Artykuły ze źródła: Europejski Fundusz Leasingowy / EFL

raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą”
ESG

Co 3. prezes lub prezeska firmy w Polsce nie zna żadnego języka obcego

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie, czytamy w informacji prasowej EFL.

Robert Dudziński, dyrektor handlowy w Carefleet.
Gospodarka

Barometr EFL dla handlu na IV kwartał ’25 najwyższy od ponad 7 lat

Subindeks Barometru EFL dla sektora handlowego na IV kwartał tego roku wyniósł 54,9 pkt., to aż o 6,6 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Odczyt po raz pierwszy od 4 lat przekroczył próg ograniczonego rozwoju wynoszącego 50 pkt. i osiągnął najwyższą wartość od ponad 7 lat (w II kwartale 2018 roku wyniósł 61,1 pkt.). Również pierwszy raz od wielu lat mamy więcej optymistów niż pesymistów sprzedażowych. 21 proc. firm handlowych prognozuje wyższą sprzedaż, prawie nikt nie myśli o jej spadku, podczas gdy kwartał wcześniej było dokładnie odwrotnie (6% prognozowało wzrost, a 24% spadek). To może wpłynąć na płynność finansową, której poprawy spodziewa się 23% przedsiębiorców.

Paweł Bojko, wiceprezes zarządu EFL.
Technologie i innowacje

Barometr AI: finanse i technologie z najwyższym wynikiem, HoReCa i zdrowie z największym spadkiem nastrojów

Z branżowego Barometru AI przygotowanego przez EFL na drugie półrocze 2025 roku wynika, że firmy finansowe i technologiczne najbardziej optymistycznie podchodzą do wdrażania i rozwoju sztucznej inteligencji. Subindeks dla finansów wyniósł aż 78 pkt., a dla IT 74,5 pkt. To również te branże prognozują najwyższe wzrosty inwestycji i sprzedaży. Aż 71% firm technologicznych i 60% finansowych planuje zwiększyć inwestycje w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Z kolei w sektorze HoReCa wskaźnik spadł z 68,2 pkt. do 45,3 pkt., co oznacza największy spadek wśród ośmiu analizowanych branż. Największe zapotrzebowanie na specjalistów posiadających kwalifikacje do pracy z rozwiązaniami AI zgłaszają branże finansowa i kreatywna (odpowiednio 38% i 36% firm), czytamy w informacji prasowej EFL.

Silvestr Ochrimovic, prezes zarządu Truck Care.
Gospodarka

Chłodne nastroje w sektorze TSL przed końcem roku, Barometr EFL spadł do 53,3 pkt.

Branżowy subindeks Barometru EFL dla sektora transportu, spedycji i logistyki (TSL) na IV kwartał 2025 roku wyniósł 53,3 pkt., co oznacza spadek o 1,1 pkt. w porównaniu do poprzedniego kwartału. Choć wynik ten nadal pozostaje powyżej progu ograniczonego rozwoju (50 pkt.), nastroje w branży osłabły po kilku kwartałach wzrostów. Warto jednak zaznaczyć, że to lepszy rezultat niż pod koniec ubiegłego roku, kiedy wskaźnik wyniósł 51,6 pkt. Pomimo słabszych prognoz sprzedażowych, firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne wciąż wskazują na dobrą kondycję finansową. 19 proc. prognozuje wyższy poziom płynności finansowej, a żadna firma nie wskazuje na pogorszenie w tym obszarze, czytamy w informacji prasowej EFL.

Piotr Warmuła, dyrektor departamentu sprzedaży rynku maszyn i urządzeń w EFL.
Gospodarka

Nastroje w firmach budowlanych najgorsze od ponad 2 lat

Subindeks Barometru EFL dla budownictwa na IV kwartał 2025 roku wyniósł 51,3 pkt, co oznacza spadek o 5,5 pkt. w porównaniu z poprzednim kwartałem. To najniższy wynik od ponad 2 lat (w III kwartale 2023 roku wyniósł 48 pkt.) i sygnał ochłodzenia nastrojów w sektorze. Przedsiębiorcy budowlani z większą ostrożnością podchodzą do nowych inwestycji i przewidują słabsze wyniki sprzedaży w końcówce roku. O nowych inwestycjach myśli tylko 5 proc. firm, a wzrost obrotów prognozuje dwa razy mniej firm niż kwartał wcześniej (16 proc. vs. 35 proc. w III kwartale 2025 roku), czytamy w informacji prasowej EFL.

grafika, raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą”.
Gospodarka

69% przedsiębiorców ma przygotowanie związane z biznesem, lecz 46% uważa, że dyplom nie pomaga

EFL w tegorocznej edycji raportu „Pod lupą” sprawdził, jak edukacja wpływa na prowadzenie własnej firmy. Aż 69% właścicieli firm MŚP w Polsce deklaruje, że ich wykształcenie jest zgodne z profilem prowadzonego biznesu, a w usługach ten odsetek rośnie do 84%. Najmniej spójni są przedsiębiorcy z branży transportowej, wśród których ponad połowa (55%) prowadzi firmę niezwiązaną z profilem swojej edukacji. 52% przedsiębiorców uważa, że wyższe wykształcenie realnie pomaga im w codziennym prowadzeniu firmy, a 46% jest przeciwnego zdania. Co ciekawe, w średnich firmach dyplom docenia aż 92% zarządzających, podczas gdy w mikrofirmach jedynie 22%, wynika z 15. edycji raportu EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą”.

