Takie właśnie podejście przyniosło nowoczesność polskiemu sektorowi bankowemu – zaznacza Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich. Rozmawiał z nim Karol Mórawski.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/05

Bankowość i Finanse | ZBP | Banki w Polsce zawsze były dostawcą stabilności

Rola banków w gospodarce jest niezwykle istotna. A Związek Banków Polskich dostarcza rzetelnej analizy wielu zagadnień i stanowi miejsce, gdzie można wypracować najlepsze rozwiązania. Wszędzie tam, gdzie sektor reprezentowany przez ZBP miał możliwość konsultowania i współtworzenia rozwiązań prawnych i systemowych, efekty są znakomite. Nawet jeśli tworzyliśmy pewne rzeczy pod presją czasu, jak choćby w początkowej fazie kryzysu COVID-19. Po prostu, w zgodzie rosną nawet małe rzeczy. W braku porozumienia, największe rzeczy mogą maleć i tworzyć problemy – podkreśla Bartosz Kublik, wiceprezes Związku Banków Polskich, w rozmowie z Karolem Mórawskim.

CZYTAJ WIĘCEJ
Agnieszka Wachnicka
BANK 2023/05

Bankowość i Finanse | ZBP | Edukacja ekonomiczna to wiedza o podstawach funkcjonowania we współczesnym świecie

Dziś niestety jest ona wciąż bardzo rozdrobniona, oczywiście jest świadczona przez różne podmioty, przez rynek, częściowo przez organizacje pozarządowe, ale jest ona zarazem pozbawiona jakiejkolwiek spójnej wizji. Dopóki nie zapewnimy edukacji finansowej na odpowiednim poziomie, dopóty trudno oczekiwać, by konsumenci byli w stanie podejmować racjonalne decyzje, skoro nikt ich tego nie uczy – zaznacza Agnieszka Wachnicka, wiceprezes Związku Banków Polskich. Rozmawiał z nią Karol Mórawski.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/05

Bankowość i Finanse | Gospodarka | Obym był fałszywym prorokiem

Gdybym miał doradzać, jak poprawić naszą sytuację gospodarczą, to powiedziałbym, żeby jak najszybciej uregulować stosunki z Unią i pozyskać stamtąd jak największe wsparcie finansowe. Ogromnie ułatwiłoby to nam działania antyinflacyjne. Niestety, obawiam się, że w najbliższych przedwyborczych miesiącach nic dobrego w tej sprawie się nie wydarzy. I powtarzam: obym był fałszywym prorokiem – mówi prof. dr hab. Andrzej Koźmiński. Rozmawiał z nim Paweł Jabłoński.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/05

Bankowość i Finanse | Gospodarka | Konsument na wolnym rynku

Wolny rynek nie toleruje pustych obszarów, jeżeli gdzieś pojawia się pole do manipulacji konsumentem, to ktoś prędzej czy później tę możliwość wykorzysta. Jeśli regulacje zawodzą, to może dojść do sytuacji, że konsumenci są narażani na nieuczciwą ofertę, bo nie mają innego wyboru. Nazywam to syndromem zniewolonego konsumenta na wolnym rynku – podkreśla prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska, Prezes Honorowy Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Rozmawiał z nią Jan Bolanowski.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 28 Z 126