Radosław Woźniak. Fot. EFL
Gospodarka

Firmy kończą rok z najlepszym wynikiem od 2021 roku, ale niepokoją inwestycje

Główny indeks Barometru EFL na IV kwartał 2025 roku wyniósł 53,4 pkt., co oznacza wzrost o 1,9 pkt. w porównaniu do poprzedniego kwartału i najwyższy poziom aż od III kwartału 2021 roku. Wskaźnik pozostaje powyżej progu ograniczonego rozwoju (50 pkt.) już od ponad dwóch lat, sygnalizując stabilną sytuację w sektorze MŚP na koniec roku. Oczekiwania dotyczące sprzedaży i płynności finansowej są stabilne, niestety spadają prognozy inwestycyjne. Tylko 7% przedsiębiorstw planuje zwiększenie nakładów na inwestycje wobec 12% kwartał wcześniej. Największą poprawę nastrojów odnotowały mikrofirmy, których indeks wzrósł aż o ponad 5 pkt., podczas gdy w firmach średnich nastąpił spadek o niemal 3 pkt., czytamy w informacji prasowej EFL.

Paweł Bojko, wiceprezes zarządu EFL.
Technologie i innowacje

Dwa razy więcej MŚP prognozuje wzrost sprzedaży dzięki wdrożeniu AI, pokazuje Barometr AI EFL

Drugi pomiar Barometru AI, przygotowany przez EFL, potwierdza rosnące znaczenie sztucznej inteligencji w polskim sektorze MŚP. Główny wskaźnik w II półroczu 2025 roku wyniósł 67,8 pkt., co oznacza poprawę o 1 punkt w porównaniu z I półroczem (66,8 pkt.). Warunki do rozwoju rozwiązań AI w MŚP są więc nadal bardzo korzystne. Na szczególną uwagę zasługuje dwukrotny wzrost liczby przedsiębiorców, którzy prognozują wyższy poziom sprzedaży dzięki wdrożeniom AI (z 25 proc. w I półroczu do niemal 57 proc. obecnie). Z kolei największymi entuzjastami sztucznej inteligencji stają się firmy średnie, które osiągnęły wskaźnik Barometru na poziomie 77,1 pkt., czytamy w informacji prasowej funduszu.

Silvestr Ochrimovic, prezes zarządu Truck Care.
Z rynku finansowego

Prawie 1/3 firm transportowych i logistycznych prognozuje większą sprzedaż

Branżowy subindeks Barometru EFL dla TSL na III kwartał 2025 roku wyniósł 54,4 pkt., o 1,4 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. To najwyższa wartość wskaźnika od początku 2024 roku (w I kwartale wyniosła 58,1 pkt.). 30 proc. przedstawicieli sektora TSL prognozuje wyższą sprzedaż (kwartał wcześniej było to 24 proc.), a 23 proc. większe inwestycje (21 proc. w II kwartale ‘25). Firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne sygnalizują także dobrą kondycję finansową, gdyż 29 proc. prognozuje wyższy poziom płynności finansowej niż kwartał wcześniej, a żadna firma nie wskazuje na pogorszenie w tym obszarze. Eksperci wskazują, że branżę napędza polski e-commerce, który będzie jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie, czytamy w informacji prasowej EFL.

koszyk zakupowy, kalkulator
Gospodarka

Zdecydowanie więcej firm prognozuje spadek sprzedaży niż jej wzrost, handel bez inwestycji

Perspektywy dla polskiego handlu wciąż pozostają pesymistyczne, wynika z Barometru EFL na III kwartał 2025 roku. Subindeks dla tego sektora wyniósł 48,3 pkt., co oznacza wzrost o zaledwie 0,4 pkt. kw./kw. Wartość wskaźnika utrzymuje się poniżej progu ograniczonego rozwoju (50 pkt.) już od początku 2022 roku. Handel jest w sytuacji, z którą nie zmaga się żadna inna badana branża. Wciąż zdecydowanie więcej przedsiębiorców prognozuje spadek sprzedaży niż jej wzrost (24 proc. vs. 6 proc.). Plany inwestycyjne również nie napawają optymizmem, praktycznie zanikły, gdyż o nowych projektach mówi zaledwie 1 proc. firm, czytamy w informacji prasowej EFL.

Piotr Warmuła, dyrektor departamentu sprzedaży rynku maszyn i urządzeń w EFL.
Gospodarka

Ponad 1/3 firm budowlanych prognozuje większe przychody podczas wakacji

Subindeks Barometru EFL dla budownictwa na III kwartał br. wskazuje na pracowite wakacje i kontynuację optymistycznych nastrojów w sektorze firm budowlanych. Podobnie jak w poprzednim kwartale odczyt był najwyższy wśród wszystkich badanych branż i wyniósł 56,8 pkt., o 2,6 pkt. więcej w ujęciu kwartalnym. Firmy budowlane, pomimo sezonu wakacyjnego, prognozują przychody wyższe (35 proc.) lub na podobnym poziomie (65 proc.) co kwartał wcześniej. To pozytywnie ma przełożyć się na płynność finansową przedsiębiorstw, której poprawy spodziewa się 33 proc. zapytanych, czytamy w informacji prasowej EFL.

motocykle w salonie handlowym, kaski na półkach
Z rynku finansowego

Rekordowe wzrosty sprzedaży motocykli w Polsce w maju ’25

Maj 2025 roku przyniósł rekordowy wynik sprzedaży motocykli – w Polsce zarejestrowano 5 311 nowych jednośladów, +18,3% w ujęciu rocznym, wynika z danych PZPM. To najlepszy maj od dekady. Moda na dwa kółka trwa już od kilku lat. W 2024 roku liczba nowych rejestracji motocykli była dwa razy wyższa niż 5 lat wcześniej. Jak pokazuje najnowsze badanie EFL, jednoślady kupujemy dziś głównie dla przyjemności (57%), najczęściej za gotówkę (80%), a przy wyborze konkretnego modelu najważniejsza jest jego pojemność (65%). „Paliwa” dodają firmy leasingowe, z których oferty korzysta już 11% motocyklistów, czytamy w informacji prasowej EFL.

Radosław Woźniak. Fot. EFL
ESG

EFL z kredytem 200 mln euro od EBI na finansowanie MŚP i zielonych inwestycji

W połowie czerwca ‘25 EFL podpisał kolejną umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. 200 mln euro kredytu zostanie przeznaczone na finansowanie małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Środki mają posłużyć zwiększeniu konkurencyjności MŚP w Polsce i tworzeniu nowych miejsc pracy. Co dziesiąte pozyskane euro zostanie przeznaczone na podprojekty Climate Action & Environmental Sustainability, co przyspieszy nie tylko zieloną transformację EFL, ale również przyczyni się do „zazielenienia” polskiej gospodarki, czytamy w informacji prasowej EFL.

Radosław Woźniak. Fot. EFL
Gospodarka

Barometr EFL na III kwartał ’25: mniej firm planuje zwiększenie inwestycji, więcej liczy na wzrost sprzedaży

Główny indeks Barometru EFL na III kwartał 2025 r. wyniósł 51,5 pkt. i jest o 0,9 pkt. wyższy niż kwartał wcześniej. Wskaźnik utrzymuje się na poziomie powyżej ograniczonego rozwoju wynoszącego 50 pkt. już niemal od dwóch lat, co wskazuje na stabilną sytuację w polskim sektorze MŚP. Mniej firm planuje więcej inwestycji (12% vs. 17% w II kwartale br.), ale więcej liczy na większą sprzedaż (23% vs. 14% w II kwartale br.). Zdecydowanie optymistyczniej swoją kondycję oceniają średnie przedsiębiorstwa, wśród których aż 40% liczy na większe przychody w III kwartale br. Wśród mikrofirm ten odsetek jest cztery razy niższy (10%), czytamy w informacji prasowej EFL.

Paweł Bojko, wiceprezes zarządu EFL.
Technologie i innowacje

Aż 65% MŚP nie uwzględnia AI w swojej strategii

2/3 firm z sektora MŚP nie posiada strategii, która uwzględnia wykorzystanie sztucznej inteligencji, ani jako osobnego dokumentu, ani jako elementu strategii biznesowej. Niespełna 1% przedsiębiorstw deklaruje, że posiada formalną strategię rozwoju AI, natomiast 35% firm uwzględnia zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją w swojej strategii biznesowej, wynika z Barometru AI na I półrocze 2025 roku przygotowanego przez EFL. Najbardziej strategicznie do wdrażania AI podchodzą firmy z sektora kreatywnego, IT oraz produkcyjnego. Najrzadziej temat ten pojawia się wśród przedsiębiorstw transportowych i HoReCa. MŚP wdrażają sztuczną inteligencję przede wszystkim w celu automatyzacji usług (78%), zwiększenia przychodów (45%) i ograniczenia kosztów (31%). Główną barierą dla rozwoju AI pozostają wysokie koszty wdrożeń (73%), czytamy w informacji prasowej EFL.

STRONA 1 Z 12